vesslan71 0 Postad 24 Juli , 2009 Tjena, Skulle tacksamt ta emot era erfarenheter/synpunkter på nedanstående båtar ! Syftet är att fungera som badbåt/glida runt Låt säga att det sitter ex en Mercury 75 hk Optimax på alla tre modeller,samma årsmodell. Vilken verkar mest rymlig/bäst planerad? Stuvfack,kvalite mm mm. Helt enkelt mest båt för pengarna? ÖRNVIK 525 FLAMINGO RYDS 510 GTI UTTERN S52 Mvh Peter. Senast ändrad av vesslan71 | 25 juli 2009 | 09:45 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
thundergod 101 Postad 25 Juli , 2009 Har inte kört samtliga båtar du nämner, men baserat på erfarenhet/personliga åsikter så skulle jag välja Ryds. Bra skrov och jämn fabrikskvalitet på viktiga delar som laminat mm. Dock inte sista i detaljkvalitet och förfining ( den delen har ingen av kandidaterna). Uttern tycker jag har sjunkit kvalitetsmässigt sista åren och känns som en dussinbåt utan ngra egenskaper som sticker ut. Dessutom tror jag man ska vara vaksam på framtida andrahandsvärde pga att det kan finnas en viss osäkerhet om märket ens kommer finnas kvar i framtiden.. Örnvik är väl helt ok men en lågprisprodukt rakt igenom med i mitt tycke sämre kvalitet på bygget än Ryds. Dock ofta lite rolig design som dock mest är kul ett tag i början tycker jag iaf.. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
vesslan71 0 Postad 25 Juli , 2009 Hej thundergod, Tack för din åsikt... har själv bara testat Uttern av dessa o gillar den... man hör ju alltid lite olika så bäst är väl som vanligt att kanske gå på sin egna känsla... Det känns väl som att uttern är lite mer stabil än kanske Rydsen. Örnvik kan jag för lite om.. men gillar den modellen. Mvh Peter. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
thundergod 101 Postad 25 Juli , 2009 Får man fråga vad budgeten ligger på ? Nytt eller begagnat? Tänkte eftersom det kanske finns andra alternativ att väga in än de du tittat på hittils Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
asyvan 0 Postad 25 Juli , 2009 Det finns fler... som sagt, ny eller beg? Prisklass? HR 510 Silver Fox DC 485R Buster X Ryds 520 GTS Yamarin 50 TC Bella 512 Excel /Rookie Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Dawa 0 Postad 26 Juli , 2009 Mest båt för pengarna i ditt användningsområde... glida runt badbåt = jänkarbåt. Egentligen inte så mycket att säga om det. Kolla en nordisk båt i prisklassen 150 000 och jämför med en jänkarbåt i prisklassen 150 000... Det är som att bygga om badrummet och välja mellan ett standardbadkar eller en lyxig jacuzzi och betala lika mycket... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
vesslan71 0 Postad 26 Juli , 2009 Hej, Tacksam för att ni kom med flera förslag. taket är 150.000 kr Så ex Ryds eller Uttern får bli nån med ett par år på nacken. Peter. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Rydboswede 0 Postad 26 Juli , 2009 Rydsbåtarna du har som förslag ovan är sjövärdiga båtar med höga fribord och jag kan addera 535DL som har väldigt bra utrymmen för den pengen, tror nog t.o.m man får en ny under 150 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
asyvan 0 Postad 27 Juli , 2009 I höstas vet jag fick man en HR 510 Suzuki Edition med 90hk för 186.000,- .... ny. Med 70hk ca 20.000,- mindre gissar jag. Detta torde göra de prisvärda som begagnade också. Jag vet ingenting om HR egentligen men planlösningen på HR510 tilltalar mig. /Rookie Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
vesslan71 0 Postad 27 Juli , 2009 Ja HR 510 är inte så dum... En sak jag undrar över när det gäller rydsen är att vissa har fast tank o vissa inte ?? Har man satt dit det själv i efterhand då? Verkar ju jä.... meckigt om man inte har det. Peter. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser