Gå till innehåll
tisdag 25 februari 2025
rojbe

Propeller till ockelbo C20 Vp170 Aq280

Rekommendera Poster

Känns som det borde gå att få tag på informationen utan diskussionstråd, men jag har inte lyckats.

 

Nu sitter en 14x19L och drevets utväxling är 1,89, vilket ger toppvarvtal på ca 3800. Det är ju på tok för lågt och det är dessutom inte helt problemfritt att passera planingströskeln med last (4 vuxna och 5 småttingar(0-5år)). Stigningen är för hög inser jag men vilken propeller är optimal?

:huh: />

 

Vissa rekommenderar 15x15L men hur blir det då med bensinförbrukningen? Kan 15x17L vara ett bättre alternativ?

 

Rojbe

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Bränsleförbrukningen oroas du över. Hur många liter kör du upp på en säsong? Är det 200 eller 1000? Är det närmare 200 än 1000 så är mellanskillnaden försummbar (i den totala båtbudgeten). Nej nu skall jag inte djävlas. Utan krasst konstatera att en motor som går lätt drar mindre än en som går tungt. Därför är det oftast bättre (billigare) att ha en motor som varvar ur än en  som inte orkar. Är du med?

 

Du har inte skrivit vad det blir för fart på dina nuvarande 3800 varv (vilka för motorn är helt förkastliga och här kan du verkligen tala om maximerade kostander). Jag skulle på prov testa en 15 x 15. mvh/Nitro

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för snabbt svar, Nitro. Loggen är paj så jag vet faktiskt inte toppfart, men det räcker i alla fall till för mig. Jag är inte nämnvärt intresserad av topphastigheten, det är viktigare att motorn arbetar smidigt. Toppvarv ska ligga på 5000 enligt instruktionsboken(som inte ger några propellerrekommendationer).

Det är möjligt att vi kommer upp i 1000 liter/säsong men sannolikt någonstans mitt emellan 200 och 1000.

Vi har ett erbjudande på ett byte till 15 x 15 mot vår 14 x 19, så det blir tyvärr ingen prövotid. Vet du möjligen om det är relativt rätt för båten och motorn? Jag har bara hittat ett annat ställe där den rekommenderas.

 

Rojbe

 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nästa frågeställning som dyker upp är ifall det är en standard eller HS propeller du har och framför allt vad är det du får?

 

Jag har satt på ett antal standard 15 x 15 på båtar av din båts storlek. HS-propellern kan göra båten lite seg varför man måste prova sig fram. Ifall jag vore du skulle jag inte ha för bråttom med att byta bort propellern du har utan köplåna en. För det finns alltid avsättning på bra gamla propellrar. mvh/Nitro

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det första man ska fråga sig är om motorn är helt frisk. Är den inte det så kan du byta propeller hela sommaren utan att hitta någon som funkar bra. Vd borde du har för toppfart med den motorn? Med den utväxlingen och en 19 propp borde du närma dig 30 knop vilket kan låta i högsta laget, med en 17så sjunker toppfarten runt 3-4 knop med samma slir och varv och med en 15 så hammnar toppfarten strax under 25. Du kanske tycker att 25 knop räcker men du ska också kunna ligga på ett hyggligt vartal vid marchfart med båten fortfarande i plan samt att motorn ska inte övervarva på topp.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för uppmärksamheten Nitro och Svwerker.

HS(High Speed?) känns inte särdeles viktigt, men jag har ett erbjudande att byta vår propeller mot en standard 15x15(med begänsad bytesrätt som följd) så det är därför jag är särdeles intresserad om den är lämplig.

Sedan frågan om motorn är helt frisk. Nja, den har nog inte alla hästar i stallet, färskvattenkyld renoverad b30 och trippla förgasare som inte är 100% synkat. Jag har inte gått igenom den ännu (köpte i våras), men det finns inget känt fel på motorn som jag noterat i alla fall.

Borde motorn varva högre än 4000 med 14x19?

Jag håller med dig Svwerker om att ny propeller till sjuk motor inte är vidare lyckat, men det omvända gäller ju också. Man kan hålla på att fininställa motorn till döddagar, men med opassande propeller kommer rätt varvtal knappast infinna sig heller.

Det verkar som om jag behöver göra hastighetstest för att se topphastighet. Jag ska ockå kolla att alla cylindrar är någotsånär friska(dra ur tändkabeln sekventiellt, samt kolla stiften).

 

Det här med att ligga och marscha på rimligt varvtal är viktigt för mig, och jag har ingen lust att byta propeller för att få lite mer acceleration om det leder till tokhögt marschvarvtal.

Hela anledningen till min fråga är helt enkelt att motorn inte når sitt maxvarvtal och jag undersöker vad det beror på. Om 14x19 sedan är en lämplig propeller för mitt sätt att använda båten på får den gärna sitta kvar.

 

Jag lyssnar gärna på fortsatta åsikter om hur bra 14x19 passar till min c20, samt diagnos på dess status utifrån min beskrivning och förslag på förbättringar.

/Rojbe

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag hittade denna vid en snabb sökning och din båt borde toppa i trakten av 30 knop, 33 när den var ny. http://www.orusttorget.se/images/img_0_1951_1245600319.jpg

Det finns ju ett helt gäng med C20 här men ingen har angivit topphastighet. Ta kontakt med några och kolla vad de har för motor och propp.  http://www.maringuiden.se/batguiden/;batID=1561&battypID=5

Här har du en till som säger 35 knop. http://www.batsidan.com/review/view.php?id=1778

Som det verkar så har du rätt propp (om den är frisk och oskadad) om motorn ska varva 5000 men en riktig översyn skulle nog inte skada. Att synca förgasarna är väldigt viktigt, ta kompprov och kolla tändningen oxå.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...