searay-74 0 Postad 26 Juli , 2009 Hej alla båtälskare. Jag har en mercruiser 5.7 med rochester förgasare som är svårstartad när den stått en dag eller längre.När den väl startat så startar den hur fint som helst .Men ju längre tid den står destå svårare e den å få igång.Startar direkt om jag pytsar i lite soppa i förgasaren. När jag pumpar på gasen innan start så kommer det väldigt liten stråle i förgasaren,har för mig att den skall pumpa mer..Är det acc.pumpen som börjar ge sig eller.? Har även läst någonting om nån backventil som skall hindra att förgasaren inte töms? Var sitter denna backventil isåfall ? Eller börjar bränslepumpen kanske ge sig? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Kelly 0 Postad 26 Juli , 2009 Hej! Du har helt rätt att när du pumpar på gasen så ska det spruta in bensin i motorn. Gör det inte det så börjar acc.pumpen vara dålig. Pumpar min 3 gånger innan start. Kan också vara så att förgasaren rinner tom om den får stå, finns några pluggar under förgasaren som kan läka. Backventilen finns i bränslefiltret. Filtret bör bytas varje år. Tror inte det är bränslepumpen. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Micke9000 16 Postad 27 Juli , 2009 Hej, Har också samma problem med min 5,0L Mercruiser med rochester förgasare. Förgasaren packades om och sågs över i våras. Efter att ha monterat dit förgasaren efter rengörning så startade den på ett kick. Nu har jag dock samma problem igen.. Tänder till direkt när jag vrider på nyckeln men går sedan ner till normal startmotor hastighet. Ett par försök och den trummar igång.. Mvh Micke Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Kelly 0 Postad 27 Juli , 2009 Låter som att förgasaren tömmer sig. Om den får stå ett kortare tag hur går det då? Vad gjordes på renoveringen då, limmades pluggarna under förgasaren om också? Har du bensinfilter med backventil. Men börja kolla så att det kommer bensin när du pumpar på gasen. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
searay-74 0 Postad 28 Juli , 2009 Det borde vara acc-pumpen som strular .Står motorn still bara i typ 5-6 timmar så är det inga problem.Då startar han direkt. Hur svårt är det att renovera en rochester förgasare ?. Såg att en renoverings-sats inte kostar mer än runt 280 kr på drev.se. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
searay-74 0 Postad 28 Juli , 2009 Glömde lägga till att bensinfiltret är bytt 2 gånger i år utan skillnad. Angående back-ventilen,går det att byta separat eller måste hela bensin filter-hållaren bytas isåfall ? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Micke9000 16 Postad 28 Juli , 2009 Får ta och se över min acc pump igen. Men den byttes i våras. Det sägs att det är ganska krångligt att få ihop en rochester förgasare då den tydligen är i flera lager och med lite hängande nålar som ska komma rätt vid montering. Mvh Micke Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Kelly 0 Postad 28 Juli , 2009 Är det filtret som sitter i förgasaren du bytt? Väldigt litet. Har haft isär min förgasare är många lösa delar i den. Men för mig gick det bra. Var bara försiktig med nålarna. En länk som kan vara till hjälp http://home.swipnet.se/emod/Cad/forgasare.html Senast ändrad av Kelly | 28 juli 2009 | 19:15 Senast ändrad av Kelly | 28 juli 2009 | 19:15 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
searay-74 0 Postad 28 Juli , 2009 Nej.Jag har bara bytt den vattenseparerande filtret.Jag har faktiskt aldrig bytt filtret i förgasaren av den anledningen att jag inte vetat om den.Skall beställa en nu samtidigt som jag beställer en renoverings-sats. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Kelly 0 Postad 28 Juli , 2009 Ganska många som inte vet om det. Ta lös filtret och kolla längden på det finns nämligen två olika. Skriv också av numret på förgasaren så du får rätt tätningar till den också. Putsa av nålarna med lite svinto eller stålull innan du monterar ihop den. Senast ändrad av Kelly | 28 juli 2009 | 20:26 Senast ändrad av Kelly | 28 juli 2009 | 22:07 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser