Gå till innehåll
onsdag 13 november 2024
emmerick

Bayliner 2655 eller liknande

Rekommendera Poster

Familjen vill ha en större båt och har då hittat en som vi gillar starkt, i rätt pris klass. Den vi har fasnt för är då en bayliner, men har hört både för och nackdelar. Det jag är intresserad av är dom stora nackdelarna som finns. Jag vet att det finns visa fråge tecken kring motorena, men det tror jag att jag har fått kläm på vad som ska undvikas.

Man för en kamp med sig själv när man får höra att sånt skit ska du inte köpa! Problemet är att den är precis en sådan vi vill ha!

Är det någon som har en bayliner som kan komma med lite råd !? Vad ska man tänka på? Vad har ni för erfarenheter, både för och nackdelar. Är den svår att sälja ? Ja allt som kan vara till intresse för en oerfaren bayliner ägare.

Tack, BH !!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej,

Den här typen av trådar kan bli långa - många har åsikter om just Bayliner. Beroende på hur du är som person kan faktiskt detta bli ett av de största minustecknen i ditt ägande av just en Bayliner. Mängder av människor har åsikter om märket - och de allra flesta negativa.

Personligen gillar jag min 2355:a från 1999 skarpt (även om man alltid vill ha större). Jag har tittat på mängder av annonser och båtar de senaste åren och ingenstans hittar jag så mycket båt för pengarna som just Bayliner - men det är MIN åsikt.

Jag tror att de något mera insatta kommer att förklara att det dåliga ryktet främst gäller de båtar som producerades i slutet av 80-talet - men eftersom jag själv aldrig tittat på dessa så har jag ingen uppfattning.

Som alltid när det gäller köp av båt så är det skicket som avgör - hur älskad har båten varit av föregående ägare?

/Christian

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej jag tycker personligen att du gör rätt i att titta på Bayliner har själv en 2655 89 års modell alltså den som är lite breddare an de andra. och varifrån de har fått det dåliga ryktet har jag ingen aning om, och kan heller inte förstå det. Jag har haft båten i ett par år och är precis supernöjd. Man får massor med båt för pengarna, jag kanske har tur som har köpt ett extremt välvårdat exemplar.

PS var inte rädd för att titta på den breddare modellen utrymmet går inte att jämföra med de lite nyare baylinern, väldigt mycket större överallt... du kommer säkert att bli jättenöjd med ditt båtval.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

hej,

Jag äger en 2655 -89 den breda.Vi är två vuxna och två barn och den fungerar mycket bra, utrymmena med dinetten som den modellen har är mycket bra tycker vi samt disponeringen ute gillar vi också.

helkapell är ett plus ger mycket större utrymmen. 

Det vi gjort är tätat/bytt sidorutor tak rutor dessa är limmade så medåren torkar limmet!

Smala skarndäck är en vanesak men behöver bra balans.  Hantag på targabågen underlättar. 

kort och gott vi är mycket nöjda med båten.Cool

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Vi har också en 2655 -mod 88 och visst har det varit en del fix med en del barnsjukdommar men inget som kostar en förmögenhet.

Vi har fixat sidorutorna och däcksrutorna limmat om dem. Tätat inne i avbärarlisten (bakom kilen) samt dragit om en del elmatningar när jag tyckt att det varit för klent (elektriker till yrket) satt in ny toa annars så har den funkat utmärkt och som sagt för de pengarna som en sån kostar får man en styrpulpetare i Finare klass så man måste ju jämföra med vad man betalar för summor.

Pepppe

En nöjd 2655 åkare

post-11505-1394236089,5022_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej.

Jag är själv nybliven ägare av en Bayliner 2655 av 92 års modell. (Smala modellen 2.79)
Som dig letade vi efter en båt av denna typ. Letade efter en midkabin båt bland Bayliner, Sea Ray, Carver m.fl.
Jag fann det inte motiverat att köpa en båt för 200 tusen och mer när man kan få en liknande för 150 tusen. Min båt har det jag sökte, just midkabin, toalett, fullkapell mm.

I detta exemplar var även det vita lurvet i ruffen urplockat redan vilket jag är tacksam över. Då slapp jag göra det då jag (min åsikt) tycker det är lite äckligt ;-)
Annars som tidigare skribenter redan sagt. Täta runt rutorna mm.

Jag har även satt ett infällt fotsteg vid ingången till ruffen för att slippa kliva på dynan när man skall upp på fördäck. Sen backar jag gärna till då det underlättar i och ur lastning.

På önskelistan: bogpropeller. (blåser det lite är det, iaf för mig, inte så lätt att backa in då båten tar en del vind)

Mvh
Hasse, nöjd 2655 ägare

Senast ändrad av tokfort | 18 september 2009 | 08:07

post-10004884-1394236099,1492_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag är ägare till en bayliner och har haft en tidigare. Jag har varit nöjd båda gångerna.

Visst, beroende på ålder an motorn vålla problem, men dessa baseras på samma block som Penta bensinare och jag betvivlar att dessa är varken bättre eler sämre.

Fördelar? Mycket båt för lite pengar lämnar pengar över till annat.

Lite trä, = lite arbete med skötsel.

Jag råder till köp.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Kul att en tråd inte blir nedkladdad av massa negativa människor. Även jag går i köptankar.

Den vi bayliner vi fastnat för (dock enbart på bilder än så länge) är 2858, anledningen är att jag slipper stora kapell.

Vilka motorer/drev ska man passa sig för och är det fortfarande intressant att plocka hem båtar från USA. Vi funderar på att ta en veckas solsemester och kanske lägga 2 dagar på att leta båtar.

Hur känner ni som valt bensinmotor/dieselmotor. Är det värt dom tusenlapparna extra för att få en diesel?

Jag funderar på en bår från 2000-talet för att förhoppningsvis slippa motorkrångel, haft tillräckligt med såna på den nuvarande båten.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...