Gå till innehåll
tisdag 07 januari 2025
nicke_C

Hjälp! Växelproblem efter byte av impeller - Mercury 80 HK 2-takt

Rekommendera Poster

Hej!

Har nu letat mig blodig på forumet efter ett svar på min fråga men hittar inget spot on, så därför skapar jag en ny tråd i ämnet som trots allt verkar vara relativt vanligt.

Jag skulle byta impeller på min Mercury 80 HK 2-takt 4-cyl (-78 ?) och hade fått tips både här och av en serviceverkstad att framväxel skall vara i när man demonterar växelhuset.

Sagt o gjort och allt går som på räls, får bort växelhus och rensar bort gamla impeller-rester och får dit den nya impellern utan större problem.

Nu till problemen, när jag sedan ska föra tillbaka växelhuset så får jag dit allting till synes rätt, och får upp växelhuset nästan ända upp, men när ca 20-25 mm återstår så säger det klonk och något metalliskt slår i (helt tvärstopp). Jag gissar att det är den splinsade växelstången som tar emot men är inte helt 100%. Provar att försiktigt vicka lite på växelstången för att se om den kommit lite ur läge men får inte upp huset hur jag än försöker. Blir då desperat (står ute och det ösregnar) och testar att dra växelreglaget till back och sedan tillbaka till fram igen och då hoppar växelhuset upp på plats. När jag sedan testar att dra runt så verkar jag bara ha framväxel oavsett hur växelreglaget ställs, iaf är framväxel i när växelreglaget står rakt upp i neutral.

 

Är det någon på detta forum som har koll på hur man får växlarna rätt?

Mycket tacksam för alla svar!

Mvh

/Niklas

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

du får demontera växelhuset från motorn igen o vrida på växelaxeln på växelhuset o leta fram friläge då går det att snurra propellern utan motstånd o sedan vrider du växelaxeln medsols lite grand tills framväxeln går i o monterar på nytt .

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ok!

Tackar för den snabba responsen, jag provar detta idag!

/Niklas

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Problemet löstes idag, puuh! :)

Dock fick jag inte tillbaka växelhuset riktigt enligt beskrivningen ovan med framväxel i, utan endast med neutralläge i. Då gick växelföraraxeln från växelhuset upp och sedan var det bara att vrida någon centimeter uppe på svänghjulet så att även splinsen på drivaxeln kom rätt. Fick verkligen titta hur splinesen var riktade på växelföraraxeln och sedan splinsen i hålet där den ska in samt finjustera med växelreglaget för att det skulle passa exakt.

Riktigt pilligt eftersom jag misstänker att växelnföraraxeln (dvs växeln i drevet) inte stod i rätt läge från början när jag tog isär det hela.

Så först fick jag vrida växelföraraxeln (nr. 39 i sprängskiss) till neutralläge (ganska trögt), sedan fick jag lyfta upp den snedskurna hylsan (nr. 46 i sprängskiss) som sitter på växelföraraxeln (som skall trycka upp stången till backspärren) och vrida den rätt, dvs så att den precis skjuter upp stången till backspärren i neutralläget och således bara släpper backspärren när växeln är i framläge.

Själva bytet av impeller var dock relativt enkelt, bara att lossa 4 bultar/muttrar till impellerhuset, trä huset och en packning av drivaxeln, ta ur impellern ur huset (om den inte stannar kvar på drivaxeln vill säga) och trycka in den nya, lite fett på underlättar. En viktig sak till dock, impellern hålls fast av en lös metallkil med ett spår som bara ligger an löst mot drivaxeln, denna är lätt att glömma eller tappa bort så håll koll på den!

Till sist, använd vattenfast fett och fetta in alla detaljer, impeller, splines, bultar mm innan växelhuset sätts tillbaka.

Lycka till!!

post-10001242-1394236028,8458_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...