Gå till innehåll
lördag 25 januari 2025
milun02

Kostnader för segelbåt 39-42 fot

Rekommendera Poster

Hej,

Har tittat runt lite på segelbåtar mellan 39-42 fot och har fastnat lite för Bavaria 39.
Tanken är inte att köpa en snabbseglare utan vi vill mer ha båten som en sommarstuga, rymlighet är därmed viktigare än prestanda.

Eftersom jag inte är en erfaren båtägare behöver jag hjälp av er med erfarenhet och kunskap om vilka årliga kostnadet som tillkommer på
en båt av denna storleksklass (I Stockholmsområdet).

T ex.
Båtplats (Sommar):
Vinterförvaring:
Försäkring:
Service (Motor):
Upp/Nertagning:
Bottenmålning:

Tar även tacksamt emot andra tips på saker jag bör tänka på inför ett eventuellt båtköp.

Mvh,
Micke

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Alla dina frågor kan besvaras med det beror på.

Du får kolla runt bland marinor och klubbar runt dig. Marinor i stockholm kostar minst 10000/år för en 39-fotare men klubbar är betydligt billigare.

Vill bara upplysa dig om att om man köper en ny Bavaria så kostar det en hel del till att uppdatera den till semesterskick.

Det gjordes en jämförelse mellan olika segelbåtar i en båttidning för några år sedan och jag tror att man fick lägga på 30-40% på Bavaria-priset för att få den lika utrustad som en HR tex.

Bäst vore att köpa en lätt begagnad ej uthyrd Bavaria där man redan uppgraderat med instrument och gärna bättre segel. Då får du en bra båt för en billig peng.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Att behöva utrusta en bavaria för 30-40% av inköpspriset är nog lite att ta i, dock så vill du säkert ha dusch och lite andra saker så minst 100 000 får du nog lägga på, på  listpriset. Bavaria 30 är rätt hyffsat utrustad från början och 39:an är säkert det också.

Dock så skulle jag som skrevs köpa en som är nått år gammal ist.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

ska vu verkligen ha en sån stor båt om du inte har någon båtvana att prata om ??

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack för era svar!

Det kommer bli en begagnad båt så förhoppningsvis behöver jag inte lägga till så mycket.

Crips: Klart motiverad fråga...
Jag har själv ställt mig samma fråga men eftersom tanken är att ha den som en sommarstuga så vill vi ha utrymmet som kommer med en större båt
och jag vill även med mina 190cm kunna stå raklång i båten, och även sova raklång (har varit ute med en Maxi 77 i sommar).

Jag har kollat runt på en massa andra forum där man ställt frågan om en stor båt för oerfarna båtägare, och det dom flesta varit eniga om är att det med lite övning inte är så stor skillnad på att ratta en stor segelbåt vs en mindre. (kostar dock mer om något händer)

Vad kan jag räkna med i försäkringskostnader mm?

/Micke

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hat du någon semester kvar så hyr en Bavaria 39 och se hur den är.

Bavarior har väldigt mycket fribord och blir ett ordentligt vindfång. Det är ljusår mellan att lägga till i minsta sidvind med en sådan och Maxi 77. Och lägga loss. Där får du öva i enskildhet så du inte skadar båtar runt omkring. Övning ger färdighet så det ska nog gå bra.

Tidigare trådar har nog handlat om att erfarna motorbåtsägare kan ha större segelbåtar utan att fundera. De om några vet hur det är att manövrera med en båt som bara driver i vinden.

Vad gäller försäkringspris så tror jag att vi på Alandia får betala ca 10000/säsong för vår Linjett 37 men den är en hel del dyrare än en Bavaria 39.

Kolla med Bavariaklubben - de kanske har något avtal med något försäkringsbolag som ger rabatt.

Och skaffa ett båtlarm - då får du installationsbidrag på mellan 1000-1500 kronor och sedan rabatt varje år. Vårat har betalt sig på 4 år, sedan är det bara vinst (10% rabatt)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

som sagt innan så är vindfånget en stor skillnad på större båtar. har gått från en maxi 77 till en 36 fotare.  i kraftig vind spelar vikten en stor roll, en maxi 77 kan man bara sticka ut foten och trycka till om nått går fel. en större båt händer ingenting man måste bara komma rätt från början. blåser det från bryggan så orkar man inte hålla emot båten utan den glider bara ut. Med en bogproppeller blir allting mycket lättare

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...