Dustin 0 Postad 24 Juli , 2009 Hej seglarvänner... Jag har precis köpt mig min första egna båt, en Magnifik Midget. Båten är i ok skick på utsidan men inredningen är dessvärre sämre. Det har läkt vatten från en kabelgenomförning och efter 3 år på land utan omvårdnad eller ens pressening över så börjar inredningen se ganska tråkig ut. Jag har precis rivit ut allt trä och håller som bäst på med tapeten (som sitter stenhårt, tips?!) Nu när jag snart skall bygga ihop en ny inredning så kommer frågan: Vad skulle du ha byggt in i din båt? Vad får man inte missa? Vad kan man vara utan? Tanken är inte att vi (tjejen och jag) skall dra iväg på några längre seglingar, max 2-4 nätter i sträck. Vi kommer allt som oftast vara ensamna så det räcker med 2 kojplatser. Ge mig nu lite tips och råd på roliga, användbara, onödiga men lustiga prylar m.m! tack på förhand! /Patrik Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
toaen 510 Postad 24 Juli , 2009 Så många små och stora stuvfack/lådor som möjligt. Kylbox med kompressor och plats för ett antal batterier - många fler än du tänkt dig. Lättåtkomlig elcentral. tommy Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ciaraud 31 Postad 24 Juli , 2009 En färskvattenstank. En diskho (helst två) med en färskvattenspump och en sjövattenspump. En kyl är bra om man är ute längre utan att kunna handla. Toa till en sådan liten båt är inte helt nödvändigt - köp en toahink och gå i land när ni ligger i hamn. Överhuvud taget är det onödigt med toa ombord om man inte har en septitank. Vet inte vad ni menar med längre seglingar på 2-4 nätter i sträck men antar att du menar att ni är till havs och seglar i 2-4 dygn i sträck. Då är det bra att ha ett ställe där man kan kränga av sig blöta seglarställ och stövlar direkt nere vid ingången så man slipper släpa detta blött genom båten. Hade jag byggt om en MM så hade jag nog gjort en bra blötkläder- och sko-garderob direkt till styrbord, den kan sträcka sig in under toften i sittbrunnen (stickkojen om det finns nägon) och ett pentry med diskhoar och spis till babord. För om dessa en tvåsitssoffa på var sida men en kyl under soffan närmast pentryt. Utdragslådor under sofforna för kläder och prylar. I förpiken en vattentank under kojerna. Bakom ryggstöden i sofforna stuv och ovanför sofforna bokhyllor. Och sedan hade jag satsat en slant på att få ett bra sittbrunnstält. GULD värt! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_K 4 193 Postad 24 Juli , 2009 Min farsa hade en tumregel för vad som utgör en acceptabel miniminivå på båten. Man ska kunna äta, skita och sova som folk i den. ingen dum tumregel, faktiskt. Vettigt att bygga båten för två, den är såpass liten. Satsa på ett pentry vid nergången, då kan du stå raklång genom ruffluckan när du lagar käk. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Ballad_kopian 6 Postad 25 Juli , 2009 håller nog med där. kompressorkyl typ en lös box men att den har sin plats i båten. toa med en liten septi hade jag nog ändå velat ha som nöd. även om båten är väl liten. men utan toa så blir allt så jobbigt. en liten diskho räcker bra med 1. snåla vatten pumpar. såna med lågt tryck och liten kran. ej hemma std. solcell för att driva lampor och kylet. mkt batterier. och en bra batteri laddare. hur du skall inreda kan jag tyvärr inte svara på då jag inte vet hur den ser ut innuti. jag byggde/bygger om min båt möre30 det blev en helt annan båt innuti. mkt mer plats . man kan bygga mkt smartare när man gör själv. en liten båt kan bli nån fot större om man tänker igenom och skissar på bra inrednings lösningar. det är extra svårt i i mindre båtar. det är svårare med proptionerna m.m det kan lura en ibland. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ciaraud 31 Postad 26 Juli , 2009 Skaffa inte tryckvatten utan ta forpumpar - annars tar vattnet slut alldeles för fort Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser