Ringhede 6 Postad 23 Juli , 2009 Två färgor kolliderade MS Gotland ska ha kört in i snabbfärjan i Nynäshamn. – Det är kaos. Man ser ingenting, berättar en av passagerarna. http://www.aftonbladet.se/nyheter/article5551054.ab Ska det få vara så här, på det viset? Vad tycker du? Om man inte ens ser så stora båtar hur svårt kan då inte vara för små båtar att se varandra? Med båtkörkort hade det aldrig hänt, säkert. /Roland Senast ändrad av Ringhede | 23 juli 2009 | 11:59 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Coffeman 0 Postad 23 Juli , 2009 Typiskt politiker som tror att man kan lösa saker så lätt! Du är nog inte riktigt insatt i problemet, här är det två stora färjor som kolliderat och då är det inte utbildningen som är problemet utan snarare något annat! MVH C. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Jolly-Roger 0 Postad 23 Juli , 2009 Jag hoppas Ringhede är ironisk nu Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Ringhede 6 Postad 23 Juli , 2009 Jo visst är det så. Kunde inte låta bli. mvh Roland Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Westfjord26 9 Postad 23 Juli , 2009 Men båtkörkortet skall väl kompletteras med obligatorisk lobotomi, så att alla tänker rätt på sjön, eller? Sen är det väl så att båtkörkortet kommer att vara nivån över sjökapten om jag har förstått förespråkarna rätt.... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_K 4 208 Postad 23 Juli , 2009 Nä, körkort är bara skit. Kunskap är blä. Ta bort bilkörkortet, sunt förnuft räcker! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
BMoon 1 Postad 23 Juli , 2009 Håller med! Sunt förnuft åt alla! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
pgh73 2 Postad 23 Juli , 2009 Nä, osunt förnuft till alla Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Alf_Von_Sil 2 Postad 23 Juli , 2009 Det borde införskaffas båtkörkort för samtliga. Kan bara utifrån mina egna sjökunskaper som är pinsamt dåliga. Visste ju knappt vilken sida av en grön pinne man skall köra på. Men inser rätt fort att man måste faktiskt kunna en hel del på sjön när man framkör en båt. Ett körkot vore på sin plats, för alla nybörjare. Och lat som man är så lär det inte införskaffas förrän det blir en lag. Men jag tror inte nybrörjarna är problemet på sjön, vi nybörjare brukar aldrig ta chanser utan tar det absolut säkra före det osäkra, dels för att vi rädda om vår egen båt. Och inte vill vara i vägen och skada andras båte samt göra bort oss för prestigens skull. De farliga tror jag är de som haft båt några år och tror och tycker sig veta. Det enda som inte är bra med körkort, är att börjar man registera något här Sverige så är det snart båtskatt och sedan moms på det osv osv. Och det tror jag inte någon vill se på havet/sjön? Mvh Kristian Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Kalman Postad 24 Juli , 2009 Citat: Visste ju knappt vilken sida av en grön pinne man skall köra på. Slut citat Där ser ni. Alltså skall vi ha båtkort allihopa. För då vet man att om man kommer från höger skall man passera grön pinne från vänster, alltså på sin högra sida men vänster. Sedan när man kommer från vänster passeras den på höger med vänster sidan mot. Så enkelt är det För röda pinnar blir det tvärtom Om det är två streck på den så måste man gå två meter från den, eller om det var två meter djupt? Två var det i alla fall..... Å det skall man ju vaar...två... ..en som kör och bromsar och tvärnitar när den andra skriker ..stanna för f..n det är en sten där.... Är man tre är det lättare för då kan den tredje hiva i den där stora tunga klumpen om bromsarna inte tar. Då stannar det med ett ryck men man har väl säkerhetsbältet på sig och hjälmen? som man har lärt sig på skolan så det går finfint. Å skulle man hinna undan om man gör en tvär gir, (sväng), så kom ihåg att sätta på blinkersen i god tid. Man visar hänsyn och varnar andra sjöfarande. Å precis som på land så får man inte köra mot rött. Däremot är det fritt fram att köra på om det är grönt. Därför är det viktigt att ha de där lamporna tända även i dagsljus så de varslar om det är grönt Tja... fler regler behövs nog inte bara man följer §22 moment §22. Har man sedan betalat sin årliga registerhållningsavgiftsbevis för färdlicens på vatten avseende flytetyg så kan man känna sig trygg och säker och Överbeskyddarverket kommer att göra allt för att det skall gå rätt till och önska oss en trevlig båtvistelse. I mån av tid om tillräckligt stora frivilliga bidrag infaller så kommer de att stå runt varje udde och stoppa oss för att ge goda råd, om tex antalet snapsar man får ta om man har full tank, eller om man är full men tanken tom... Ibland är de på gott humör och man får festa till och blåsa upp ballonger. Än så länge bara vita men andra färger lär vara på gång. Röda och gröna för att matcha lamporna och pinnarna Stiligt! Naturligtvis kommer de att hjälpa oss att kolla att vi har registerhållningsavgiftsbevis för färdlicens på vatten avseende flytetyg-licensen med oss, å har vi glömt den så ger vi dem en liten slant som tack för besväret att de hjälpte till att påminna oss om saken. Det är så härligt så med allting....jag älskar havet och friheten..... Kalman Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Ringhede 6 Postad 24 Juli , 2009 Annars så kan man ha pinnarna och köra slalom precis som Stenmark och de andra stjärnorna gjorde. Nä så enkelt är det inte så att det bara räcker med att införa ett båtkörkort. Finns inget som pekar på att de olyckor som sker till sjöss skulle bli så dramatiskt mycket färre. Jag tror att man skaffar de kunskaper man behöver och att nivån är rätt så hyffsad redan, på frivillig väg samt med dagens sjölagar. Det de flesta skriker om är ju att slippa drullar som kör för nära och drar upp svall samt inte visar hänsyn. Men detta kommer inte med på köpet vid införande av båtkörkort. Och de tragiska olyckorna är alltförmånga relaterade till sådant som inte ingår i tilltänkta former av båtkörkort. Kanske skulle årlig obligatorisk besiktning av alla båtar ge större effekt. Där brandsäkerhet, gasolprovning liknande husvagnar och övriga säkerhet skull kontrolleras och vid behov resultera i åtgärder och ombesiktning. Låter ju riktigt bra, kanske man skulle tippsa någon politiker, skulle säkert nappa eftersom det även ger lite klirr till statskassan. $$$$$mvh Roland Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_K 4 208 Postad 24 Juli , 2009 Men allvarligt - om körkort inte har någon effekt på sjön enligt ovanstående inlägg, varför då hålla på och böka med körkort i bilar, samma borde ju gälla där? I trafiken har man ju t o m trafikljus, skyltar och vägar att hålla sig till. Och inga outmärkta grynnor. Betydligt enklare, alltså. Så, tar man bort bilkörkortet borde inte antalet olyckor öka där heller, eftersom det bara är en massa alkohol, älgar, dåligt väglag och liknande som är orsaken till olyckorna. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
lizardking 7 Postad 24 Juli , 2009 Det här är väl lite för mycket äpplen och päron! Vilka farter rör vi oss med i trafiken? Jag är glad om jag kommer upp i 6 knop med min segelbåt. Även de som åker förbi mig med motor gör väl runt 18 knop. Sedan har vi att det oftast går att väja med stora marginaler, i trafiken måste du hålla dig på runt 2,5 meter i bästa fall. Jag tycker att man även i så fall skall införa ett cykelkörkort cyklar får upp farter som överträffar det mesta som går på sjön ifall man undantar de mest extrema båtarna. Och där så är det inte bilister som orsakar de flesta olyckerna utan det är cykel mot cykel eller singelolycker som är problemet. /Micke W Senast ändrad av lizardking | 25 juli 2009 | 00:18 Senast ändrad av lizardking | 25 juli 2009 | 00:19 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Ringhede 6 Postad 25 Juli , 2009 Olyckan med färjorna är bevis på att även med stor kunskap så händer olyckor. Det båtkörkort som diskuteras är former av dagens förarbevis och är endast teoretisk kunskap. Inget i olycksstatistiken pekar på brister i teoretiska kunskaper och trotts kunskaper om navigation så kommer en del ändå gå på grund eller kollidera. Det vissa förespråkar är att alla måste ha denna teoretska kompetens för att de själva störs av vissa som fyllekör, kör vansinnigt fort, kör för nära, drar upp svall och inte visar hänsyn. Dock är olyckorna av bristande hänsyn väldigt lite representerade i statistiken. Den som har en liten styrpulpetare med en 50 hk motor på en mindre insjö är knappast i behov av några större navigationskunskaper men krävs då att man måste kunna navigera och känna till alla sjömärken. Jag tror inte folk ger sig ut på havet med båtar eller i situationer de inte klarar av utan att först på frivillig väg skaffat sig rätt kompetens. De som ändå gör det kommer inget körkort i världen lösa några problem eftersom de saknar det viktigaste och det alla förespråkare egentligen efterlyser. Omdöme Nu på morgonen blåser det 12-14 m/s WSW på västkusten (Kungshamn). Endast de som måste och har rätt kompetens (praktisk och teoretisk) ger sig ut. De som inte har rätt förutsättningar och ändå ger sig ut har stora brister i sitt omdöme och dett skyddar inget båtkörkort i världen för. mvh Roland Tillägg För den som inte fattade vad 12-14 m/s WSW (kungshamn) betyder, Jo då går det rejäl sjö och då låter man båten ligga kvar vid bryggan. 12-14 m/s ostlig vind är bara blåsigt och ger knappt ingen sjö i det området. Men sådant antas man fatta för förarbeviset tar endast upp att lyssna på sjörapporten. Senast ändrad av Ringhede | 25 juli 2009 | 08:25 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_K 4 208 Postad 25 Juli , 2009 Tror ingen är så dum att de tror att alla olyckor försvinner om ett körkort införs. Jag gissar däremot att de kommer att minska. Är inte det ganska bra? Som jag skrev tidigare är det inte 100% att jämföra båt- och biltrafik. Även om farten på sjön är lägre så spelar andra faktorer in som försvårar, t ex avsaknad av broms, dolda hinder i form av omarkerade grund, markeringar som är färgglada pinnar i stället för mer självklara trafikljus och lättydda symbolskyltar, tyngre fordon osv osv. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser