Gå till innehåll
fredag 27 december 2024
Jawe

Ingen gnista Mariner, 40 Magnum 2 takt 4cyl

Rekommendera Poster

Mariner, 40 Magnum 2 takt 4cyl

Får ingen gnista på något stift. Kan det vara tändningen som inte är inkopplad.

 

Dödmansknappen är i runläge.

Finns det några tips?

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

prova o koppla bort svar/gulkabel o se om du har gnista då

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skall prova det. Enl. verkstadshandboken går det ju att mäta på spolar och switchbox.

Går det att använda vanlig voltmeter eller måste det vara en sk. DVA mätare.

Se länk.

http://www.stevensinstrument.com/peak_dva.htm

Jag har en vanlig biltema digital voltmeter.

Oljenivå switchen är ju kopplad till varningsmodulen. Kan den den göra så att tändningen bryts. Enl handbok skall den endast ge ifrån sig ett beep beep.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

olje givaren bryter ej tändningen,du kan ju ohm mäta stator o trigger är de riktiga så är det bara cdboxen kvar, cdboxen kan du ej ohm mäta

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det skulle ju vara enkelt att byta den. Jag tror inte man får lämna tillbaka den om det inte är det felet. Det finns en genomskinlig modul längst ner till höger det går in några gula kablar från statorn till den. Vad gör den?

 

/Jawe

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

2 gula kablar då måste det vara likriktaren en röd o grå också?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja det stämmer 2 gula röd och grå.

Om jag vill mäta inkommande spänning från stator till cdi under cranking.

Blir det att ha en analog mätare då?

/Jawe

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

nej ingenohm mätare du måste ha en dva mätare eller en fluke så du kan mäta peakvolt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Näe, jag vill ju mäta spänningen från statorlindningarna till cdi:n.

Vet man att den är 150-200 volt men spänningen till spolarna är noll så borde det vara cdi boxen. Förutsatt att stopp kretsen inte är jordad. Borde det inte vara så?

Får helt enkelt höra om det går att låna en sådan mätare eller köpa på kjell och company om dom har.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

du kan ju ohm mäta statorn o triggern

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

stator test,mellan blå o blå vit Rx1000 5700-8000ohm med nr 398-5454A12,mellan röd o röd vit Rx1 56-78ohm nr 398-5454A12, mellan blå o jord Rx1000 ingen kontakt, mellan röd o jord Rx1000 ingen kontakt. Trigger test  mellan brun o vit svart Rx100 700-1000ohm, mellan vit o violet Rx100 700-1000ohm.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej,

köpte en bättre ohm meter.  Oändligt motstånd mellan blå och blåvit.

22 ohm mellan röd och rödvit.

ingen kontakt mellan röd och blå mot jord.

Verkar ju som det är blå och blåvit är det som spökar om det skall ligga på 5700-8000 ohm.

Det är statorbyte som kanske kan lösa problemet. Det låter dyrt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skulle det gå att sätta dit en 9 amps stator istället för 16amp?

Vad jag förstår är den kraftigare till för om man stor strömförbrukning på båten.

9 amp är ju betydligt billigare att köpa.

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hoppar på denna tråd då vi har liknande problem. Jag har en släkting motor (?)  Mercury Jet 40, fick tändningproblem på en cylinder och försökt har hitta problemet. Hittade skavd trigger kablage under svänghjul/stator (vit ledning av) som jag fixat (kan mäta upp angivet ohm tal) men fortfarande ingen gnista på 2:an.

Har bytt tändspole (ingen skillnad) har skiftat in och utgång i switchbox (felet flyttar sig)

Nu sitter ju triggerkablaget direkt under statorn, kan det ena ha skadat det andra vid skavet? Frågan är väl egentligen hur känslig statorn är.

Får alla mätvärden från statorn OK förutom mellan Röd och Röd/Vit som skall vara mellan 56-75 men jag har 153... (känns inte som väldigt stor skillnad..)

Började försöka med att ta loss skyddet över svänghjulet.... tum dimension... köpa nya verktyg... hmm..

Några tips om hur jag ska gå vidare? Kan jag mäta något mer?

Kan triggern vara skadad även om ohm mätning stämmer? Hur kolla?

Semestern verkar vara räddad, burned back.

/Bolt

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har du skiftat på ut gången på cd boxen o felet flyttar sig o det är bara en cylinder då har du fel på boxen om andra ohm värden stämmer på stator o trigger.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Håller med Wanmar om att Switchboxen borde var felet trots min kadett grad här på forumet.

Har förövrigt beställt en 16 amp stator 174-9710 till min Mariner. Hoppas att den kan leverera den spänning jag behöver för att få gnista. Annars blir det att angripa switchboxen här också.

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för svar, vore ju käckt att ha en annan box och prova innan man beställer...

Har ringt runt lite i Gbg för att höra om det finns begagnade men inte haft tur, hittade ny för 3000:- i Sverige men för $150 på Ebay, borde väl funka att skicka efter.

Enda jag funderar över är mätvärdena på statorn, om det är avbrott så är det ju enkelt men om man som i mitt fall har ett högre ohm värde på röd-röd/vit krets (mellan Röd och Röd/Vit som skall vara mellan 56-75 men jag har 153 ohm) vad kan det innebära? Jag har försökt mäta upp spänningen med ett Automotive Fluke 88 som visar peakvärden men får bara 30V i både blå -blå/vit samt i röd-röd/vit krets men jag är inte säker på att jag hanterar instrumentet rätt...

Läste att man ska få över 120V i ena kretsen. Någon som vet varför det är två kretsar? Och om fel på switchbox kan orsaka för låga spänningsnivåer?

/mvh Bolt

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

De två spolarna är för höga resp låga rpm.

JAg gissar att det beror på att svårigheter att desinga en spole som leveraerar tillräckligt hög spänning vid start och samtidigt orka levererar tillräckligt hög effekt för att försörja 4-cyl. vid höga varv.

Angående de 30 V du talar om så gissar jag att du kollat på fel stator (röd), jag gissar att du har en 16 A svart. I så fall:

CDI blå anslutning till jord (Låg rpm).
300 rpm 160 - 200 V
1000 rpm 315 -385 V
4000 rpm 270 -330 V

CDI röd anslutning till jord (hög rpm.
300 rpm 8 - 10 V
1000 rpm 27 - 33 V
4000 rpm  165 -205 V

Reservation för fel.

Notera att en 9 A svart stator har något andra mätvärden varför man kan misstänka att CDI-boxen inte är densamma, men är den detta, så borde en 9 A stator funka som utbyte.



Senast ändrad av guestsson | 09 augusti 2009 | 21:49

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej, jag vill inte shanghai'a Jawe's tråd , borde jag starta en egenFörvånad? Men jag är forfarande inte övertygad att min stator inte har en del i mitt el problem (vilket gör det intressant att koppla liknande problem) Har läst på en del amerikanska forum att statorn på dessa modeller orsakt en hel del problem genom tiderna. 

Har också uppmärksammat att likriktarn är bubblig på ytan vilket borde bero på för höga temperaturer (stömmar/spänningar). Så den ska jag byta ASAP.

Ganska säker på att jag har 9 el. 16 amp Black stator (hur vet man vilken man har?), hittar nämligen ingen adapter som Red stator skall ha....

Mätvärdena för de blå och röda kretsarna hittade jag som sagt på andra forum och åtminstone borde jag kunna mäta en låg spänning på ena och en högre på den andra men det lyckas jag inte med. (reservation för felhantering av mätinstrument) 

/mvh Bolthttp://www.maringuiden.se/forum/;write=new&threadID=303381'>

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Inget problem att du fortsätter på min tråd. I nuläget väntar jag på en stator som jag köpt.  Röd stator är väl helt enkelt röd till färgen och har en adapter mellan stator och switchbox. Då kopplar man in den på lågvarvsplintarna på Cdi:n.

Här har du en länk till en verkhandbok för Mercury 40 HP som jag fick av bossee här på forumet. Den är faktiskt bra.

http://www.algonet.se/~boem/Merc/40_(4cyl).zip

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack, den länken är ju perfekt Glad.

Jag ska plocka ner statorn för att kolla om den är skadad och se om någon kan mäta om det är nåt vajsing på den oxå, jag hade ju ett något för högt ohm värde i ena lindningen (153 istället för 56-78)

Har du tagit av svänghjulet? Vilken storlek på bulten (tum)? Vad för sorts avdragare behövs (orginal)? Behövs de andra orginal verktygen som beskrivs i manualen? Sitter en plastskiva framför bulten, är det bara att riva bort eller är det en del av något man skall återanvända? 

Jag försöker resonera mej fram till vad som är grundorsaken för att kunna lita på att felet inte finns kvar. Switchboxen och likriktaren utgår jag ifrån att de behöver bytas. Det vore ju inte kul att byta vissa av systemets delar som sedan kommer att skadas på samma sätt som den första pga ett annat grundproblem... 

Vad jag hittat hitintills är ju alltså, avskavt trigger kablage under statorn som lagats, en kanal i switchboxen fungerar inte, likriktarn är bubblig på ytan, kan inte mäta upp hög voltsspänning från statorn vid swtchbox anslutningarna (inte ens vid hög tomgång).

Någon som är bra på grundproblems analys? (Vilken info saknas för detta?)

Tungan

/ mvh Bolt

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

För att ta av statorn räcker det att lossa bultcirkeln i svänghjulets centrum, då blir navet kvar på axeln. Statorn går då att plocka upp över navet. Skall du däremot ner till trigger så måste navet bort. Har ingen koll på vad för hylsa som behövs. tum?

Jag har fått hem statorn men annat jobb har gjort att den inte har monterats ännu.

Kolla bif bild

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ingen risk få obalans. Navet är ju svarvat och hålet i Svänghjulet har ju bra passning. Däremot så måste man ju märka noga så att hjulet inte kommer ett eller flera hål fel. Jag ritsade på axeln och på svänghjul. Om man inte skulle kunna göra så så skulle man inte lyckas vid fabriksmontering heller.

Satte dit nya statorn och motorn startade direkt. Jag blev faktiskt helnöjd över att inte behöva köpa en cdi också.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Grattis,

själv väntar jag på delar från USA, kostar en tredjedel mot i Sverige...

mvh Bolt

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Måste bara tala om att jag är mycket imponerad av Vanmars kunskaper korta och tydliga svar som alltid ger frågeställaren god hjälp. Glad

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...