Gå till innehåll
söndag 05 januari 2025
selco_nr1

Snabb hjälp angående batteri!!!

Rekommendera Poster

Hej. Solen skiner, båten är iordning. Första turen med den.. Batteriet är slut. Har nyss köpt båten och tyckt de varit dåligt. Laddade de hela natten och skulle byta drevoljan bara i morse.. Efter bytet skulle jag hissa drevet och de sa stopp efter 3 sek :S Mitt nuvarande ligger på 105aH.. ska man köpa biltemas Marin batteri på 100aH eller Fritidsbatteri som finns i 110 och 120???

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har det funkat ok med 100amp på det gamla så köp liknande batt. Har köpt batt på biltema till min gamla båt och det batt funkade kanon:) Storlek beror på användningsområde, ska du enbart ha det som start så skulle jag nöja med 60-70 amp då jag enbart använder min båt sommartid, altså inget behov av kallstartegenskaper...Det finns en hel hög med olika batt på marknaden, orkar du att fördjupa dig i batt djungeln så finns det hur mycket som helst att läsa om.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Vet inte vad du har för motor, men har du en större motor typ V8 så tycker jag du skall kolla manualen, en del tillverkare rekommenderar ett startbatteri för att klara urladdningen som sker vid start. (tex 12v 85Amp 650A CCA)

Att använda fritidsbatteri som startbatteri fungerar utmäkt men brukar förkorta livet på batteriet, då batteriet inte klarar denna urladdning lika bra som ett batteri som är gjort för start. Ett batteri som kan ge mycket kraft snabbt spar på motor, startmotor och bränslesystemet enligt min motormanual.

Den bästa lösningen är att ha två batteribankar, en förbrukning och en start. Det fixar du enkelt och rätt så billigt, bara lite jobb och lite batterikabel. Och du kommer antaligen aldrig bli stående med ett drev uppe. :)

Om du köper 100Ah eller 120Ah spelar ingen större roll. Det brukar räcka gott att starta med. Batteri är en säkerhetsdetalj i båten, fungerar inte det när du behöver starta vid en situation, ja då är inte kul längre. Därför skulle jag rekommendera att köpa ett batteri av känt märke på ett ställe som har koll på batterier. Typ Tudor, Varta finns säkert flera men de har jag bra erfaranhet av både i bil och båt. Jag köper gärna billigt själv, men inte när det gäller säkerhetsdetaljer.

För att svara exakt på frågan utan massa förläsningar så köp Biltams Marin batteri på 100Ah.

Lycka till

Mvh
Kristian 

Senast ändrad av Alf_Von_Sil | 22 juli 2009 | 13:01

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Visst är det så att man får vad man betalar för. Men... Jag har länge använt biltemas startbatterier i båten och i bilen och niltemas fritidsbatterier som förbrukningsbatterier i båten och jag är helnöjd. Biltema, och många andra säkert, lämnar 2 års garanti på batterierna, vilket är rätt hyggligt för en pryl med en normal livslängd på 4 år.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...