Gå till innehåll
söndag 24 november 2024
Lill-Hugge

Bränselfilter/vattenavskiljare som läcker!

Rekommendera Poster

Hej, hej!

Har ett bränslefilter/vattenavskiljare mellan den fasta tanken och min utombordare. I bland så ligger det en liten pöl av bensin under bränslefiltret. Filtret installerades inför denna säsongen.

Har lite svårt att detektera var ifrån det läcker. Kan i alla säga att jag är ganska säker på att det inte läcker ifrån någon slang, utan är näst intill 100% säker att det kommer i från själva bränslefiltret.

Det ser ut som om det läcker i skarven där glaskupan fäster i själva filtret. Är glaskupan fastskruvad (gängad) på filtret ? finns det en packning där imellan som kan kommit på sniskan när den monterades ihop ? Eller finns det något annat typiskt ställe där det kan läcka?

Vet ej hur ett bränslefilter är uppbyggd Obestämd, så jag tar tacksamt emot förslag och synpunkter Glad.

Mvh

Lill-Hugge

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

vore bra om du la ut en bild på ditt filter. vanligen sitter det en gummipackning mellan glasdelen och filtret. förskruvningen sitter då i botten. sätt något under så du inte spiller mer soppa. skruva loss och kolla noga på gummipackningen. det borde synas på den om den varit felmonterad en längre tid. skaffa en ny packning och försök med det. kör inte båten överhuvudtaget med bränsleläckage, hur lite det än är. det kan bli större!

smuggler28

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Är väl inte omöjligt det läcker lite vid mässingnipplarna, du kanske bör täta med t ex Loctite 542 Gängtätning.

/Bo

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Köpte själv samma filter förra veckan. Lite fundersam på nipplarna, hur långt har du lyckats skruva in dem? På min är det 5 gängvarv kvar tills det tar tvär stopp. Det kanske håller tätt men det känns lite konstigt att de inte går att skruva in helt. Har inte monterat det ännu.

Mvh

Salle12

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det är väl koniska gängor eller? Då behövs inte helt inskruvat. Iaf så har man ju gängtejp så det är ju den som tätar å inte att huvudet på nippel sitter dickt mot anslutningen.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...