Gå till innehåll
måndag 23 december 2024
Sardaukar

Scandica 475

Rekommendera Poster

Någon som har hunnit testa den? Verkar vara en ny modell från 2009. Är en av de snyggaste styrpulpetarna jag sett, och med tanke på att jag ska ha soldäck på nästa båt är detta en het kandidat.

Däremot ser den ganska flatbottnad ut, och slår nog hårt i sjön...

 

http://www.scandica.se/boats475.html

post-1822-1394236028,9987_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej,

Jag kjorde en utskrift av en av bilderna som visade akterspegeln och så mätte jag V-formen och den var ca 20 grader, så den är hyfsat vass, dock var köllinjen i aktern helt platt ca 2-3 dm bred vilket verkar lite konstigt, men det kanske är nåt litet steg en bit fram på köllinjen.

Några reflektioner om båten:

* ankarrulle i fören som kommer att göra både i- och urstigning i båten farlig med tanke på skaderisken (islagna tår, snubbla och slå i huvet el nån annan kroppsdel osv).

* grabbräckena som sluttar ner mot fören, det kommer att vara uppenbar risk för klämda fingrar om man råkar ta tag i grabbräcket från fören och skall hålla emot och man glider med handen in mot infästningspunkten.

* inga pulpits i fören som kan underlätta att hålla båten still vid bryggan, underlätta i- och urstigning osv.

* liten vindruta med vindskydd bara för föraren.

* utsatta lanternor i fören, risk för att de kommer lossna vid lite hårdhänt behandling av båten.

*sittytan babords sida i fören ser väldigt smal ut.

* dåligt med avställningsytor och ytor för t ex GPS-navigator vid förarplatsen/instrumentpanelen.

* bara godkänd för 4 personer ombord.

* vem tillverkar båtarna? Gissningsvis i nåt lågprisland (har för mig de tillverkas i Polen). Hur gör man med reklamationer i och med båten säljs på postorder?

* kvaliteten?

* andrahandsvärdet?

* nånsin varit med i nåt båsttest så den kan jämföras mer objektivt mot andra liknande båtar?

/Bo



Senast ändrad av bossee | 23 juli 2009 | 13:10

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja, flera saker du tog upp som jag också funderat på. Men hade jag köpt båten skulle jag monterat två pulpitar själv i fören. Kostar några hundra...

Jag vet inte hur det är med andra båtar, men killen som säljer båtarna (pratade med honom häromdagen) sa att man får plats med alla dynor iläggsskiva i stuvutrymmena när de inte används, vilket är mycket positivt.

Han sa också att de har varit 6 st. i båten utan problem. Han menar på att det är lastvikten som är det väsentliga.

Vad menar du med att sidolanternorna riskerar gå av? De verkar ju vara ingjutna i skrovet...

Nej, det är de inte ser jag nu. Men de borde väl inte vara mer utsatta än på andra styrpulpetbåtar som har lanternorna på grabbräckena.



Senast ändrad av Sardaukar | 23 juli 2009 | 14:10

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tycker det ser ut som lanternorna bara sitter monterade oskyddat utanpåliggande på skrovet, men det kanske är inbyggt i skrovet och då är det ju bra i så fall.

Jo, det är som du säger lastvikten som är det väsentliga men det står 4 pers på deras hemsida i alla fall, lastvikt står 390 kg - medelvikten för en vuxen i Sverige är väl låt säga 75 kg det blir 5,2 personer.

/Bo



Senast ändrad av bossee | 23 juli 2009 | 14:14

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jo, de är nog monterade. På den gula varianten är de inte monterade öht på bilderna.

Jag tänkte på en annan sak när jag sitter här och tittar på båtar. Vad jag har läst mig till kan man inte stuva undan dynorna på Ryds 510 GTI vilket är en stor nackdel. Jag vill ha en smidig båt, och ska man behöva konka på dynor går den båten bort direkt. Då är det t.o.m. smidigare med HT-båten jag har.

Hur är det med Crescent Primo och Örnvik Commander-båtarna? Kan man stoppa undan dynorna när båten inte används?

Kanske därför Scandican har så smal sittdyna på babords sida, för att man ska kunna stuva undan den?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej,

Håller med till fullo, klart en av de snyggaste styrpulpetarna under 5m på marknaden. Fick min i början av juli, men pga dåligt väder kom den i först i helgen som var och har bara kört den hem från iläggningsrampen till bryggan (15 min). Känns riktigt stabil och med höga fribord gick det skvättfritt trots att det blåste lite. Hade en förhoppning att få på min 60hk men hinner inte sätta ihop den denna sommar, så jag har hängt på en 35hk Evinrude från 83. Haft en Vator 14R innan och även en Crescent 465. 35hk-motorn drev Vatorn på sin tid och ekipaget kom då i gynnsamma fall upp i knappa 30 knop. Scandica-båten är tyngre och därför är accelerationen sämre, men båten kommer upp i ca 20-25 knop utan några problem med denna motor och skulle tippa att planing uppnåddes redan från ca 15 knop. Faktiskt förvånad över fartresurserna med nuvarande motor (detta trots 2 halvtjockisar).

Stuvutrymmena är riktigt bra, och jag blev förvånad över sidofacket som rymde en lång båtshake och en paddel. Har hittills bara kommit på 2 negativa saker med båten: I fören finns inga knapar för fastläggning utan endast en ögla på skrovdelen. Tänker därför ta bort ankarlinerullen och istället sätta en knap där. Bredvid motorn finns en lucka i aktern som saknar avrinning för regnvatten, som nu istället rinner ner i facket under (dock enkelt att ösa ur) men ska sätta en kantlist där så är problemet ur världen.

Hittills mycket nöjd med båten!

//F

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tackar för infon! Har precis sålt min båt, och funderar fortfarande på vad jag ska satsa på. Är det ett sidofack på babords sida? Det har jag också missat isf. Hur är det med instrumentpanelen när man köper båten utan motor? Är där stora hål i panelen för instrumenten, eller får man göra hål själv?

Har du komplett dynsats med soldäck? Är det sant som säljaren säger att man får plats med alla dynor iläggsskiva i stuvutrymmena när de inte används?

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Japp, där är ett längre smalt fack på babords sida i båten. Facket går undertill ihop med facket på sittplatsen i fören så utan vidare gick det ner långa saker.

Båten jag köpte har haft en motor monterad och tror min båt är den som syns på bilderna på Scandicas hemsida, och där var uttaget hål för mätare-ett större och ett mindre. Får sätta täckkåpa för vid tillfälle.

Köpte inget soldäck till min, men såg detta när jag var hos Scandica. Riktigt schysst faktiskt, men hoppade detta då jag inte har ngn användning av det. Tror det utan vidare går att stuva ner det i båten.

 

//F

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ok, tack för infon. Känns som att det står mellan denna och Örnvik 500 Commander. Rydsbåtarna har lite fattigt med stuvutrymme tycker jag, samt lite litet soldäck för tanten Glad



Senast ändrad av Sardaukar | 04 augusti 2009 | 12:04

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej igen,

Om du vill se mer hur båten ser ut har jag lagt ut ett filmat klipp taget från Bryggan på båten på Youtube, finns även ett där jag kör båten. Sök på Scandica 475 så hittar du dem.

 

F

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Okej, tack för det. Fast nu blir det till 90% en utställningsbåt Örnvik 500 Flamingo -07 istället. En större och mer utrustad båt till ett billigare pris Glad

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej, roligt att höra att även du uppskattar vår båt, båten är mycket fin i verkligheten med och den går väldigt fint i vattnet. Om du vill så finns den i vår utställningshall i Kungälv www.batbutiken.com   där kan du se den i verkligheten och även andra av våra båtar, bl a. Scandica 490 och 670 Classic och Scandica 635 DC. Välkommen.

 

Christer Scandica of Sweden

www.scandica.se

post-23855-1394236187,7987_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej igen.

Jag såg det, men det kan alltid vara roligt att se i verkligheten. Det blir säkert ett tillfälle då du ska byta båt och då kan det vara bra att vara orienterad, har du då vägarna förbi, så kanske du passar på att svänga in, så det var mest för att underrätta dig om att den finns där, jag vet själv hur det är när man köper något som kanske inte var det man tänkte på först, då kan det vara skoj att se det försttänkta även i efterhand.

 

MVH

 

Christer

Scandica of Sweden

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Köpte en Scandica 475 för 2 år sedan. Verkar vara mycket stabilt byggd, inga bristningar och rostfria brickor bakom alla popnitar. Toppar 40kn. med nya Suzuki 70hp och väldigt bränslesnål c:a 8l/tim vid 24kn. - 3.500r/m

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Sålde min Örnvik 500 förra året. Ångrar att jag inte satsade på Scandican direkt. Örnviken var alldeles för klumpig för min smak. En gåta att en 550 kg tung båt bara får ta 60 hk.

Nä, detta får bli ett mellanår så får jag spara ihop till en Scandica 475 till nästa år...som jag tänkte från början.

Ni som har haft den ett tag nu...studsar den mycket i krabb sjö? Det är väl egentligen den enda anledningen till att jag skulle avstå från den isåfall. I sjön Möckeln jag håller till, är det sällan plattvatten.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det var roligt att höra av dig igen :)

Vi hade provkörning med båtarna med bl a Scandica 475 i lördags, i Fiskebäck i Göteborg hos en av våra återförsäljare Ocean Craft, den missade du tyvärr men hör av dig en dag det passar så är du välkommen att komma och prova, jag tänkte även satsa på uthyrning i år eventuellt och då skulle du kunna hyra en, en hel helg eller så, då kan du ju verkligen testa och känna dig för ordentligt. Jag vet inte om vi skrev det tidigare, men alla dynor inklusive hela solbädden är stuvbara i båten och du får fortfarande plats med mycket packning.

Vi ska ut och testa Scandica 475 i Skene på tisdag den 27 mars nu, Skene järn ska provköra den, är du i krokarna så är du självklart välkommen.

Du behöver inte ångra dig, vi kommer finnas kvar här för dig och nu vet du vad det var du egentligen ville ha.

 

Mvh

 

Christer

www.scandica.se



Senast ändrad av Juneborg | 20 mars 2012 | 16:52

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för svar! smiley

 

Tyvärr är jag ju inte så ofta på västkusten och far...känns lite tråkigt att åka så långt för en provtur.

Uthyrning var kostar det?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej igen, jag vet inte riktigt ännu, vad tycker du är rimligt, det ska både vara intressant för dig som hyr och det måste ändå finnas en rimlig ekonomi i det.

Vad tycker du det är värt att betala för en dag på sjön i en fin båt med en fyrtaktsmotor i 40-50 hk klassen?

Köper du sen så kan vi dra av det du betalat i hyra, det låter väl rimligt?

Jag har lagt upp en ny filmsnutt på båten på Youtube:

Hemmafilmat men ändå kul att se på hoppas jag. Det kommer mer proffsiga filmer så småningom :)

post-23855-1394236983,4209_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja du bra fråga. Har ni någon båt i Ullared som man kan provköra? Känns lite omständigt att traila båten till Älmhult och hyra, och sedan köra tillbaka den till Ullared igen om man inte är nöjd. Men ska jag provköra den någon gång vill jag ha max hk på den. Tycker inte om undermotoriserade båtar smiley Jag har hellre några hästar över vad som står på skylten. En 70 hk tror jag skulle sitta som en smäck på denna båt.

Bra film förutom att den är komprimerad på bredden. Behöver inte vara så proffsigt. Har själv en amatörfilm på min hemsida. Huvudsaken man ser vad som händer.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...