Gå till innehåll
onsdag 22 januari 2025
Riro

Inkoppling av skiljediod

Rekommendera Poster

Har surfat runt bland dom inägg som finns på forumet ang skiljediod och det verkar råda en viss förvirring ang. skiljedioder och skiljereläer. Vad jag förstår så är detta två helt skilda saker.

Skiljediod: Styr laddningen så att startbatteriet laddas fullt först, sedan laddas förbrukningsbatterier. Start och förbrukning kan för övrigt vara helt separata system.

Skiljerelä: Kopplar endast in startbatteri vid start av motorn, annars är förbrukningsbatterierna inkopplade. Detta för att förhindra att startbatteriet töms till förbrukning.

Det ena styr laddningen och det andra förbrukningen. Rätta mig gärna om jag uppfattat detta fel.

Jag har efter moget övervägande införskaffat mig en skiljediod från Hjertmans trots alla varningar om det spänningsfall som det skulle medföra, 0,45V enl tillverkaren. Den är försedd med en kompensationsdiod som om den kopplas till laddningsregulatorn helt komenserar bort spänningsfallet. Surfade in på Victron Energys hemsida för att kolla inkopplingen noggrannare, men hittade ingen bra beskrivning hur man kopplar in kompensationsdioden på min generator (har en Yanmar 1GM10 med Hitachi generator 35A).  Någon som vet hur kompensationsdioden ska kopplas in?

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skiljereläet kopplar ihop batterigrupperna när generatorn laddar, och isär när generatorn stannar. Vissa reläer har en automatik som väntar med att koppla in förbrukningsbatteriet tills starbatteriet är fulladdat.Andra har en fördröjning, så att reläet inte ska slå till och från, vid tillfälliga spänningsdropp. Skiljedioden är som två backventiler, som ser till att strömmen inte kan flyta från ena batterigruppen till den andra. Det finns dyrare skiljedioder som inte har så stort spänningsfall. De billigare med stora kylflänsar ska man undvika. Även om man höjer generatorns laddningsspänning, så har man förluster. Jag räknade nån gång och kom fram till, att med en skiljediod med 0,7V spänningsfall, har man ett litet värmeelement på ca 70 Watt i båten. Det råder delade meningar om skiljereläer, om strömrusningar och annat, men jag har aldrig haft några problem med detta.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

.......Den är försedd med en kompensationsdiod som om den kopplas till laddningsregulatorn helt komenserar bort spänningsfallet. Surfade in på Victron Energys hemsida för att kolla inkopplingen noggrannare, men hittade ingen bra beskrivning hur man kopplar in kompensationsdioden på min generator (har en Yanmar 1GM10 med Hitachi generator 35A).  Någon som vet hur kompensationsdioden ska kopplas in? .......
Svar:
Den där kompesationdioden kopplar du i serie med sens ledningen från generatort till regulatorn. Denna sens  kommer från generatorns utgång, kommer inte ihåg om det är B eller med någon annan märkning. Du har två ungångar från generatorn, ett, är det som laddar batterierna och ett, annat, en utgång till regulatorn. En utanpå sittande regulator har tre ledningar, 1, jord. 2, det som går till rotorn (fältet) och 3, denna sens ledning från generatorn. (numreringen som jag skriver har ingen relevans).
Diodens uppgift är att lura ragulatorn med ca. 0,7 volt,(om det är Si diod) som är spänningfallet i denna diod och höjer utgående spänning med detta värde. Dioden skall kopplas medströms (katoden, svarta bandet, emot regulatorn) Med denna diod kommer det utgående spänningen att öka med 0,7 Volt. Men eftersom din startbatteri har en skilljediod och förbruknings battrierna inte har en diod, så kommer laddnings spänningen på förbruknings batterierna att få 0,7 volt högre spänning !! Någonting så här !! Dessa skilljedioder (silikon) brukar nog sänka spänningen med 0,7 volt ochså, och inte med 0,45 volt  (numera finns dioder med ett lägre spänningsfall,ochså )

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Att batterigrupperna kopplas ihop vid laddning var anledningen till att jag inte valde den betydligt enklare och billigare lösningen med skiljerelä. Det är ju ett helt vanligt relä som ska tåla visst många ampere, finns att köpa för en femtilapp på Biltema etc. Det som däremot inte är bra med denna lösning är att då batterigrupperna kopplas ihop vid laddning så bör dom vara av samma kapacitet för att få en bra laddning till samtliga batterier.

Om man kopplar in kompenseringsdioden till laddningsregulatorn reglerar den upp spänningen så att rätt spänning erhålls efter skiljedioden d.v.s. den som går till batterierna. Det medför som du skriver en spänningsförlust i skiljedioden som omvandlas till värme. Ser inte detta som ett problem då batterierna får korrekt laddning. Enda konsekvenser är ju att motorn kanske drar några centiliter mer per timme. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för utförligt svar.

Jag kanske har varit lite otydlig. Den skiljediod eller kanske rättare sagt skiljediodbrygga jag köpt kopplas till både start och förbrukningsbatteri och har en inbyggd komenseringsdiod som ska kopplas till regulatorn. På min generator sitter regulatorn integrerad och beskrivningen som följde med skiljedioden beskriver inte hur man kopplar in kompenseringsdioden på min generator utan endast inkopplingen av Bosch generator med integrerad regulator. Så det var därför jag undrade om någon kopplat in en komenseringsdiod på en Hitachi generator (som vad jag förstår sitter på alla Yanmardieslar).

Bifogar bild på inkoppling

post-10005351-1394236031,7431_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du har missförstått funktionen både på skiljediod och skiljerelä och fattat ett i mitt tycke helt felaktigt beslut att skaffa skiljediod.

Ett rejält relä (70 A) kostar inte mer än 52 kronor moms på Farnell.

/Hälsningar från Karrebaecksminde, Danmark

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

OK, då förstår jag bättre, när man tittar på kopplingshemat för din skiljediodbrygga där är då diod märkt med C som skall kopplas inpå regulator, på den tråden som är sens (som känner av batterispänningen). Har du en intekrerad regular på generatorn, lär du inte kunna koppla in det utan att plokka isär regulatorn ! Du borde fråga av någon kunnig, där du har köpt den.

Den beskrivning som jag gav, har jag gjort på min MD17C, generator (original en Bosch på 35 A en extra, påbyggd, på 50A) för att höja laddningsspänninen, till sådär 14,4 volt. Mina batterier är inte vanliga blyakkar, utan EuroGlobe, type EG70-12 (70Ah) AGM helt slutet, Valve regulated, som tål laddnings spänningpå 14,4-upp till 15,00 volt !! Har 10 Års garanti ! Ger hög startström ochså på grund av dess låga inre mostånd.

Som skilljerelä, 2 st Biltemas 70 Amp. vanliga bilreläer. Det är enkelt att koppla in, spolen på reläet till startnyckeln. Reläerna är tillkopplade bara när motorn går.

Jag har laboretat med laddare, generatorer och båtbatterier under många år ! Har undvikit all typer an fansiga regulatorer och under-apparater. Det man gör själv, kan man ochså reparera. Men mina kopplingar har alltid fungerat !

 




Senast ändrad av -somena- | 27 juli 2009 | 11:55

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Förkortat.

Skiljediod: Nackdel: Laddspänningsförlust (som kan kompenceras = avancerat)

Skiljerelä: Nackdel livslängd (kanske 100 000 cykler = till och frånlag) Fördel: Enkelt att installera (ingen kompensation behövs), full laddning till båda kretsar, den som behöver mest får mest.

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skulle egentligen vilja använda reläer då det är både billigare och enklare. En av anledningarna till att jag valde skiljediod var att enl, hjertmans så skulle startbatteriet alltid fulladdas innan laddning av förbrukningsbatteriet. Då jag tittar på ritningen jag bifogade till dig tidigare kan jag inte se någon sådan funktion. Bryggan fungerar ju endast som backventil så att ingen ström kan gå mellan batterierna, eller?

Om man använder reläer så kopplas väl start och förbrukning ihop vid laddning. Är det då ingen risk att ström rusar från ett nästan fulladdat startbatteri till ett nästan urladdat förbrukningsbatteri, eller att förbrukningsbatterier tar nästan all laddning. Då jag har segelbåt och inte går så mycket för motor, är det då inte risk för att jag ofta har ett halvladdat startbatteri?

Har du någon ritning på din koppling?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej Riro du har helt rätt batterierna strävar efter att jämna ut laddningen när dom är sammankopplade.

Så i princip kan du tömma startbatteriet med förbrukningsbatteriet vid lite motorgång och många starter trots att reläet funkar som det skall.

 

Kalle

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Farhågan att förbrukningsbattariet skall suga ur all laddning ur startbatteriet är starkt överdriven tycker jag. Den enda situation då detta skulle uppstå är om man har en förbrukningsbank som har en laddningmottaglighet så stor att laddströmmen överstiger generatorns kapacitet och lastar ner denna så att laddningspänningen ligger mer än en volt under startbatteriets vilospänning annars kommer inte några strömmar av betydelse flyta från startbatteriet till förbrukningsbanken. Reläet är ju bara slutet medans motorn går och generatorn laddar.

Har du en förbrukningsbank på en eller 2 vanliga 75Ah batterier kommer du knappast att se laddströmmar på mer än 35A inte någon längre stund i alla fall.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja, Rino, det finns tydligen flera uppfattningar om den saken !

Ett batteri som är fuladdat, har en vilospänning på ca 12,7-12,8 volt, beroende på ålder ochså. Om du tänker dig att koppla ihop detta på ett nästan urladdat batteri, så sker det ingen strömrusning det kan gå litet ström från det fulladdade till den som är tomt (kanske dom utjämnar efter en lång tid) Ett batteris spänning på 12,8 v, räcker inte till för att ladda ett annat som är urladdat ! Man måste lägga på en högre spänning än så, för att ladda ett batteri.    Denna laddningsrelä till startbatterien kopplar förstås ihop Start och förbrukningsbatterierna, men då i samma ögonblick ger ochså generatorn en högre laddnings spänning än det fullade startbatteriet. I en sådan parallell koppling av batterier av olika laddningstillstånd, så är det alltid dom tomma batterierna som tar mer laddningsstöm ! Det brukar inte vara något problem. Annars skule ju hela teorit inte fungrar.

I din motor, den där 35A geratorns från B  (laddningskabel) är ihopkopplad till startmotorns solonoid, tjocka kabel, (så var det på min MD17C) då vanligtvis utan några skilljedioder/reläer, går laddningströmmen bakvägen till batteriet/batterierna.   För att koppla in ett skiljerelä, så måste man koppla bort laddningskabeln på solonoiden som kommer från B och koppla det via reläets kontakter (dom som är öppna i vila) till startbatteriet, och en ledning till förbruknings batteriet, inte via reläets kontakter. Kablarna borde vara 16mm2, ända ifrån generatorns B terminal till relät och batterierna. Sedan då denna skilljereläets spole, mellan då batteriernas -12v, och startnyckelns utgående , när nyckeln är påvriden. Tror att det är gjort på samma sätt i din Yanmar 1GM10 med Hitachi generator 35A.  Hoppas min beskrivning nu inte har något fel, detta har jag skrivit, så att säga ur minnet !



Senast ändrad av -somena- | 27 juli 2009 | 14:47

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Bör inte spolen på reläet vara kopplad till generatorn så det endast drar när generatorn laddar. Om spolen är kopplad till tändningsnyckeln innebär det väl att start och förbrukningsbatteri är sammankopplade även vid start d.v.s. att startmotorn tar ström från bägge batterigrupperna?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja, jo, fast den kopplingen är lite överkurs.

Under motorstart så sjunker spänningen såpass att även ett urladdat förbrukningsbatteri snarare hjälper till än drar ner startbatteriet.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Riro skrev:
Bör inte spolen på reläet vara kopplad till generatorn så det endast drar när generatorn laddar. Om spolen är kopplad till tändningsnyckeln innebär det väl att start och förbrukningsbatteri är sammankopplade även vid start d.v.s. att startmotorn tar ström från bägge batterigrupperna?

 Skilljereläets spole skall nog koppls in på tändningslåset, där som laddningslampan ochså får sin spänning ! Reläet kommer att vara draget så länge tändningen är på, och inte bara vid laddning, då motorn går. Men varför skulle man vrida på tändning, utan att avse starta motorn ?
Dom motorer som på tändningsnyckeln ochså har start (det finns dom som hart start via en extra knapp), inte bara tändning, så är det såhär. när du vrider på tändningsnyckeln till läge 1, så vrider du på tändnngn dvs. att laddningslampan lyser och det går då ström till generatorns regulator för initialström till statorn (magnetiseringen) läge 2 (som är återfjadrande) ström till startmotor (att den börjar snurra). Det är på denna läge 1 terminalen, som skilljereläets spole skall kopp på. Du kan ochså finna det på generatorns D , för samma spänning går ju dit fast via tändningslampan, men där skall skilljereläets spole inte kopplas in, för då belastar man den lilla ström som kommer via laddningslampan så det inte räcker till för att ge initialström till regulatorn och fältlindningen ! När generatorn börjar ladda då kommer det ström från geratorn till D som är generatorns pänningsindikator till regulatorn. Saken att koppla på det på generatorn är egentligen litet komplicerat.  Det skall definitivt inte kopplas på B terminalen, utgående laddningström till batterierna, för där har du batterispänning hela tiden, förutsatt att du redan inte har en diodbrygga !. Det beror ochså på generatorn, om den har en integrerad regulator eller inte.  Ett relä är nog litet enklare att koppla in än den där diodbryggan, fast den där diobryggan du har med kompesationdiod, har sina fördel, då kan alldrig start och förbruknings batterierna vara ihopkopplade tillsammans, att det skulle gå någon ström dess emmellan !! Givetvis med en skilljerelä, så får mann alldrig lämna på läge 1, utan att starta motorn, för då är alla batterier ihopkopplade utan att generatorn snurrar och laddar. Tändningsläget skall alltid vara på när motorn går ! I extrema fall kan det momentant, gå litet ström från det fulladdade till det helt tumma batteriet innan generatorn börjar ladda!! Men ingen större rusningsström, några futtiga amper, kortvarigt, till några tiotal MilliAmper, på längre sikt ! beroende på batteriernas status. MEN LÅT ALLDRIG I ETT SÅNT FALL LÄMNA TÄNDNINGEN PÅ, UTAN ATT GENERATORN LADDAR, DET SER DU DÅ ATT TÄNDNINGSLAMPAN SLOCKNAR !!  Heller inte vrida av tändningen förran motorn har stannat, det vet vi ju alla.   Hoppas du förstår min förklaring, litet svårt att beskriva !

Bilden bredvid är en enkel princip schema på generator-laddningsrregulator-startmotor, men saknar dom kopplingar som går till tändningslåset. Från tändningslåset så kommer strömmen via laddnings lampan till D . DF är där det går in magnetiserngsström till statorns fältlindning. B är utgående laddning till batterierna. D- minus 12 volt och jord

 

Detä är ochså sant som:Anders_St skriver
Under motorstart så sjunker spänningen såpass att även ett urladdat förbrukningsbatteri snarare hjälper till än drar ner startbatteriet.

Ja, urladdad, inte under 11,0 Volt ! eller så. Vid start, så sjunker startbatteriets spänning ochså, beroende på dess storlek, kontition, årder mm. Då kan det lilla som finns kvar i förbrukningsbatterierna hjälpa till Det går då ström bakvägen via skilljereläet till startbatteriet ifrån förbrukningsbatteriet
 



Senast ändrad av -somena- | 30 juli 2009 | 11:09

post-10009962-1394236040,252_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det blev fel bild på mitt tidigare inlägg. Det skall vara den här bilden.

Bilden på förra inläggen, är en typisk inre koppling för en generator, där ni ser B utgående 12 volt, till batterierna. D är kopplat till laddningslampan och regulatorn. DF ansluts från regulatorn för stator fältlindning och D-, minus 12v. som ochså är kopplat (på äldre generatorer) till stommen av generatorn.

Bilden här är till för förra inlägget !

Varför står det GENERATOR VÄXELSTRÖM ? Jo, för generatorns inre byggnad är som en 3-fas växelströmsgenerator, men med likriktardioder så att ut kommer det likström !

 




Senast ändrad av -somena- | 31 juli 2009 | 12:53

post-10009962-1394236040,2685_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ett bra skiljerelä är spänningsstyrt och styras av det styrande batteriets spänning. När den är tillräcklig hög för att det styrande batteriet (normalt startbatteriet) skall anses vara fulladdat slår reläet över och laddar nästa batteri (normalt förbrukningsbatteriet).

Blusea har bla sådana reläer.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...