Gå till innehåll
tisdag 12 november 2024
Gäst Anders

Masthead vs. 7/8-rigg på P28

Rekommendera Poster

Gäst Anders

Vore tacksam för lite synpunkter och erfarenheter angående skillnaderna mellan mastheadrigg och en 7/8-rigg. Bakgrunden är att jag har möjlighet att komma över en komplett P28 som reservdelsbåt med bra mast och segel. Problemet är att min egen båt har mastheadrigg. Finns det anledning att byta, fördelar/nackdelar, hur mycket jobb? Tacksam för alla svar! mvh Anders

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Samma här - jag har också frågor kring skillnaden mellan masthead och 7/8-rigg. Har hört att masthead ska vara tåligare i hård vind. Stämmer det? Är intresserad av Linjett 32 som finns i båda utförandena. Kan man säga nåt generellt om skillnader i seglingsegenskaper? Går det att sätta självslående fock på en mastheadbåt?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst Fredrik

Hej! Nackdelar med masthead: 1. Ett babystag som alltid är i vägen vilket man slipper med en 7/8 mast. 2. En masthead kräver en stor otymplig genua som man slipper med en 7/8. 3. Trimmöjligheterna är fler och bättre på en 7/8 jmf med en masthead (se på alla snabba båtar, de har 7/8). Jag har idag masthead själv och kommer definitivt att välja en båt med 7/8-mast när jag byter upp mig. /Fredrik

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst Pelle

Jag skulle inte råda att byta mast. Det finns två huvudanledningar till detta: 1. En mastheadrigg är i normalfallet placerad längre akterut än en partialrigg. Partialriggen har ett stort storsegel och liten förtriangel, masten längre föröver. Segelplanet blir fel om du ställer en partialrigg på samma plats som mastheadriggen. 2. Om du väljer en partialrigg är bör du välja en med bakåtsvepta spridare för att undvika backstag. Placeringen av röstjärnen sitter då fel, pga av mastens placering samt de svepta spridarna. En partialrigg ger enklare hantering av båten, du slipper en stor genua. Att en mastheadrigg skule vara tåligare än en partialrigg är inget argument du behöver ta hänsyn till, något som kan bli aktuellt att tänka på vid långsegling. Viktigare är att partialriggen har svepta spridare så du slipper backstagen. En annan reflektion är att långt ifrån alla Mastheadriggar har babystag. Om mastheadriggen har två undervant, vilket många har, behövs inget babystag. Du kan naturligtvis montera en självslående fock även fast du har mastheadrigg. Du får en liten segelyta eftersom storseglet är litet, en segelyta som fungerar bra från ca: 8m/s och uppåt. Även fast segelytan blir liten kan du trimma storen och focken så att du får bra tryck.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...