Sublime 2 Postad 22 Juli , 2009 Hej! Jag har precis bytt propeller och givetvis råkade vi köra på en sten (se bifogad bild). Riskerar jag att förstöra motorn om jag inte byter igen? När jag bytte min gamla sa nämligen killen på verkstaden att motorn kan gå sönder om propellern går ojämnt. Dock ska sägas att jag inte provkört båten själv sedan denna olycka skedde men min vän som körde på stenen tyckte den gick sämre efteråt (min förhoppning är givetvis att det bara är psykologiskt efter chocken att ha kört på en sten ). Några kloka råd? Vågar jag ta ut grabbarna på en fisketur? Mvh Stefan Senast ändrad av Sublime | 22 juli 2009 | 15:58 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
535GT 36 Postad 22 Juli , 2009 Kör du med en trasig propeller, riskerar du betydligt större skador på motorn, än att den bara går dåligt, så jag skulle be min vän som körde sönder den, att åka till en båtbutik, och köpa en ny propeller till mig. Om killen på verkstaden sa det, bör väl det räcka som info? Man får köra väääälllldigt lugnt, efter man har kört sönder sin propeller. Typ hem i 5 knop och sen upp och byta el få den lagad, om man kan göra det. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Sublime 2 Postad 22 Juli , 2009 Tack, du har nog så rätt (även om jag inte velat inse det). Behöver jag byta HUB också och är det svårt att byta en propeller själv? /Stefan Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
pejon 1 Postad 22 Juli , 2009 Hej, vad är HUB? Det är väldigt enkelt att byta propp, det gör du själv. pejon Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Sublime 2 Postad 22 Juli , 2009 Perfekt, då blir dett att inhandla en prop imorgon och ge mig på att byta... hur svårt kan det vara? En hub är ett nav till propellern men så länge den inte tagit skada borde den inte behövas byta hoppas jag. Tack, nu är det bara att hålla tummarna! /S Senast ändrad av Sublime | 22 juli 2009 | 17:49 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
wanmar 2 Postad 22 Juli , 2009 navet följer med propellern Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mark77 0 Postad 22 Juli , 2009 Skulle även försäkra mig om att växelhuset inte tagit skada, men det är en alu prop antar jag, så risken är då mindre än med en SST prop.. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Paddeman 0 Postad 22 Juli , 2009 Dum fråga kanske, men lagar man inte och balanserar upp en trasig propp längre? Kanske inte är ekonomiskt försvarbart i dagens konsumtionssamhälle? En alupropp ska inte kunna skada mer vid en grundstötning än själva bladen. Det är väl en av fördelarna med just alu. Som övriga skribenter hade inte jag heller chansat. Kan ju bli så mycket dyrare .. Lycka till! /p Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
wanmar 2 Postad 22 Juli , 2009 jo visst lagas de men det får inte vara för stora skador ,pris ca 875:- Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser