Gå till innehåll
måndag 10 mars 2025
Victorzz

Marschfart vid fullgas, och allmänt slö motor?

Rekommendera Poster

Var ute idag och åkte, (motor mercury 50hk -80) efter att jag legat i 3 knop en stund och ska dra på så händer knappt något och precis innan man kommer upp i planingsfart hackar den till lite/dör lite halvt, innan den skjuter på så att man kommer upp i planingsfart väl där orkar den inte mera och ligger där i cirka 30 sekunder tills den precis orkar plana ut, och efter det kommer jag bara upp i marschfart ca, när jag gasar fullt. kollade förgasarna för 1,5 vecka sedan då jag hade igång den en kort sväng, allt var rent även bränsle filter, och den har inte varit igång sedan dess tills igår då den fungerade utmärkt.

Kan det vara något med luftskruvarna på förgasarna? är dom nummer 22 på den här länken? från att dom är iskruvade helt är dom utskruvade 1,5 varv, är det för lite? Eller vad kan det vara för fel? tacksam för hjälp, Mvh

http://www.ishopmarine.com/ishop/jsp/AsplIsmCcatViewBase.jsp?&lvlCode=4&pCode=C0014689&path=MM~A0000001~M0000666~M0000667~C0014689&isFromCMS=false&hideAdd2CartButton=&isStandAlone=&is4CmsShop=&reqln=Unknown&reqem=Unknown&reqph=Unknown&reqFor=29&req4Browse=1&docId=&docName=&isForSupStore=false&cCatFilter=&eCatSupFldr=

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej! Nummer 22 är tomgångs-blandningsmunstycket. Rätt inställt fås hyfsat sotfri och jämn tomgång, och ändå bra inledande acceleration vid gaspådrag. Påverkar nog bara vid de lägre varvtalen. Känner inte till detaljerna för din motor så jag kan inte svara på hur inställningen skall utföras. Utan verkstads-handbok är det nog svårt att få ett maxbra resultat. Om nu inte någon med detaljkunskaperna kan svara istället, förstås.

Om den fungerar bra nu med 1,5 varv och inte sotar för mycket vid långvarig tomgångskörning så kanske det kan få duga, å andra sidan?

Hur olika varianter av blandnings-munstycken funkar plus mycket annat, kanske du hittar nåt intressant?....

http://www.sorman-racing.com/vedbod_file/forgasare.pdf

Mvh Thomas

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag är ingen expert på motorer, men jag känner igen symptomen från min egen motor från -85. Det visade sig vara så enkelt att tändningen var feljusterad. Rätt justerad och motorn fick en helt annan karaktär. Jag kan numera köra i växelläge på tomgång hur länge som helst och vid pådrag så svarar den direkt utan att hosta eller bluddra.

Tror att det är så här:
För tidig tändning så blir motorn stingslig och går dåligt på tomgång. Man måste hela tiden bevaka den på lägra varv medan man kan ta ut det lilla extra på höga varv.

För sen tändning: Slö och orkeslös, men går OK på låga varv.

Jag vet att det bara är gissningar från min sida och gissa brukar man ju kunna göra själv. Hoppas iaf. att detta är ett tips i rätt riktning. Lycka till!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...