Gå till innehåll
söndag 24 november 2024
Crona

Hur kan man motvärka kraftig sjösjuka?

Rekommendera Poster

Min fru har otroligt lätt att bli sjösjuk. Hon blir sjösjuk även i hamn. Någon som har tips på hur man blir kvitt detta elände? Har hört att det finns någon medecin som är recept belagd, någon som provat denna medecin?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hon har provat plåster mot sjösjuka?

Jag är 50år och blir fortfarande sjösjuk, måste ha koll på var horisonten är om det gungar och jag inget har att göra.

Men det har blivit bättre med åldern.

sten

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Min dotter blir väldigt ofta sjösjuk. Hon pluggade tidigare i stockholm och åkte hem på helgerna till Åland.

Lycka till.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Min fru har precis samma problem som din, vilket indirekt blir även vårat problem, hon blir också väldigt lätt åksjuk i bil, på tåg och flyg också. Hon införskaffade för ett antal år sedan något som kallas för seaband, ser ut som handledsband som man använder inom sporter, men har en kula nitad på sig som skall trycka på en viss punkt ovanför handleden, detta finns att köpa på välsorterade hälskostbutiker. Hon har inte varit åksjuk sedan hon köpte dessa, vi har även rekomenderat detta till flera i bekantskapskretsen som har blivit helnöjda, värt ett försök?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Lergigan Comp lär vara väldigt bra. Används ofta av långseglare. tyävrr receptbelagt.

en magnet som man fäster i ena örsnibben funkar oxå. Det ser ut som ett guldörhänge. Tror man kan hitta på hälsokost affären

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst Kalman

Provade Lergigan för över 20 år sedan och jag blev väldigt dåsig av den.

Däremot den amerikanska Dramamine funkar kanon.

Fast den kan man inte köpa i Sverige vad jag vet.

Magnet ringar funkar bara om man tror på det.....om ens då....

För lindrigare åksjuka i bil hjälper päron, ja faktiskt, det är undersökt åsså. Innehåller något ämne.

Hört talas om att tugga ingefärarot men har ej provat själv.

Hälsningar,

Kalman

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Marziné funkar fint, fanns tidigare receptbelagt på Apoteket, men det har slutat säljas. Man kan numera köpa det receptfritt i Danmark, på danska apoteket.

Fungerar inget annat så prova persikor på burk, de smakar i alla fall lika bra på väg upp som ner...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det sägs att den som styr båten inte blir sjösjuk för att han/hon tittar på horisonten och är beredd när man ser vågorna framför sig.Märkte detta själv när vi seglade mycket och skilllnaden var slående när man är med och seglar än om man sitter passiv och tittar ner i båten.Kanske inte det behövs alla dessa kurer som föreslagits om man följer detta råd,det kostar ju inget.

Mackan  Glad

post-10000865-1394236032,0407_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Sjösjukeplåster, färsk ingefära ( man skär en liten skiva som tuggas) , hel svartpeppar.

Håll henne varm och mätt. Tugga hårt bröd kan hjälpa.

Fungerar ingenting av detta återstår bara att byta ut henne. Välj själv

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Håller med Heiner, det är mycket effektivt. Att se framåt på vågorna verkar göra att balanssinnet och synintrycket inte kommer i konflikt, lika mycket. I alla fall om man skall tro på ett SVT-vetenskapsprogram för åtskilliga år sen. Där hävdades tom att för vissa räcker det faktiskt med att det omgivande, i övrigt helt stillastående, rummet bara lutar för att framkalla sjösjuka. Fasen tro´ t.

Hur som helst, att se framåt på vågorna och horisonten och faktiskt gärna småfrysa lite grann är den medicin jag funnit vara bäst. Alla sinnesintryck kanske då översstämmer på ett naturligt sätt?? Att också hålla i rodret är nog inte helt nödvändigt men möjligen en plusfaktor.
Har haft med grön-ansiktade barn som, naturligvis efter att linsäkrats ordentligt, förhållandevis lättklädda fått stå på sittbrunns-sittytan och styra segelbåten. Faktiskt häpnadsväckande effektivt, även om det nog oftast tar timmar att bli helt återställd. Hjälper direkt, behöver och kan ju inte heller tas i förebyggande syfte som andra mediciner.
Motsatsen, att gå ner i kajutan med mycket kläder resulterar gärna snabbt i floder av kallsvett och akut illamående.

Har själv testat kalmans ingefära-tips, också publicerat i Stenas personaltidning och sedan citerat i GP. En fjärdedels tesked var tredje timma tror jag receptet löd. Resultat...?

Nja, först en märkbart och allmän känsla av dämpad känslighet för vågrullningarna, detta utan att för den skull få besvärande balansförlust.
Bra alltså, men ingefära är ju en stark krydda som retar magen, så det blev till slut lik förbaskat så att en capricciosa måste avläggas. Men magar är ju olika tåliga, och kanske rikligt med vatten o knäckebröd späder ut och hjälper därvidlag?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det stämmer att den som styr inte så lätt drabbas av sjösjuka. Vi gör alltid så att de som är känsliga för sjön får styra båten. Så länge man orkar styra går det som regel bra. Men det är lätt att gå ner för att värma sig och då är det som regel kört.

Det kan fungera om man lägger sig på en koj men oftast blir det att mata fiskarna.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Vår son blir sjösjuk men det finns ett tuggummi som fungerar för honom. Tror han köpte det på apoteket. Själva tuggandet kanske också distraherar. Sjösjuka är vidrigt så jag tror att bara tanken på att bli det skapar oro.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

De där akupressurarmanden fungerar faktiskt! Själv är jag, pga min utbildning och mitt yrke, mycket, mycket skeptiskt till allt som enligt mig gränsar till humbug inom medicin och läkemedelsbranchen. Men då jag var desperat och hade illamående pga ett medicinskt tillstånd var armbanden sista halmstråt. Jag blev minst sagt chockad då de tog udden av illamåendet. De kostar inte så mycket och ger ju ingen trötthet så jag kan helt klart rekommendera att man testar dom. Lätt bilsjuk kan jag bli ibland om jag envisas med att läsa samtidigt som maken kör slingrig landsväg så jag kan gott tänka mig hur ångestframkallande det måste vara att befinna sig på en båt och ha obotlig sjösjuka.

Jag kan meddela att intagandet av stora mängder pepparkakor innehållande ingefära faktiskt också kan ha en viss påverkan, men armbanden är enligt mig bättre. Kombineras?

Senast ändrad av mariatherese | 28 juli 2009 | 22:14

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det skall vara Lergigan Comp de blir man inte dåsig av.

Att inte ha tom mage är oxå viktigt. Men det kan vara svårt att äta om illamåendet har satt igång. Kanelbullar är lätt att få i sig och kanelen har en lugnande inverkan på magen.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hänga över relingen o må allmänt skit tills man vant sig ska la fungera.
Är la dock kanske inte någon direkt trivsam lösning...

Tror det som gäller är att testa runt lite bland det som nämnts i tråden. Nått bör ju hjälpa, eller iaf lindra. Men är nog olika från person till person vad som är bäst.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst Kalman

Ett recept är:

stanna kvar ombord och spy.

Efter 2-3 dagar så går det över!Glad

Det gör det fast det är tråkigt och jobbigt.

Hälsningar,

Kalman

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack och lov drabbas jag inte av denna åkomma, inte någonsin.  Inte ens om jag befinner mig inne i båten i värsta ovädret.  Däremot blir jag bakvänt sjösjuk några dagar varje vår.  När båten blivit sjösatt och jag har bott i den några nätter, så tycker jag att allting rör sig när jag kommer upp på fast mark, lite obehagligt faktiskt.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Så är det väl för alla - eller? Det där med att allting gungar när man kommer i land efter ett par dar till sjös. I varje fall även för mig.

tommy

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Prova åksjukeband.

De finns bland annat på apoteket och hjälper.

I alla fall på barn. Vår son kan nu ligga nere i ruffen och läsa under gång och han blev väldigt lätt sjusjuk tidgare. Hörde en familj som hade dessa på sin tvååring, som glömde dem en gång, och han blev åksjuk direkt igen.

Kostar inte så mycket och är värt att testa - inga biverkeningar, som tabletter och sprit *ler*

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Lergigan Comp fungerade bra ett par gånger i sommar. Frugan råkade ut för att få lite sämre aptit i sjögång med gammal sjö och ny sjö vid vindkantring. Korssjön ger ingen bra gång på båten som gungar i alla ledder.

Efter en timme efter att hon tagit en tablett gick sjösjukan nästan över.

Betydligt mysigare att slippa rörelsesjukan som det står på etiketten.

Prata med din doktor så skriver den ut en burk piller som hör till ett välutrustat medicinskåp.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Dramamine som Kalman föreslår är samma substans som i svenska Calma eller Amosyt . Annars är nog ett bra tips att skaffa Marzine (Cyklizin) eller Glanil ( cinnarazine) på ett apotek utomlands. Har tidigare funnits i sverige men avregistrerats pga dålig lönsamhet.

Martin

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst urban-medin

Ja och blir man sjuk av den, är det ju bara att ta rodret som sista utväg Glad

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...