Gå till innehåll
onsdag 05 februari 2025
Haveri

Plotter i PC:n

Rekommendera Poster

Hej alla båtåkande sjöbusar! Har en liten fråga angående plotter i PC:n. Är inte speciellt insatt i detta med då jag ska skaffa mig en ny plotter tänkte jag använda min gamla laptop istället för att köpa en plotter som tex Garmin eller Lowrance. Jo, till min fråga, om man köper ett kort till pc:n i bsb-format och samtidigt pluggar in en mottagare ifom av en puck, kan man då se vart man är på skärmen och kan man se den sträcka man åkt, eller får man bara ett sjökort där man inte kan se vart man är? Kanske en mycket korkad fråga, men frågar man inte får man inget veta... Med vänliga hälsn. Jörgen

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst n0sliw

klart att du ser var du ärGlad det är det pucken gör annars kan du ha bara sjökortet i datorn och gissa var du är om du vill. Men har du gpspuck så vet du var du befinner dig.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hehe, jag tänkte väl det.... Men man kan aldrig vara för säker. Skrattande

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst n0sliw

FlörtDet är rätt!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Förutom puck och sjökort så behöver du ett program som kan presentera informationen och para ihop informationen från pucken med den i sjökortet. BSB är rasterkort, d.v.s. i princip vanliga sjökort som är scannade, medans korten i en riktig plotter, t.ex. Garmin, Raymarine, Seiwa etc är vektorkort som rymmer betydligt mer information, som dessutom är uppdelad i lager, du kan altså välja vad som ska presenteras och dessutom zooma upp och ner relativt fritt. Möjlighter som helt saknas i BSB-korten.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...