catinca 0 Postad 23 Juli , 2009 Hej alla båtälskare! Nu när sommaren är slut(för mig alltså) kan jag bara summera att våra gästhamnar längs Bohuskusten inte längre vill ha oss i sina hamnar för det har blivit väldigt dyrt för oss som helst ligger i gästhamnarna.Toppar gör Marstrand med 250 SEK/natt och vad får man för det? Få duschar/toaletter långt från båten, naturligtvis beroende på var man ligger.Skärhamn däremot ska höjas till skyarna för där är det kanon service och mycket billigare(180 SEK/natt) det blir en slant om man ligger ute 2-3 veckor. Ha en fortsatt trevlig sommar Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
StigH 0 Postad 23 Juli , 2009 Varför prompt ligga i gästhamn? Det finns tusentals naturhamnar som är gratis. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Westfjord26 9 Postad 23 Juli , 2009 Visst är det för höga priser, men vårat största problem när vi var ute förra veckan var att vi inte fick plats någon stans, knökfullt överallt, kyrkesund, mollösund, hamburgsund, kungshamn..inte en plats kvar, fick dock en plats i Resö gästhamn, som tredje båt utanpå i själva inloppet, det var ingen höjdare, samma visa på vägen ner till Göteborg. naturhamn är fint, men efter ett par dagar är det skönt att duscha av sig och fylla färskvatten. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
StigH 0 Postad 23 Juli , 2009 Jag är väl en smula priviligerad eftersom jag bor mitt i Bohuslän, jag kan ju sticka hem o duscha efter några dagar, men mitt i sommaren ligger jag aldrig i gästhamn, däremot händer det att jag gör det på hösten. I oktober låg jag på Smögen o i mars i år på Lilla Kornö. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
toaen 510 Postad 23 Juli , 2009 Jag får nog hålla med Stig. Därför tar jag om möjligt helst semeser i augusti. 3 Augusti sticker jag på en 3-4 veckors seglats, troligtvis dit vindarna bär. Det brukar aldrig va nån trängsel i vare sig naturhamnar eller gästhamnar. Och bada gör man ju till varje jul - antingen man behöver det eller inte (gammalt uttryck) tommy Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Dawa 0 Postad 23 Juli , 2009 Om du tänker att man får betala 2-300kr för en natt på en camping så låter det som att det är i samma nivå... Fördelen med båt är att du kan lägga dig någon annanstans om du inte vill använda toaletter, duschar och hamn... det är svårare med husvagn/tält. Om nu liknelsen mot övrig camping är tillåten i ett båtforum. =) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Thomas-1 311 Postad 23 Juli , 2009 Jag är så infernaliskt fräck att jag oftast tillbringar natten i en rofylld (nåja) naturhamn för att sen under dagen göra ett snabbt hamnstopp* med inköp, dusch o vattenpåfyllning. Gnidet kanske någon tycker, men varför det? Hamnarna får gärna ta rimligt betalt för plats, dusch-möjligheten och vattenbunkring i relation till hur jag utnyttjar deras resurser. Mellan kl 12 och 15 är ju faciliteterna ändå dåligt utnyttjade, så varför inte? Ganska nytt är fenomenet med kodlås till gratis-faciliteter. Detta gillar jag naturligtvis inte, att betala priset för komplett övernattning bara för en dusch och vattenskvätt bär emot. Kan iofs se de hamnansvarigas rationella motiv, att slippa krånglande myntautomater och knyta upp kunder till ev kvällsbegivenheter, få städtid mm. Men är det verkligen så rationellt och inbringande för hamnen med tanke på den allt mer tilltagande överbeläggningen, egentligen? Någon sorts superenkelt och säkert betalningssystem för alla snabbstoppande och därmed snabbt genomströmmande snikare vore väl totalt sett välkommet för alla parter...?? Helst nån sorts fjärravläsande system i hamninfarten à la Stockholms trängselskatt kanske, eller någonting ditåt? Fel ute, eller....?? (*) Det som jag vanligen brukar kalla ett snabbstopp innefattar bara inköp, alltså ingen tilläggning alls utan bara landning av en inköpare och då helst vid någon lämplig ytterbrygga. Under väntetiden kryss härs o tvärs med bara den miljövänliga focken. Klart bekvämt o snabbt. Det är vad jag kallar rationellt! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
toaen 510 Postad 23 Juli , 2009 Då är jag nog ännu gnidnare . Drar mig inte för att lägga mig i en hamn, utföra de ärenden jag har och ta god tid på mig, och därefter gå vidare till nästa naturhamn. När man seglar på eftersäsongen har man ofta slutat ta upp hamnavgift dessutom. tommy Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Thomas-1 311 Postad 23 Juli , 2009 Ha ha...Håller med, eftersäsongen är bäst på alla sätt. Gott om plats, riktiga magiska kolsvarta och stjärnklara nätter med mareld och behaglig badtemp etc.... Vädret brukar märkligt nog vara bra, dessutom. Hamnservicen är visserligen klart på sparlåga, duschade i protest under slangen på Lysekils brygga en septemberdag för några år sen. Hamnkaptenen hade lämnat ett mobilnummer ledandes ingenvart. Visserligen med helt anständigt klädd i badbrallor, nån måtta får det väl ändå va... Mitt snabbstopps-knep med flygande inköp fungerar nog också som bäst utan alltför livlig båttrafik, fockkryssande utanför tex Mollösund i riktig högtrafik vore nog en mardröm. Om fler upptäckte eftersäsongen så skulle beläggningstiden spridas lite och hamnarna nog totalt sett få bättre inkomster. Helt OK för mig men bara ifall priset relativt tjänsten känns motiverad. Den exakta tiden i hamn kan gärna få avgöra priset mer än idag, tycker jag som sagt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Westfjord26 9 Postad 23 Juli , 2009 Helt klart när jag läser era inlägg så är det väl så att det är bara att lägga till och utföra lite ärenden och dra igen, har helt enkelt varit lite väl försynt Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
anica 0 Postad 23 Juli , 2009 Priserna är väl relativt låga med tanke på den höga beläggningen i de flesta hamnar. Vi vill alla ha trevliga gästhamnar att komma till, då måste det så klart kosta också. Sen vad som är en trevlig gästhamn kan ju diskuteras. Helt klart är att de dyraste inte alltid är de bästa. Tycker jag. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Seahunter 33 Postad 24 Juli , 2009 Här i min hemmahamn brakar notan iväg på 260 skattade spänn upp till 10 m inkl. el. Tur man har egen plats 100 m bort, men lik föbannat är det skandal med dessa priser. Dessutom är det f.o.m. iår 60 spänn i dagavgift !!! Vafan är det för ett jävla påhitt, det är ju dyrare än att parkera bilen. Och då får man inte ens målade linjer Här har inget ändrats mer än priset på minst 5 år, dessutom liknar det kaos med 2 - 3 båtar i bredd åt alla håll. Inget vidare bra upplägg när nån vill gå ut tidigt på morrn....eller ännu värre, brand!! Kanske därför de svenska båtarna minskar i hamnen. Mvh Andréas Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser