Gå till innehåll
torsdag 28 november 2024
florodoltarzan

Någon som är duktig på el?

Rekommendera Poster

Tjena,

Ska det eller ska det inte vandra ström från batteriet till generatorn när motorn inte är igång? Om jag inte har slagit av huvudströmbrytaren så vandrar det ström till genratorn och denna blir lite varm. Ska det vara så? Om inte, hur ska detta i så fall förhindras? Enligt elschemat så sitter det inte något motstånd eller så mellan batteri och generator.

Det hela grundar sig i att batterierna inte tar laddning under färd, och jag misstänker att strömmen av någon outgrundlig anledning går åt fel håll, därav denna fråga.

Mycket tacksam för svar.

Henrik

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om jag inte är helt ute och cycklar så ska det vara ström löst till den om täningslåset är av slaget om det fins ett tänningslås i annat fal så är det huvudströmbrytaren som slår av det. låtter som att det ligger och drar ström bäst att du kolla upp om det är nått jodfel.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag förstår inte vad du menar med att det vandrar ström till generatorn, men har du inte slagit av din H.brytare så har du samma spänning vid generatorn som på batterierna, men det sker ju knappast någon förbrukning p.g.a detta. Tar batterierna ingen laddning under färd så har du antingen kassa batterier eller så laddar helt enkelt inte generatorn som den skall. Fungerar laddlampan? alltså att den slocknar när du startar motorn?Och framförallt att den tänds när du slår på tändningen! annars kan generatorn inte ladda, för genom laddlampan så går den s.k fältspänningen som gör att generatorn börjar ladda. Mät och kolla så får vi lite mer på fötterna för att kunna hjälpa dig på traven.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Generatorn ger ström till batterierna tills batterierna är fulla. Då ger den bara lite underhållsladdning. Strömmen kan inte gå åt fel håll.
(Om det inte är kortslutning i generatorn eller någonstans, men det märks på att batterispänningen går ner väldigt lågt, det blir varmt och kan börja brinna. :-)

Enklast att mäta spänningen direkt på batteriet för att se om det laddas:

1. innan motorn startat; mellan 12-12.9 V normalt på batteri utan belastning

2. under start under de sekunder när startmotor drar mycket ström; spänningen går ner till nedt 8-9 volt.

3. Efter start när motorn går; spänningen stiger sakta över 13 V, upp till 14.4 V när batteriet är fulllt. (En del generatorer utan laddregulator, t ex på utombordare, laddar för mycklet, upp till 16-17 V)

Ser du inte punkt 3 så laddar förmodligen inte generatorn.

 

VIKTIGT: Du ska INTE stänga av huvudbrytaren när motorn går!!
Kopplas batteriet loss när generatorn laddar så sticker generatorns spänning iväg för högt och likriktare och annat går sönder. Om du kopplat ur huvudbrytaren under gång så kan det ha hänt och det är därför det inte laddar.

Man behöver inte byta hela generatorn om den inte laddar, oftast bara likriktaren och ev regulatorn. Reservdelarna är lite olika på olika fabrikat. Tyvärr oftast rätt dyra saker.

 

Men innan du börjar tro på trasig generator börja kolla det enklaste; glapp eller avbrott i någon kabel. Följ kablarna, ta isär, stålborsta av och skruva ihop misstänkta skarvar. motor avstängd och 12 V bortkopplat kan man mäta misstänkta kablar med multimeter; kablar ska ha i stort sett 0 ohms motstånd.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej och stort tack för ditt inlägg. Jag kände inte till fenomenet fältspänning, och jag är rätt övertygad om att det är där problemet ligger då jag har kopplat om mitt tändningslås. Med andra ord så fungerar inte laddlampan som den ska :).

Problemet nu är att det kopplingsschema jag har för tändningslås inte stämmer överens med det lås som sitter i båten. Jag har separat startknapp till mitt lås, vilket inte är fallet i det lås som beskrivs i schemat (se annan tråd: http://www2.maringuiden.se/forum/;thread=303338). Med andra ord så vet jag inte exakt hur låset ska kopplas för att det ska bli rätt, du kanske kan hjälpa även här:

låset har tre separata grupper med flatstift på undersidan:

  • en grupp med ett flatstift
  • två grupper med två flatstift vardera. Dessa två flatstift är sammankopplade så att de leder till varandra.

Den gruppen som har ett stift leder vidare plus till de andra två grupperna när man vrider på nyckeln. När nyckeln inte är vriden till på så är de två grupperna med två flatstift vardera, inte ledande.

Enligt det kopplingsschema som jag har så ska en plus kopplas till en av grupperna, en signal från tändspolen ska kopplas till en av de andra grupperna, och den tredje gruppen ska skicka vidare plus till laddlampa, oljelampa, tempmätare och varvmätare när man vrider på nyckeln.

Jag antar alltså därför att plus ska sättas på det ensamma stiftet som leder vidare till de andra två grupperna, vilket gör att dessa två grupper får ström när man vrider på nyckeln.

Problemet är att jag inte riktigt har koll på hur signalen från tändspolen ska kopplas.

Finns det något standardsätt för hur man kopplar gamla tändningslås som du råkar känna till? Hur ser den slutna kretsen för laddlampan ut? Laddlampan har en kabel som går direkt från generatorn, sen så får den plus från tändningslåset när man vrider på nyckeln, frågan är bara om och i så fall vilken funktion, som signalen från tändspolen har i det hela?Stort tack för hjälpen!

Henrik

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Laddlampan skall tändas när du vrider på tändningen. Den får då plus från nyckeln och minus genom fältlindningen i generatorn. Samtidigt får fältlindningen ström vilket är en förutsättning för att generatorn skall börja ladda. När laddningen startar ger fältlindningen plus och lampan slocknar då det blir plus på båda sidorna på lampan. Att generatorn blir varm när den inte används, kan tyda på att det är fel i någon diod eller flera i diodbryggorna. Det brukar finnas två sådana med tre dioder i varje. Dessa verkar som backventiler och likriktare.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej! Att generatorn drar ström och blir varm kan dessbättre vara helt normalt vid felkoppling, så ingenting behöver alltså med nödvändighet vara trasigt.
Glad


På min nymonterade måste jag stänga av laddningen vid start av den klena motorn, detta görs med laddlampe-ledningen.
Men även laddregleringens elektronik-matning måste brytas annars går ständigt ca 4A baklänges - i den grova kabeln generator-batteri - och generatorn blir varm. Detta är tydligen helt normalt för rätt kopplad fungerar den fortfarande bra. Tror att strömmen från batteriet letar sig baklänges via regler-elektroniken till jord istället för genom kortslutna likriktardioder.

http://www.maringuiden.se/forum/;thread=286181&highlight=kobota

Mvh Thomas

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej igen alla,

Först och främst, tack för all svar! Laddlampan är nu korrekt kopplad och lyser när jag slår på tändningen, så även oljelampan. Däremot så fortsätter den lysa när motorn går igång vilket är fruktansvärt frustrerande. Någon som har några idéer, det är inte batterierna som är slut och det är inte paj på generatorn (jag har provat ett par olika och får det inte att funka med någon).

//Henrik

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Laddar generatorn? Har du mätt spänningen till ca 14V på batteriet? Om den gör det och laddningslampan ändå lyser så är lampan inte rätt kopplad, den kan inte lysa med ca 12 - 14V på bägge sidor om glödtråden. Blir ju då NOLL volt över själva lampan. Oskyldig

Har du varvat upp motorn, kan krävas för att laddningen skall komma igång eftersom magnetismen i fältmagneterna försvinner efterhand?!

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...