Gå till innehåll
torsdag 28 november 2024
matte69

några motorer man skall passa sig för?

Rekommendera Poster

e ute efter 30-40hk utombordare 2 eller 4-takt spelar ingen roll men i början på 2000.

vilka skall man absolut inte köpa..... har hört att mercury krånglar mycket, parsun o neptun går självklart bort! finns det några andra?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Att fråga om motorer är ungefär som att fråga om bilar och bilmodeller. Det var nästan sant för ett uddamärke kan vara väl så bra som ett etablerat. Nu till det stora MEN uddamärken har tyvärr inte en utbyggd service och reservdelsdelshantering. Detta medför oftast att den billiga affären blir dyr mycket dyr för skall det djävlas så är det under högsäsong. Varför jag torrt konstaterar att en modern motor med bra lokal tillgång till återförsäljare, reservdelar och serviceverkstäder också den som blir bäst.

Det med att Mercury skulle krångla mer än andra etablerade märken är enligt mening mer en geografisk fråga än något annat. mvh/Nitro

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Se upp med vikten på 40 hk 4-takt, de kan väga en del.
T ex Yamaha F40 1999 väger 108 kg, men från och med 2000 väger den bara 87 kg.
Samma sak med Suzuki DF40 4-takt som kom 1999, kolla vikten (den har EFI om du föredrar det framför förgasare). Mercury F40 4-takt väger ca 112 kg (finns med EFI sen 2002). Honda BF40 (den äldre) väger runt 90 kg.
Yamaha F40 från och med 2000 är nog den lättaste 4-takt du kan hitta.
30-40 2-taktare brukar vara lättare än motsvarande 4-takt, men 4-taktarna har blivit lättare och lättare.

T ex Yamaha, Mercury, Suzuki är rätt säkra kort speciellt med servicenät och reservdelar som man också får ha i åtanke.

/Bo

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag rekommenderar Suzukis fyrtaktare....går sjukt tyst och hög kvalité.

Ägde en 60 hk för några år sedan på min dåvarande båt och var mycket nöjd med den.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...