Gå till innehåll
lördag 08 februari 2025
morebas

VHF radio

Rekommendera Poster

Hej jag har precis köpt min första radio tänkte det kan vara bra att ha i båten om det blir några problem.

Nu undrar jag hur får man anropnings nummer som jag sett att dom flesta har??

MVH Magnus

Senast ändrad av morebas | 24 juli 2009 | 12:38

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Man ska börja med att gå en VHF kortdistans (short range) eller långdistans (long range) kurs. Sen ska man ha ett sertifikat. För kurser kanske du kan kolla runt lite bland dina lokala utbildningsförbund som Vuxenstudieförbundet eller Sensus. Du får en stämpel i din kursbok (vaddennuheter) med dina andra kurser (förarbeviset, mörkerkörningen, höghastighetsintyg, kustskepparutbildningen m.m.)

Jag har åxå en VHF radio i min båt så jag är i samma tankar; ska anmäla mig till kurs i höst :)

Edit: man får naturligtvis bara använda radion vid nödanrop om man inte har licens; men då går nöd före lag...

Senast ändrad av Krajan | 24 juli 2009 | 12:42

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Man behöver inte LRC-cert för att använda VHF-radion! Det räcker med vanligt VHF-certifikat. Och som sas ovan så finns det sådana kurser hos studieförbunden. LRC behöver man om det gäller KORTVÅGSkörning, men det är väl ingen jorden-runt-segling du ska ut på?

Lycka till

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Först kurs sen anmäler man till PTS och så skickar de en anropssignal sen. Jag gick kursen i vintras, walk in the park-kurs och inte speciellt inspirerande men nog så viktigt trots detta :-)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...