Mutto 0 Postad 22 Juli , 2009 Hej! Jag läser att många som byter till rostfri propeller lyfter motron för att kunna utnyttja proppen maximalt. Den möjligheten finns juh inte på en inombordare. Är rostfri propeller mer fördelaktigt till utombordare då denna möjligheten finns? Över 100hk utombordare verkar de flesta ha rostfri propp, till min 135hk inombordare var det ingen mening enligt de jag frågat, tänker jag rätt? Mvh Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst n0sliw Postad 22 Juli , 2009 Där sa du nåt Bättre grepp får man ju iaf så att man kan trimma ut mer och lyfta fören bättre än innan hoppas ja. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mutto 0 Postad 22 Juli , 2009 Hej N0sliw! Har du också 135hk, har bytt propeller eller ska, i så fall till vilken? Skulle vara kul att höra resultatet? Jag kan nästan trimma ut motorn så nålen står rakt upp på min stingray med org propeller och har då 46 miles på mätaren, vet inte hur m nga knop det är? Men det kanske skulle ge ett par knop till om den fick bättre fäste vid samma uttrimning? Mvh Senast ändrad av Mutto | 22 juli 2009 | 19:08 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst n0sliw Postad 23 Juli , 2009 Nej tyvärr Mutto inga 135hästar hos mig, kanske på nästa båt 46 mph borde vara drygt 40 knop 39.9 för o inte ljuga. Om ja skulle byta prop blir det utan tvekan till en michigan ballistic. Den har tydligen enormt bra grepp och tål hissning osv utan att ventilera så om du kommer i kontakt med nån firma och ska prova propellrar så hade iaf ja provkört en sådan med en gång. och tiltat! Mängder Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst n0sliw Postad 23 Juli , 2009 Bilden va bara ett exempel på en båt med shysst ut tiltat drev. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Diesel_Pelle 39 Postad 23 Juli , 2009 En RF-propp är inte mer fördelaktig på en utombordare än en inombordare. Ett inombordsdrev fungerar på samma sätt som ett utombordsdrev. Det skall överföra kraften från motorn ut via drevet och proppen. En RF-propp är styvare, vilket gör att den inte sviktar/flexar lika mycket och sen släpper den vattnet bättre. Om du söker på RF-propp här på MG, så kommer du hitta massor skrivet. Vad det gäller intrimmning av drevet så är det enkelt tycker jag. Man justerar helt enkelt tills man känner och ser på knoppmätaren att det går som fortast på det varvtal som man håller. Om du t ex ligger i 20 knopp och varvar 3000 rpm, tiltar du upp något och farten då ökar till 21 knopp så är det en bättre inställning. Tiltar du lite till och farten sjunker, så är det en sämre. Svårare än så är det inte. Man hör och känner när sakerna arbetar och går bäst. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mutto 0 Postad 23 Juli , 2009 Hej Pelle! Varför läser jag att i stort sett alla som sätter på RF-propp på sin utombordare lyfter motorn ett steg om det inte var någon fördel, det går ju inte på inombordare? Sen har jag blivit rätt ok på att trimma drevet så båten går ekonomiskt som du sa, men jag undrade om en RF-propp fick bättre fäste i vatttnet just på toppfarten då drevet inte går att trimma ut mer med alupropp utan att tappa fästet? Mvh Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Diesel_Pelle 39 Postad 24 Juli , 2009 Vad jag vet så skall en propeller arbeta helt i vattnet och inte i luft, för då kaviterar den. Sen finns det speciella ytskärande propellrar, vilket är något annat. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mutto 0 Postad 24 Juli , 2009 Hej Pelle! Jag menar ingen kritik riktad mot dig som det kändes som du tog det som. Jag ville bara ha ett svar på varför alla som köper vanliga mer greppvänliga RF-proppar lyfter sin utombordare ett steg som inte är lika lätt på en inombordare om det inte var en fördel? Jag vill få fram att det är den stora skillnaden och ger den största effekten vid byte till RF, men jag är en nybörjare ) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Svwerker 0 Postad 24 Juli , 2009 Det där med propellrar är en hel vetenskap, och lite till. En anledning till att man hissar motorn är att man får mindre motor i vattnet som bromsar, kan man ha mindre motor i vattnet så går det fortare. Att man hissar med just rostfria proppar beror helt enkelt på att de tål att gå närmare vattenytan utan att ventilera. Hissa så mycket det går utan att ventilera är en bra regel, med alla sorters proppellrar. Går det lättare så vinner man fart och ekonomi. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst n0sliw Postad 24 Juli , 2009 Hissa utombordare med rf propellrar gör man ju för att få mindra växelhus i vattnet för det bromsar. Det är inte lika det är inte alls lika fördelaktigt med aluminium propeller för då ventilerar den, men en bra rostfri behöver ju inte lika mkt vatten som aluminium så därför tål den att hissas vilket kan ge lite fart. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mutto 0 Postad 24 Juli , 2009 Tack för svaren! Alltså är det mer fördel att sätta RF propp på utombordare som har hissmöjligheten som jag fått för mig efter allt läsande. Frågan jag inte fått svar på är: När jag toppar min Stingray så börjar jag först från start att tilta in drevet så mycket som möjligt för att trycka upp bakänden vid start och efterhand som farten ökar tiltar jag mer och mer ut drevet. till slut når jag en punkt då drevet är så uttiltat så org alupropp tappar greppet och jag får tilta in tills det blir optimalt igen, det läget har jag juh lärt mig nu. Men min fråga är: Om jag sätter på en rostfri propeller, kan jag då tilta ut ännu lite mer vid nuvarande toppfart utan proppen tappar greppet och på så sätt få ännu mindre skrov i vattnet och högre fart? Mvh Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Svwerker 0 Postad 24 Juli , 2009 En rostfri propp är stadigare och ger därmed bättre verkningsgrad, generellt sett, så ja du kommer att vinna på att byta till en rostfri. Det finns hur många olika som helst att välja på och vilken som passar din båt/motorkombination är svårt att säga. I vissa fall kan man få gå ner i stigning fgör att det ska fungera bra. Kolla med någon firma typ Propellertrim så kan de ge dig råd. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst n0sliw Postad 24 Juli , 2009 Stämmer bra! Bör absolut gå att tilta ut några aningar mer med rätt rf propeller. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Propellern 0 Postad 25 Juli , 2009 Hej , En rostfri propeller är styvare än en alu eller komposit därför används rostfria propellarar vi en stark motor med höga varv och tung båt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser