Gå till innehåll
måndag 02 december 2024
ConChord

Varvräknare till Volvo Penta 550 -79

Rekommendera Poster

Jag har en Volvo Penta 550 från c:a 1979.
Det är en strypt 70hk på 900cc.

Det går som en klocka och låter som den varvar som den ska men då jag redan har en Faria varvräknare liggande undrar jag om jag kan koppla in den.

Vilken kabel i motorn räknar impulserna? Hur många pulser?
Jag har kvar originalmanualen men den ger inte så mycket information.

Mycket tacksam för svar.

Bilden visar inte min motor men en likadan.

post-10005073-1394236029,0214_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

VP 700 -79 hade CDI-tändning, så jag antar att även din har det. Utöver plus och minus, så hämtas signalen från en av ledarna från laddningsspolen, Dvs en av de två tåtar som går till likriktarens växelströmsanslutningar.

Det bör finnas en omkopplare mellan olika poltal hos generatorn. Avser omkopplaren antal cylindrar, så är varvräknaren avsedd för konventionellt tändsystem med brytarspets kopplad direkt till tändspolen. Den kommer kommer då antagligen inte funka, men jag tror inte att det skadar att prova.

Det är inte rekommendabelt att koppla den till någon av tändspolarna. Du får då 200 V in i instrumentet och kan även förstöra CDI boxen..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för svaret.
Jo, det är CDI-tändning.
Jag vet hur den ska kopplas förutom vilken kabel från likriktaren jag ska använda.
Jag får prova mig fram.

Det finns en omkopplare på varvräknaren men jag vet inte hur många poler det är, hittar ingenting på nätet.
 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...