Gå till innehåll
söndag 30 mars 2025
excorcist

Mercury 80hk -79 startproblem

Rekommendera Poster

Hej igen!

Hade nyligen ett inlägg i mekforumet om ett växelhus byte....

Motorn fungerade som en klocka till i onsdags då vi körde på en stor sten, och hela fenan under växelhuset slogs av. Det var en riktigt hård smäll. Den drog med sig propellern och gjorde en stor reva i botten på växelhuset. Så vi köpte en likadan motor i torsdags/igår som hade skurit men med fungerande växelhus. Idag så demonterades det trasigt växelhuset och det nyköpta monterades på plats sagt, dum, trött och seg som man var så kollade jag inte åt vilket håll impellern satt så jag är inte helt hundra om det blev rätt.

Ny olja pumpades in i växelhuset och vi var redo att testa i alla fall.

Men nu visade det sig att den inte ville starta. Dödmansgreppet intryckt vrider på nyckeln men det är helt dött, så vi börjar mäta. Batteriet ok med spänning fram till solenoiden men inte startmotorn när vi vrider. Så vi antar att solenoiden lagt av något fel på tråden från tändningslåset. Vi ville i alla fall testa så att motorn så vi tog fram en start kabel och trycker mot pluspolen på startmotorn och den snurrar men väldigt trögt. Då testade vi att ta ur tändstiften och då snurrar den skitlätt.

Antar då att det inte är någon fysisk skada där drivaxeln sticks upp när man ansluter växelhuset. Men vad kan det då vara som gör att den motorn går så tungt?

Tacksam för alla svar!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Okej nu fick vi igång motorn men växlarna var fel. hade bara fram växel så vi tog ner växelhuset igen. Försöker vrida växelföraraxeln till neutralläge...

Jag får dra upp växelföraraxeln och vrida då hittar jag neutral men den fjädrar tillbaka lika snabbt så den stannar aldrig i neutral läge.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Fick ihop allting med neutralen i och det fungerade som det skulle med fram, neutral och back. Första dagen vi testkörde i vattnet fungerade det bra men andra dagen så slutade back växeln fungera.

Någon som har ett bra svar på vad som kan ha hänt?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...