Gå till innehåll
onsdag 13 november 2024
FGotesson

Problem med Archimedes Penta 600

Rekommendera Poster

Har problem med min Archimedes Penta 600. Den verkar inte gå på cylinder 1. Tändstift 1 och 2 blir inte sotiga, utan är helt rena. Det nedersta tändstiftet blir sotigt. Verkar som att dom får för mycket bränsle. Motorns gång ändras inte om man rycker bort tändkabeln på cylinder 1. Följande saker är gjort:

Förgasarna rengjorda.
Tändstift bytta.
Nytt bränsle i tank.
Kollat så alla stift får gnista. (dock kanske lite dålig gnista på cylinder 1)
Kompressionsprov gjort. Ca 10 på varje cylinder.

Tacksam för all hjälp!

Mvh Fredrik 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej Fredrik!

Jag har haft exakt samma problem med min Archimedes 600!

När jag startade motorn och gav fullgas så svarade den korrekt i några sekunder men därefter började den gå på halvfart.

Jag gjorde ett test när jag körde och provade att rycka tändkablarna till respektive cylinder för att se om det blev någon skillnad. Ryckte jag tändhattarna till cylinder 2 och 3 så gick den sämre men ryckte jag ettan så gick den likadant!

Jag misstänkte då att det hade något med bränslet att göra så jag gick och köpte en mekanisk bränslepump. Den betedde sig dock likadant ändå! (Jag kopplade bort den befintliga pumpen i motorn)

Jag kollade då kompressionen och fick den till 10 precis som du på alla cylindrar. Tändningen var också okej! (Provade även att byta tändspolar mellan cylinder 1 och 2.

Detta inträffade för 6 år sedan och därefter blev ag småbarnsförälder och hade annat att tänka på än en hobbybåt!

Men i år hade jag gett mig f..n på att den skulle igång igen så jag gjorde ett nytt försök.

Bytte alla bränsleslangar rengjorde hela bränslesystemet och startade den. Den gick precis likadant! Eftersom detta nu utvecklat sig till en vendetta mellan mig och motorn så gav jag inte upp! Jag gjorde ett sista test där jag kopplade bort den mekaniska pumpen och kopplade bränsletanken direkt till förgasarna. En kompis fick därefter stå i båten med tanken högt upsträckt för att ge bränslet fallhöjd ner till motorn och kan du tänka!!! Motorn gick som en klocka!!!!

Jag gick då och köpte ytterligare en bränslepump och kopplade in parallellt med den jag tidigare satt dit och problemet var plötsligt löst! Var senast ute nu ikväll och den går hur bra som helst!

Alltså så tror inte jag att din motor får för mycket soppa, tvärtom så är nog bränslepumpen sönder och kan inte ge tillräckligt med bränsle!

Ett lätt sätt att kolla detta bör vara att få en bekant att pumpa på blåsan på bränsleslangen samtidigt som du kör båten! Varvar den upp då så vet du vad felet är.

Lös det genom att försöka få tag på reservdelar till den befintliga pumpen (vilket inte är lätt till Archimedes) eller sätt in en elektrisk bränslepump!

Gör då inte det misstag som jag gjorde! Med facit i hand så var jag felet på spåren men gjorde ett litet misstag när jag gick in på mekonomen och ville köpa en pump av dom. De frågade mig till vilken motorstorlek jag ville ha pumpen och jag sa till 60HK. En 2-takts motor på 60HK drar mer bensin än en 4-taktare och allt är ju 4-taktare i mekonomens värld. Hade jag tänkt på detta och tagit en större pump i inledningsskedet så hade inte min båt stått i 7 år.

Hoppas att detta kan vara till hjälp!

PS. Vet du föresten något om hur svårt det är att få tag på en propeller till våra maskiner? Min varvar inte tillräckligt! .DS

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

du borde plocka isär motorn , kan vapackningläkage , som min va påsita cylindern , 3 den nedersta läckte in vatten därmed blank tändstift, iom vaten kanalerna finns både översta och nedre , så där med rekommederar plocka ner motorn och fixapackingen , bara som tips , ifa du vill ha motorn i gång längre tid än snabba lösningar

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kolla kondensatorn, finns att köpa av Bengts ahls marin. Mät även statorn (sitter under svänghjulet). Ring och prata med Bengt så får du värderna och hur du ska mäta.

Jag hade i stort sett samma problem med min 400. Hjälpte att byta statorn. pris ca 1500:-

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har nu äntligen fått någorlunda ordning på motorn! Har fått byta impeller, impellerhus, kondensator, tändspole och en del i bränslepumpen! Så nu går motorn helt ok, förutom om man står på tomgång och sedan ger full gas med växel i, då blurrar den bara och orkar inte. Om jag först ger lite gas, och sedan ger fullt, så sticker den iväg bra! Någon som har koll på vad det skulle kunna vara? Har ingen jättekoll på hur man ställer in förgasarna. Skall dom ställas olika? Tack på förhand!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej. Har en Penta jag med.
mycket problem med dessa gamla snurror.

 

kolla så att flottörerna i förgasarna inte sprungit läck och har bensin i sig. Skaka på dem och hör om det skvalpar. Om det skvalpar i någon av dem så är det antagligen detta som är problemet. Mao. flöttoren stänger inte för soppan och förgasaren flödar -> motorn gå surt. 

Anledningen till att jag tror att detta kan vara felet är för att du säger att det går efter lite gas.
Då "tömmer" du ur en andel soppa ur flottörskålen och när du sedan ger full fräs så är motorn ändå så hungrig att den tänder på all soppa som fylls upp i skålen och sugs in i motorn.

 

Om flottörerna ej är kaiko, kolla så att ventilerna i flottörskålens lock öppnar och stänger som de ska. ta av soppaslangen och sug/blås i hålet. när du suger ska ventilen stänga och när du blåser ska den öppna (observera att detta ska gå helt utan märkbar friktion/motstånd)

 

Hur förgasarna är inställda spelar mindre roll för att motorn ska gå bra (så länge öppningsgraden på luftspjällen är samma). Detta på grund av att vid full gas gör munstycket och spjället allt jobb. Först på tomgång alternativt väldigt låga varv är det viktigt med blandningsförhållandet som man stället med den lilla skruven på "utsidan" av förgasaren.

 

Hoppas du får rätt på det! 

Om inte, så kanske vi kan diskutera fram något annat. 

Tjing!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...