Gå till innehåll
onsdag 27 november 2024
Alf_Von_Sil

Lanternregler: Multilnterna i fören?

Rekommendera Poster

Skall ut och åka lite i mörkret under fredagen inomskärs i sakta fart. Jag är osäker på om jag har rätt anordning på mina lanternor.

Så här säger lagen:
Motorbåt under 12 meter skall föra vit topplanterna förut som syns minst 2 sjömil, röd/gröna sidolanternor och vit akterlanterna som syns minst 1 sjömil. (Den vita topplanternan och akterlanternan får även föras i en runt-lysande lanterna med vitt ljus som syns minst 2 sjömil). Topplanterna (samt vit runtlysande lanterna) skall placeras minst 1 meter ovanför sidolanternorna.

Men på Wikipendia kan det även läsas:
Små segel- och motorbåtar (under 12 m) kan ha kombinationslanternor – röd/grön sidolanterna monterad i fören, vitt rundstrålande toppljus plus sidoljus eller vit/röd/grön kombinationslanterna i masttoppen (enbart segelbåtar under segel).

Min båt är 8m och gör mer än 7 knop. Men tyvärr står det inget om multilanterna i fören vilket min båt har. Den har även en runt-lysande vit lanterna på en 1,5 meter pinne längst bak och den är okej. Men frågan är hur gör jag med sidorlanternorna?

Min fråga är alltså gäller en multilanterna som sidolanternor? Måste fråga före jag börjar dra kablar och krångla.

Mvh
Kristian

EDIT: Stavelfel, samt text från Wikipendia så slipper något fundera på det.

Senast ändrad av Alf_Von_Sil | 23 juli 2009 | 03:44

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej,

Om jag inte minns fel så använder t ex Uttern på vissa av sina modeller en sån här kombilanterna i fören (s k pop up lanterna).

http://www.watski.se/www/produkter_meny.asp?prodCardID=34630&groupID=2&subGroupID=400210&parentGroupID=400

http://www.hellamarine.com/?a=3&t=3&View=FullStory&productID=546&pcid=11

Såvitt jag vet är de godkända att användas tillsammans med topplanterna (t ex runtomlysande). Du behöver inga ytterliggare sidolanternor då, kombilanternan gör tjänst som sådan.

Är det nåt sån du har i fören?

/Bo

Senast ändrad av bossee | 23 juli 2009 | 12:37

post-1495-1394236029,2327_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Köpte en båt för inte så länge sedan från Smögen området. Finns en multilanterna där fram och en runtomlysande där bak, inga problem vid kustbevakningens kontrollerGlad 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Lysvinklarna framgår inte här men däremot de övriga monteringskraven, vad jag kan begripa. Topp och akterlanterna synliga 2M, sidolanternor 1M, verkar gälla.
En röd/grön multilanterna borde rimligtvis vara OK som sidolanternor om lyssektorerna inte skyms.

Minimi-höjden framgår inte men redan 25 cm över vattnet börjar den synas över horisonten från 1M avstånd o ögat i vattenlinjen. (gamla formeln: avst.horisont= 2,08 x roten ur höjden... :-)
Inte alls kritiskt med andra ord.

http://www.transportstyrelsen.se/Global/Sjofart/Dokument/sammanstallande_av_regler_gallande_lantarnor.pdf

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Bossee: Det stämmer bra det är en sådan jag har.

Tack alla för att ni svarat! Den konfigurationen jag har verkar då vara laglig och inget skruvade eller kabeldragningar verkar behöva göras på min båt.

Problemet löst, det var billigt till och med. Helt gratis!

Mvh
Krisitan

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...