Gå till innehåll
torsdag 19 september 2024
chefen72

Johnson 70 års -80

Rekommendera Poster

Hej!

 

Jag har problem med min kära Johnson igen. Dålig på motorer som jag är så behöver jag lite tips och ideér. Det är så här att den går riktigt dåligt när den är kall, vill inte varva ut. Men efter ett tag så hostar den till och varvar ut och går som den ska. Mina tankar har varit att den bara går på 2 cylindrar, skitigt bränsle fiter, något med tändningen osv. Men då ska det väl inte gå till sig när man kört ett tag...Förvånad

 

Tacksam för svarGlad

 

//chefen72

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hur är det allmänna skicket, en sliten motor kan nog få diverse olater. Glapp, orundheter och annat som sammantaget....? 

  

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kolla gnista på tändstiften.
Ta ett komp.-prov.

(Hade en Mariner 20hk en gång med liknande symptom, puttrade till en början innan den ryckte till och gav sig iväg. Vi körde den så i flera år. Vill minnas att byte av CDI box löste problemet på den motorn)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej!

Hade problem med laddning tidigare. Bytte likriktare och det löste sig. I övrigt så går den bra (när den väl går), svarar direkt på gasen, jämn och fin i gången, ingen konstig rök eller så. Förutom när nämnda problem uppstår. Då kommer ett stort moln (blått) när det ger med sig. Lite dålig tomgång har den nog också, vill tjuvstanna. Gammal motor kan ju få krämpor men jag vill ju inte byta bort den om det är ett enkelt fel. Så mycket kör jag den inte.

 

//chefen72

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tror också att den går på bara två cylindrar då den är kall. Kanske kan du provstarta med en tändhatt* avtagen och sen skifta o starta igen, tills du hittar den ev fallerande?

CDI:n är som sagt en möjlighet, eller möjligen fukt- eller glapp-problem i kablaget. Det verkar ju finnas ett tydligt temp-beroende hos felet, kanske kan du värma** olika delar av systemet med värmepistol? Möjligen hitta nån punkt, spole kabel eller del av CDI:n som verkar extra känslig.

Det är ju dyra grejor så att hitta felet mer exakt kan ju kanske löna sig, även om det är lite bökigt.

Mvh Thomas

(*) CDI:er mår kanske inte bra av att gå utan spänningsbegränsande gnistgap, så möjligen är det bra att sätta tändhatten på ett annat jordat extratändstift under testet?
(**) Även kylsprej, ClasOhlson har sån, kan kanske underlätta sökandet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej igen!

 

Nu har jag försökt kolla lite mer vad det kan vara, men med risk att bli utskrattad på forumet så frågar jag - vart sitter CDIn?!

Hur som helst så kommer ingen gnista till cylinder nr 2 (den i mitten), men vid mätning så är det samma motstån genom samtliga tre tändkablar. Kan en spole vara trasig och ändå ge motstånd vid mätning med tanke på att den funkar när den blir varm? Om det skulle vara en trasig spole - vad kostar en sån ny resp begad? Samma fråga om CDI, pris ny resp begad?

 

Tack på förhand för alla snabba och bra svar! Glad

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tändspolarna brukar ha primärlindning (grov koppartråd, få varv) och sekundärlindning (klen tråd, många varv) kopplade i serie. Så du har knappast ett avbrottsfel, men kortslutning/ överslag är nog inte helt omöjligt.

Skulle börjat med att leta upp CDI-boxen (nr 20 power pack, tror jag) och värmt denna lite före startförsöket. Uppträder inte felet då så är det rimligen denna som spökar. Upprepat försöket flera gånger för att vara säker.
Den är välisolerad och har tätningsmassa pålagd under vakuum, och är inte möjlig att renovera. (Även om vissa har bildat en CDI-arkeologiklubb här på forumet, de slipar sig in och byter enskilda komponenter. Avskräckande priser på uppemot 4500:- verkar förekomma på vissa fabrikat, så det är ju inte så underligt.)

klicka på komponenterna i listan till höger så fås bilder:
http://www.ishopmarine.com/ishop/jsp/AsplIsmCcatViewBase.jsp?&lvlCode=5&pCode=C0204025&path=BRP~A0000008~M0011529~M0011568~M0011569~C0204025&isFromCMS=false&hideAdd2CartButton=&isStandAlone=&is4CmsShop=&reqln=Unknown&reqem=Unknown&reqph=Unknown&reqFor=29&req4Browse=1&docId=&docName=&isForSupStore=true&cCatFilter=BRP&eCatSupFldr=supplier-100-005-EJ

Du verkar ju ha ett värmeberoende fel, så felet kanske beror på värmeutvidgnings-glapp snarare än brunna komponenter?
Priserna i sajten verkar ha valutan EA, kanske är det Euro?

Hela tändnings-systemet består av flera delar, men det verkar vara i CDI-boxen som uppdelningen till de olika tändspolarna sker. Tidbasen fås från spolar (nr 8 stator assy och iofs nr 43 timer base assy), vet inte men kanske är de också misstänkta?
Om en av spolarna i generatorns stator tempkrånglar så kan möjligen tidbasen utebli vid samma ögonblick vid varje rotationsvarv, tänker jag mig. (Har haft ett flertal tempberoende fel i just generatorspolar, men då kännetecknat av kall=OK & varm=helt utebliven laddning.)

Mvh Thomas
Med reservation för ev felvald motormodell i sajten.



Senast ändrad av Thomas-1 | 27 juli 2009 | 14:01

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej!

Nu har jag kollat, beställt och fått hem delen. Det mycket riktigt CDIn som var trasig. Efter bytet går motorn som ny. Startar direktet och går jämt och fint på tomgången.

 

CDI köpte jag hos drev.se. Det var beställnings grej men dom hade den på två veckor. 1500 spänn inkl fraktSkrattande.

 

Stort tack för hjälpen. Vill inte tänka på vad det hade kostat att lämna in för att få det åtgärat.

//chefen72

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Enl tidlista  med felsökning o byte så ska det ta 1,1tim pris på orginal reserv,del ej pirat 1989:-

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...