excorcist 0 Postad 22 Juli , 2009 Hej och hå! Skrev ett inlägg för inte så länge sedan, men det problem löste sig så då skall nog detta också kunna lösas. Vi körde på en sten idag eftermiddag, och det blev en fet reva i botten på växelhuset plus att propellern rycktes loss.Så nu måste vi byta växelhus, vi har en kandidat som har skurit. Så nu är frågan finns det någon bra guide för att undvika fel eller är det så pass enkelt att man bara behöver ett tips på vad man inte bör göra? Och kan man tömma ut växelhusoljan i det nya växelhus och använda den. Alltså tömma ut olja i ett kärl och montera växelhuset på den skadade motorn och sedan pumpa in oljan? Tacksam för alla svar! Senast ändrad av excorcist | 22 juli 2009 | 22:38 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
excorcist 0 Postad 22 Juli , 2009 eller man kanske inte ensbehöver tömma oljan när man river växelhuset? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Henren 0 Postad 23 Juli , 2009 Hej! Nej du behöver inte tömma ur oljan ur växelhuset om du skall byta växelhus! Som många andra kommer skria här, köp ny växelhusolja och tryck in. Om den inte är ny redan! Mvh Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
nicke_C 0 Postad 23 Juli , 2009 Hej! Jag bytte impeller på min Mercury 80hk och satte tillbaka växelhuset igår, en kort guide på det ligger här: http://www.maringuiden.se/forum/;thread=302745 Det är hyffsat simpelt om man bara vet hur man gör (som med det mesta) . Oljan ligger kvar om det inte blivit en reva just där (mellan skruvarna längst ner på babordsidan föröver på växelhuset). Annars är det bara att lossa 2 bultar och 5 muttrar och dra växelhuset rakt neråt. Kom tillbaka om du har fler frågor. /Niklas Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser