Gå till innehåll
söndag 19 januari 2025
wiri

Suzuki Dt 65 -93 går på 2 å misständer å dör på tomgång

Rekommendera Poster

Blev nyligen ägare till en sådan motorn med båt,

men nu till problemet då,

Den startar bra, kan gå på tomgång bra ibland, sen helt plöttsligt så kan det baktända å dö, startar den igen, så sker samma fenomen efter kanske 2 sek, dör även ofta om man lägga i växel å kör på tomgång,

Får man den sen att gå på 3 å man gasar i väg går den hur fint som hälst, men sen när man drar ner gasen å den ska gå på tomgång så bara missar den å dör, började även gå på 2 cylindrar idag, på tomgång, sen om man gasar på friläge så typ över 3000 varv börjar den gå rent på 3 cyl, men så fort man lägger i en växel så bara dör den, eller går på 2 cyl upp till 1500 varv sen bara dör den,

men får man den ätt svara på gas så går den hur fint som hälst å inte miss täningar eller liknande,   har pumpat soppa manuelt men inte märk någon förbätring, sitter nya stift, ny impreller,

en fråga, hur går dom eller vad får man för fel symtom om cdi boxen är kass?

hoppas någon kan ge mig nått bra tips, ska ut å prova å skruva lite på juftskruvarna, värkar ha hjälpt några efter vad jag har kunnat läsa mig till här på forumet,

kan oxo tillägga att båten har legat uppe ca ett år på marinan innan jag köpte den,

taxsam för hjälp.

mvh//Stefan

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

kan tillägga efter lite mer provkörning m,m.

nya stift idag, samma problem kvarstår, men gick på alla burkar idag,

men jag tror det är fel på lågfartsmunstyket i en förgasare,

för segar man den upp i varv så kan den gå på 3 men är väldigt svag upp till 2500 varv, då är det som att få en 4,e cylinder för då blir den as stark å planar ut direkt å drar upp till 3000 varv, å provadde säkert 15 ggr, å just vi 2500 varv så bara slår den till å går kanon fint, för ligger man på 3000 å fäller på så svarar den direkt, men ligger man på 2000 eller 2300 så är den hel slö innan den når 2500 varv,

så blir väl å skicka ner alla förgasare för rengörning å ev utbyte av div nålar å munstyken, om ingen har någon annan bra ide, för det hjälper inte ett skit å justera på blandskruvarna, den baktänder å dör ändå på tomgång.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Bekant situation.

Min 75:a gick som en ängel på böljan, men när jag skulle anlägga bryggan fick man skämmas. På låg fart dog den bort, jag fick starta å gasa å starta. Jag plockade förgasaren i små bitar, krassade å blåste med tryckluft. Ok, ja tyckte att det hjälpte, men bra blev den inte. Först efter att bytt bränslepumpens membran blev den bra. Membranen var så uttöjd att den inte orkade pumpa bränsle på låga varv.

Justering av luftskruven inverkar endast på tomgången.

Efter att du putsar förgasaren och motoren inte blir bättre, byt membranen. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...