Gå till innehåll
lördag 08 februari 2025
tobbz

Vattentät däckskontakt läcker ?

Rekommendera Poster

Har en solcell på taket och köpte biltemas däckskontakt 2 polig för smidig anslutning.
Kollade runt på alla marin firmor i staden och biltemas är precis identisk i konstruktionen.

Problemet började i helgen att mina 2 st 75 ah verkade mer eller mindrer strömlösa.
Regulatorn är av typen phocos 5 amp och solcellen på 40 watt.

Regulatorn visar en stapel på 3 punkter som indikerar strömnivån.

Den har alltid legat på högsta punkten med våran Waeco kompressorbox under ca 2 dagar utan att gå ner.

Nu går den ner till mitten och piper regelbundet under nätterna precis som att strömmen inte räcker till.

Då skruvade jag isär kontakten och upptäcker att det är rostigt och ärjat på både han stiften och i honan som sitter fast. Hur i hvete kan denna kontakt vara vattentät ?

Kan jag göra i ordning stiften och sedan smörja dom med fett för dom inte skall rosta ?

Och kan detta vara anledningen till att den inte laddar som den skall ?

Det inringade på bilden är den delen som man skruvar isär för demontage.

post-10003906-1394236031,9171_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Den ska vara vattentät, men om den ex saknar o-ring, så blir det inte tillräckligt tätt. Är inte helt ovanligt att folk plockar delar från andra föremål på Biltema, med följd att nästa köpare av detta föremål, är ovetande om att delar saknas på det. Man måste kolla noga som fan på saker som ligger framme i butiker av detta slag, för de är de billiga butikerna, som drar mest snikna kunder per kvm och som inte har några problem att plocka en del till sin egen pryl hemma, för att de är för snåla att köpa nytt, trots att de är på det billigaste stället av alla.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Om du inte räknar med att behöva ta bort solpanelen så skulle jag rekommendera en tät genomföring istället, så slipper du skarva kabeln.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...