Pelle65 0 Postad 26 Juli , 2009 Hej hopp! Jag har efter relativt långt kikande på båtannonser äntligen kunnat ringat in ett par objekt som tycks vara intressanta och som jag troligtvis ska kika närmare på. Jag har dock ett par frågor om de båda objekten. Den ena båten, som under lång tid varit aningen för dyr, är nu nere i ett intressant pris. Grejen är dock att jag genom säker källa vet att säljaren är aktuell hos kronofogden, både som privatperson och som företagare. Självklart ringer det ju då massa varningsklockor i huvudet. OM säljaren dock kan påvisa att båten är betald, finns det andra kryphål som han då kan lura en på? Det kan väl också vara så enkelt att fogden har tvingat honom att sälja skutan för att betala delar av sina skulder, ja att det alltså inte måste innebära att han är ute för att luras bara för att han befinner sig i fogdens rullar? Hjälp, vad ska jag göra? Kanske sover bäst genom att strunta i denna helt och hållet, å andra sidan kan det ju vara en bra affär till ett bra pris. Den andra båten har en fyrtakts Mariner på 115 hk (2002) som de första två-tre åren gick på västkusten. Nuvarande ägare har den i Stockholm och han lät en besiktningsman gå igenom den med bra resultat före köptet. Jag undrar ändå om den kan ha tagit stryk under de få åren i salt vatten? Tacksam om någon kan hjälpa mig! mvh/Per Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Nitro 2 Postad 26 Juli , 2009 Det med kronfogden är väl inga problem. Det är bara att ringa och fråga ifall båten är utmätt eller eller ifall det finns andra skäl varför den inte får avyttras. Att du måste förvissa dig om att säljaren verkligen äger båten och skriftlikgen bekräftar att det inte finns några försäljninghinder är en annan sak. Beträffande motorn som gått 2 - 3 år på västkusten känns du ursäkta uttrycket lite rabbiat. Hade motorn brukats 10 - 15 år så hade man kanske dragit öronen åt sig. Ok en motor som gått på västkusten är lite känsligare vad beträffar aluminiumen. Men det är oftast inte brukandet som knäcker motorerna utan det motsatta samt uteblivet underhåll. mvh/Nitro Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Pelle65 0 Postad 26 Juli , 2009 Tack Nitro för ditt svar! Får ringa fogden i morgon för att kolla upp att allt är ok. MVH/Per Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
kalledrag 3 Postad 26 Juli , 2009 Har han Fogden på sig,så är den utmätt. Annars så vet inte Fogden om den... Akta Dig Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Bosse 300 Postad 26 Juli , 2009 Hallå eller! Han kan mycket väl ha fogden på sig utan att båten är utmätt. Man behöver inte vara aktuell för indrivning man kan ha gjort upp om en betalningsplan eller fått införsel på på inkomst eller en hel andra varianter förutom utmätning. Skulle det vara så att båten i fråga är föremål för utmätning så har inte säljaren tillgång till den, då säljs den på exekutiv auktion. Kanske är det just därför som säljaren vill sälja den själv, för att få loss medel till att betala skulder med. Kan ju vara läge att pruta rejält tom (den enes bröd, den andres död). Vem som helst kan ringa till Kronofogdemyndigheten och kolla om en person har betalningsanmärkningar m.m., det enda man behöver är ett personnummer. Man ringer 0771-737300 och talar med dem. Lycka till i ditt båtköp. /B Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser