Gå till innehåll
söndag 24 november 2024
daniel_p

minsta utombordare med elstart

Rekommendera Poster

hej

vem tillverkar minsta utombordare med el- start och var kan man köpa en sådan?

MVH

daniel

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Yamaha F9.9 (4-takt)
Finns med elektrisk start.
Kort el lång rigglängd på motorn.
Vikt ca 41 kg.

Honda BF8 (4-takt)
Finns med elektrisk start.
Kort, lång el extralång rigglängd på motorn.
Vikt ca 46 kg (S), 49 kg (L), 53 kg (XL).

Suzuki DF9.9T High Trust (4-takt)
Finns med elektrisk start.
Kort,lång el extralång rigglängd på motorn.
Vikt ca 44 kg (S), 49 kg (L).
Osäker om DF9.9 T säljs i Sverige men i USA finns den.

Toahtsu MFS8 (4-takt)
Finns med elektrisk start.
Kort el lång rigglängd.
Vikt ca 37 kg.

Mercury F9,9 EL (4-takt)
Fnns även med powertilt.
Lång el extralång rigglängd.
Vikt ca 43 kg

Elstart är ej standard på motorerna ovan utan är option och kostar extra.

Kolla på respektive motortillverkares svenska hemsida så finns återförsäljarlistor. Finns säkert nån av ovanstående på t ex blocket om du kollar också.

Vad skall du ha motorn på för båt?
Se upp med vikten då ovanstående motorer väger över 40 kg och blir tunga att lyfta av/på om de skall transporteras mellan åkturerna.

/Bo

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Den minsta utombordare med elstart borde vara en elmotor. ;)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst n0sliw

Skrattande haha kul men du har så rättFlört

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag menar absolut inte att vara ironisk eller dum på något vis, men varför vill du ha elstart på en sån liten motor?  Jag har en tiohästars Mercury på gummijollen som hoppar igång bara man petar på startsnöret.  Aldrig någonsin mer än ett ryck behövs.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

jag vill inte vara ironisk, men du har tydligen mycket turSkrattande det finns ingenting roligare att försöka sätta igång en utombordare i en båt som gungarFlört skämt åt sidan jag har problem med ryggen och tycker att det är väldigt jobbigt med vanliga motorer som man måste dra igång.

mvh

daniel

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ohoj. har en tanke...då min Fingal saknar inombordare! istället för att lägga in en svindyr o tung inombordare har jag en ide' om att "operera" hål i aktre stuv till utombordsmotor. med elstart o gasreglage fram i sittbrunn! vad kan vara "up's and downs" med denna tanke tro?

kanske när man är till havs (långsegling) man lyfter ur motorn o stänger igen "hålet"?

synpunkter uppskattas!!!

fann en video på tuben...tänkte inte göra motorn fällbar som på video doc k! ( skriv youtube.com )watch?v=ILQMj6_bI_U

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Iden är inte så dum som en del försöker få det till.

En fingal - som ritades för att inte ha nån motor - är enligt mina två kompisar som haft och har en fingal, är nästan omöjliga att backa med pga propellerns placering bakom och på sidan om rodret.

Kompisen Ruskpricken - som har en liten inombordare i sin fingal, och som är en innovatör av stora mått, har länge funderat på att bygga en trumma och placera nån form av utombordare i trumman. Projektet har dock inte varit högprioriterat. 

Det finns ju andra båttyper som har motorn på det viset.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...