glenn30 0 Postad 26 Juli , 2009 hej har köpt en johnson 4 hk,sent 70 tal,det är en sån med gas på motorn o fram och friläge o tank i motor,den startar men går bara på en cyl,kolla gnista o det finns på båda stiften,sen höll jag för tummen där stiften sitter o det finns bara komprission på 1 cylinder,är det kolvringarna på en som gått då,är det mkt jobb att riva isär det o byta ringar isåfall,jag har viss vana att skruva med motorer,har fått tag på en reservdelsmotor som är komplett oxå som bara går på en cyl den oxå,så tänkte plocka delar av den. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Nitro 2 Postad 26 Juli , 2009 Eftersom du har vana med att plocka i motorer är det väl bara att riva isär båda. Så kan man bara hoppas du får ihop en komplett motor. Ifall vi skall ta upp problem så är det att få tag i delar såsom packningar osv för Emilsson i Göteborg har lagt av men det kan ju finnas andra som har. Du får ursäkta mig men jag tror inte det är så enkelt som några ringar som satt sig. Skulle så vara fallet har detta oftast dragit med sig repor i cylinderväggarna. Då sitter man ändå med skägget i brevlådan. Du frågade ifall det var mycket jobb med att plocka isär motorerna är detta helt beroende på hur mycket skruvarna ärgat. Annars är det lugnt, ungefär som en gammal moppemotor. mvh/Nitro Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Nordin 0 Postad 26 Juli , 2009 Kolla topplockspackningen först innan du river motorn. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser