Gå till innehåll
lördag 15 februari 2025
te-el

En ny tråd ang. rullsystem

Rekommendera Poster

Hej!

Testade sökfunktionen men hittade inte nåt som skulle passa precis mina frågor. Tycker ändå det har varit diskussion om saken här tidigare.

Frågorna:

Vilket rullsystem skulle ni välja till en toppriggad 31 fotare med genua?

Funderar på furlex då vi hade en i vår förra båt. Men priset är lite väl hårt. Är dom andra märkena lika bra?

Lönar det sig att skaffa rullsystemet av segelmakaren, eller skilt? (behöver också en ny genua, den gammla är över 15år gammal)

Är det nåt man själv kan montera?

Tack för svaren på förhand!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har haft både Hood, Furlex och Plastimo.

Hooden på en 20 fots havsfidra. Det jag gillade med det beslaget var den ändlösa linan. Ingen lös tamp att ta hand om/möjlihet att få i proppellern.

Furlexen fanns på min storfidra 25 fot när jag köpte den. Den har några år på nacken men fungerar alldeles utmärkt.

När jag monterade ett kutterstag för att ha kryssfocken på rulle blev det ett Plastimobeslag som inköptes på Hejertmans Julrea. Val av beslag berodde på priset. Lätt att montera. Jag har monterat det tre gånger och demonterat det två - av olika anledningar. Inga som helst problem. Sista gången hade jag inte ens handledningen.

Jag har tom monterat och demonterat det ytterligare en gång. När jag monterade det första gången fattades det en liten bit för att profilen skulle nå i topp på förstaget. När jag för ett tag sen fick tag på en profilbit tog jag ner beslaget och skarvade i ytterligare en bit. Hur enkelt som helst.

På min motorseglare som jag köppte i höstats sitter det en CU-rulle (eller liknade). Om jag sträcker upp förstaget går det inte att rulla runt rullen. Med en man som drar i skotet/inrullningslinan med vinchen, och en man som hjälper till att att vrida trumman runt framme vid förstaget så lyckades vi få både ut och in seglet. jag har fått släppt på förstaget för att det skall gå att rulla in och ut genuan normalt. Zagg i ett förstag på en dålig kryssbåt är ingen höjdare. Till nästa år blir det en Plastimorulle.

tommy

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ingen annan som har några synpunkter på rullsystem?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

hmm jag blev lite fundersam. jag hade tänkt att köpa en cu rulle  från rullfock.se men inte efter jag läst denna tråd.   så nu får det bli en plastimo för min del iaf.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det värkar ju vara som med bilar... Har haft två Mazdor tidigare och den här gången skulle de inte bil Mazda, men så blev de ändå!

Plastimo låter lite plastigt... Furlex låter hållbart i mina öron... Men priset! Ja har ju ännu 9 månader att fundera

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...