ChristianE 0 Postad 26 Juli , 2009 Nybliven motorbåtsägare som behöver lite råd och dåd. Jag har precis köpt en 21 fots DC med en Mercruiser 4,3L. Vidare är bottenvinkeln 22 grader. Det jag funderar över är hur jag bäst möter sjö för att ge en så behaglig gång som möjligt för passagerarna när jag ligger i marschfart (ca 25 knop). Jag känner inte att jag hittat rätt vinkel än, jag har testat att gå rakt mot sjön med stampig/stötig resa som resultat, jag har också testat att skära sjön med en något svajig färd som resultat. Finns det någon ultimat attackvinkel tro? Med hopp om hjälp! /Christian E Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
thundergod 101 Postad 26 Juli , 2009 Attackvinkeln är nog ganska beroende på skrov och äe inte generell för alla båtar. Eftersom du har en relativt skarp botten så kanske du ska prova att köra lite snabbare? JAg tror det skulle ge bra resultat, Skrovets anslagskraft mot sjön blir mycket större ju högra fart du har . med ett skrov som har skarp botten så gör det oftast inte gången stötigare utan båten klyver vattnet bättre. Min Yamarin 59ht med 20,5 graders vinkel vill ha bortåt 30 knop i lite grövre sjö för att komma till sin rätt och få bra vinkel. på det skrovet är 25 på den nedre gränsen i grövre sjö Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ChristianE 0 Postad 26 Juli , 2009 Ok, ska testa det. Eftersom jag är ovan vill jag inte dra på för mycket, dels för att kunna hinna med att ha koll på omgivningen men också för att undvika ofrivilg luftfärd. Jag skall ge mig ut och testa med lite olika hastigheter. Tack för tipset! //Christian E Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Heiner 0 Postad 27 Juli , 2009 Det finns olika sorts vågor som behöver mötas på olika sätt,men ett sätt kan jag tipsa om och det är när du går mot grov sjö så tilta drevet negativt(endast något),det gör att du trycker ner fören något och istället för att studsa upp från vågorna så håller sig båten ganska plant.Har själv en 20 fots Ryds med samma motor och fiskar ca 3 gånger i veckan ute på västkusten och har märkt att detta sätt håller nere bensinförbrukningen. Lycka till Mackan Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ChristianE 0 Postad 27 Juli , 2009 Hej Mackan! Tackar för tipsen, jag skall testa med lite olika tilt för att se. //Christian E Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Dawa 0 Postad 27 Juli , 2009 Det jag fått lära mig om trim (trim är när du justerar drevet/motorn under gång, tilt är när du tippar upp hela drevet/motorn) är att när du möter vågorna ska du trimma ner fören så mycket som möjligt för att skära vågen bättre. När du färdas med vågorna ska du istället trimma ut motorn (upp fören) för att båten inte ska gräva ner sig. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Esteve 0 Postad 27 Juli , 2009 Det finns olika sorts vågor som behöver mötas på olika sätt,men ett sätt kan jag tipsa om och det är när du går mot grov sjö så tilta drevet negativt(endast något),det gör att du trycker ner fören något och istället för att studsa upp från vågorna så håller sig båten ganska plant.Har själv en 20 fots Ryds med samma motor och fiskar ca 3 gånger i veckan ute på västkusten och har märkt att detta sätt håller nere bensinförbrukningen. Har haft några olika båtmodeller och håller delvis med om detta resonemang, men ibland upplever jag att du kan få en otrevlig bieffekt när du trimmar ner motorn/drevet för mycket i motsjö. Kommer du lite snett mot vågorna så kan ena skrovsidan skära ned i vågen med en plötslig och kraftig lutning som följd och det kan vara mycket otrevligt om man håller hög fart. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ChristianE 0 Postad 27 Juli , 2009 Hej Är mycket tacksam för de råd jag fått, nu gäller det ut att testa. Om jag har förstått det rätt så här långt så skall jag möte vågorna head-on med nertryckt stäv i förhållandevis hög hastighet. Med vågorna i ryggen så gäller det att hålla upp fören istället. Med resonemanget så här långt drar jag också slutsatsen att man inte skall skära vågorna i någon större utsträckning, rätt eller fel? Fridens liljor! //Christian E Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Suckan 1 Postad 27 Juli , 2009 Att skära eller att inte skära. Det är frågan. Skämt åsido så är det ju också skillnad på naturlig sjö och svall från båtar. Och där är det ju helt avgörande vilken båt man kör. För egen del kan jag trimma in och dundra på i mindre mötande svall från planande båtar, medan jag måste ta lite större svall från halvplanande fritidsbåtar på sniskan. Annars blir det magplask och sura kommentarer från kaptenen (frugan). Jättesvall från W-båtar etc är ju inte mycket att göra åt förutom att stanna. Färdas man som jag ofta sträckan Stockholm - Vaxholm, får man ganska snabbt god erfarenhet... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Freerole 0 Postad 27 Juli , 2009 Är ganska grön när det gäller båt och har lärt mig en hel del i området kring vaxholm. Min senaste upptäckt är att man ofta kör för sakta. Ökar man farten så klyver man vågorna bättre och kaptenen (sambon) får en skönare resa Har ännu inte kommit på hur man skall tackla de stora vågorna från färjor. Nu stannar jag nästan helt. Är det det enda att göra? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser