Gå till innehåll
söndag 22 september 2024
Micke9000

Bra irriterad man blir på microbrytaren, Alpha One.

Rekommendera Poster

Har bytt och justerat denna wire under två år. Fungerar för det mesta men ibland kan motorn få för sig att stanna. Hur kan man komma på en sådan lösning?

Vi stänger av motorn 1/10sec så får man ut växlen?.

Aja, sitter klart och funderar på att sätta en återfjädrande, typ stoppknapp på någon lämpligt ställe.

Trycka till på den när man tar ur växlen.

Tror ni det skulle fungera?

Då slipper man ju dessa problem med diverse tröga wierar? Jag menar växlen hoppar ju i iaf.

Mvh Micke

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Som du säkert vet, det finns spaltmeter att läsa om denna konstruktion:)

Måste hålla med dig, har tidligare kört Alpha drev i flera år, måste dock säga att när drevet är nytt fungerar det faktiskt riktigt bra, enkel lösning/konstruktion som är stryktålig, samt Alpha dreven har nära 50% färre rörliga delar gemfört med tex. Volvo drev.

Problemet kommer med åren:) när du får slitna wirar, växelförare, microbrytare(fjädern) mm.mm.

Oftast kan man säga att problemet består av 3 delar(förutom feljustering!!).

1. Kärvande växelwire ner till drevet

2. Kärvande/sliten växelförare ner till drevet

3. Kärvande/sliten microbrytare

Bytes alla 3 delar så kan det röra sig om  ca 3000 spänn, kan jo vara värt att kosta på för att få ny-känsla på drevet

Separat tryck knapp tror jag inte på, du ska då trycke vid rett tilfälle i en kort stund, skulle desutom kännas som en riktigt B lösning. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag hade samma problem med microbrytaren i min båt. Efter att ha jobbat i många år med indrustriautomation så är jag van vid att fixa dåliga mekaniska lösningar på elektrisk väg..

Jag gjorde helt enkelt så att jag flyttade microbrytaren så att den alltid är påverkad i neutralläge. Sen använder jag ett multirelä som ger en ställbar puls (relät drar) varje gång microbrytaren blir påverkad. Relät drar alltså bara när man lägger ur växel. (Microbrytaren går från opåverkad till påverkad). Ganska lätt att fixa. Det svåraste var att hitta ett relä som klarar 12VDC.

Jag lovade bilder på prototypen i en annan tråd men bilderna ligger på jobbdatorn.. Kan ev lägga ut en bild senare.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för svaren.

Skulle vara trevligt att få se bilderna :)

 

Mvh Micke

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har sätt att den lilla upp och ner vända hästskon som styrs av en klyka i skölden är lite böjd?, ska den vara det?

Alltså den skon som ställer sig precis rakt vid växel fram så man får bort drevet.

Kan det vara det som gör att det går lite trögare att växla?

Mvh Micke

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...