Gå till innehåll
fredag 27 december 2024
papi

Impellerfrågor (bilder) Chrysler 20HP

Rekommendera Poster

Köpte en begagnad Chrysler 20 HP förra året som enligt uppgift var nyservad med bl.a. impeller. Motorn ger massor av kylvatten i låg fart med vid ca 15-20 knop upphör det helt. I backläge kommer inget kylvatten alls. Nu har jag plockat ur imp ellern och har vnågra frågor.

Impeller är ca 5mm större än huset och gummivingarna är böjda för att få plats. Är det riktigt? Se foto.

Nån vit gägga fanns i huset som kanske kan störa pumpfunktionen...?

Det finns ett litet hål i drivaxlens uppe vid motorn. Borde det suttit någon låsning där? Se bild.

 

Tack på förhand! /Patrick

 

 

 

 

post-10003524-1394236029,0808_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

1. Impellern skall vara större än pumphuset och vingarna skall vara sådär böjda.

2. Klägget stör pumpfunktionen.

3. Den där drivaxeln måste vara svetsad (lagad eller kortad) för det där hålet skall det sitta ett stift i som skall hålla (driva) impellern. Har du något sådant stift som håller ifast impellern mot drivaxel? 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack Nordin. Då återstår kanske bara geggan som tänkbar förklaring till kylavttenproblemen.

Hålet i axeln på bild två är uppe i motorn, nere vid impellern sitter mycket riktigt ett stift som håller den på plats.



Senast ändrad av papi | 23 juli 2009 | 12:27

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu är det rengjort och ihopmoterat.Vad tror ni om kylvattenintaget? Borde sitta något här som hjälper in vattnet i högre fart?

post-10003524-1394236029,3016_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nej det skall inte sitta något som hjälper till vid högre fart.

Impellern funkar så att när den väl har tagit vatten då suger den hela tiden.

När motor är monterad på båten och nerfälld i vattnet så fylls hela pumphuset med vatten pga att det hamnar under vattenytan. När du startar motorn så pumpar impellern upp  vatten i motorn. (impellern är inte självsugande).

Observera att pumphuset inte får vara för porigt på slitytorna där vingarna skall gå emot. Tätningen mot drivaxeln i toppen på pumphuset måste vara hel och även om impellervingarna ser bra ut så kan det vara så att den inte fungerar. Om så är fallet så byt och sätt i en ny impeller den kostar inga stora pengar ca 250-300 kr.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...