Gå till innehåll
onsdag 22 januari 2025
ryra

Överladdning i batterier

Rekommendera Poster

Har en nimbus 26:a, den överladdar vid gång och är vid vissa tillfällen uppe i 17volt, vad jag fått förklarat så sitter laddningsregulatorn på generatorn(en svart plastbit) men i mitt fall så hänger det en laddningsregulator vid sidan om. Undrar om den som sitter på generatorn kanske gått sönder och man kompletterat med en extern laddningsregulator. Motorn är en MD21:a

Man vill ju inte börja meka för mycket säsongen är för kort för att ligga i hamn och skruva.

Vad ska jag göra anser ni??

Mvh Anders

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kolla med en riktig pålitlig multimeter om den verkligen överladdar eller om instrumentet spökar. Kanske fungerar ju regulatorn trots allt perfekt och laddar ca 14,5volt men mätaren ballar ur.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har inget svar på din fråga då jag är helt novis på laddning, men! se till så inte batterierna går torra, då blir det en dyr sommar

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

1. som sagt ovan, kolla med en riktig multimeter, kan vara din voltmeter som visar fal.
2. Om det laddar för mycket; kör du din semester och lös det senare i höst. Det gasar lite extra i batterierna och det är väl inte helt bra, men inget att förstöra semester för.

OBS VIKTIGT att inte batterierna går torra.
Kolla syranivån i batterierna, köp 1-2 liter batterivatten och ta med när du kör.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för alla snabba svar!

Har provat att mäta batterierna med en riktig multimeter som jag fått låna av min svåger som jobbar som elektriker och vid mätning så visade batterierna som mätaren dvs 17volt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En sak som jag ej nämt är nån manik som är sammankopplat med både start och förbrukningsbatteriet det står septor på den och vet ej vad den är till för men antar att det är en slags batteriladdare.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tänk på att elektronik har normalt gränsvärdet 16Volt!, sen smäller det, så radio, GPS mm är verkligen i riskzonen! Mitt förslag är att åtgärda snarast för att kunna vara lugn resten av sommaren, inte vänta! Det blir dyrt!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det låter utan tvekan som om din laddningsregulator inte reglerar som den ska. Om du mäter båda batteribankerna får båda 17 volt då, eller är det bara startbatteriet? Septorn är ett spänningstyrt relä som kopplar ihop startbatteriet med förbrukningsbatterierna när motorn laddar och startbatteriet uppnått en viss spänning ca 13,2V. När du når upp till 17V på båda batterisystemen är batterierna mer än fulladdade och regulatorn borde ha reglerat ner till ungefär 13,8-14,2V.

Som en provisorisk lösning kan du stänga av laddningen när batterierna är fulladdade, dvs när spänningen över båda batterierna är ca 14,4V. DU FÅR INTE BRYTA HUVUDSTRÖMBRYTARNA NÄR DU GÖR DETTA utan det görs på det sättet, att du tar bort anslutningen på kabeln som som går via laddlampan från tändningsnyckeln till generatorn. Ett annat provisoriskt sätt att minska spänningen till acceptabla nivåer kan vara att sätta på alla strömförbrukare du har, strålkastare, lanternor osv.

Men mitt råd är att fixa laddningsregulatorn omgående. Det är ingen stor sak för en som kan lite om bilelektriska installationer.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej!!

Regulatorn är nu bytt och allt fungerar bra, vill passa på att tacka alla som kommit med hjälpande svar, otroligt vilken kompetens det finns på denna sida.

 

Tack än en gång!!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...