Gå till innehåll
lördag 11 januari 2025
Dacket

Storlek bojsten??

Rekommendera Poster

Tjena! Jag är lite osäker på det här med bojstenars storlek. Jag undrar därför om någon har lite koll på detta. Bojstenen är till 4,6 m motorbåt som ligger där vinden ligger på. Botten är av dytyp/blålera. Det vore till stor hjälp om någon kunde hjålpa till med ett par ord!! Tack på förhand!! Daniel K

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har liten erfarenhet av det men mitt tips är ca 10% av båtens vikt eller mer. Vinden gör kanske inte så mycket utan med 3 fingrar kan man väl ofta hålla fast en båt och vad kan det motsvara ?!? 300-500N .. Sjöar det så är det en annan femma då föreslår jag att du går några kila över 10% och har du tur så sjunker vikten ned i leran och blir riktigt stabil..

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Glöm ej att ha kätting några meter.. det är viktigt det också.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack för svaret!! Jag utgår från det som riktmärke!!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Där det blåser brukar det gå sjö...men 10% låter lite. Då får den nog sjunka ner en bit i dyn.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

>10% där det sjöar skrev jag..och med några meter kätting. Jag är ingen försäkringsman men vanligtvis väger väl ett vanligt ankare kanske 10-20 kg och de räcker ganska långt de också om inte kanske i dybotten..

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst Mikael Bengtsson

Se till att skaffa dig en så kallad P-Ring ser ut som en ring i galvat järn med en diameter av 1000 mm den är avsedd för just den typ av svaj ankring du avser, den finns i vikter upp till 4-6 tons båt. En sak som är viktigt är att när vinden vrider sig så brukar även kättingen dra upp diverse ankrings don, denna kan vända sig och gräver ner sig på nytt om olyckan skulle vara där. Den kanar alltså inte på botten utan den gräver ner sig ju merdrag last den får.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...