DinoD 0 Postad 22 Juli , 2009 Har en Mercury 100hk -91 som flödar. Den fungerade perfekt i höstas men nu flödar den över på alla förgasare. När man handpumpar fram bränsle finns det inget stopp och tillslut börjar det droppa från förgasarna. Rycker man soppaslangen börjar den gå bättre efter ett tag när bränslemängden blir lagom går den fint även på tomgång ända tills soppan börjar ta slut. Med soppaslangen i och högt gaspådrag går den men ojämt, bluddrar och ryker. Jag har skruvat isär alla förgasare och rengjort dem men inget speciellt skit där. Kikade på bränslepumpen och membranet men såg inga synliga hål. Tacksam för tips Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
wanmar 2 Postad 22 Juli , 2009 det är beläggningar i flottörnålarna du får byta alla. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
DinoD 0 Postad 22 Juli , 2009 Har kikat på flotörnålarna men de ser ok ut enl. mig men jag är inget proffs, hur tydliga är beläggningarna, är det något man kan se på nålarna? De är gummiklädda högst upp och där ser det ok ut. Det kan inte vara problem med bränslepumpen och membranet? Om det är något litet hål där flödar det väl direkt in i cylindrarna men kan det då läcka från förgasarna? Har även funderat på om det kan vara något elproblem och choken kan ligga på, men borde inte då flotörerna säga stopp ändå? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Chronic 0 Postad 22 Juli , 2009 Flödar förgasaren vid pumpning kan det endast bero på att nämnda nål kärvar eller inte stänger eller inte sluter tätt i munstycket. Vilket självklart kan påverkas av själva flottören också, men läcker det vid tryck, så tätar det inte när ( om ) flottören lyfter pga soppamängden som ökar, värt att byta nålar kanske? Kanske törs man köra lite fint slippapper på dem? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
HenrikGbg 9 Postad 23 Juli , 2009 Det står i verkstadshandboken vid vilken nivå som flottören ska stänga bränsletillförseln. ALLA uppgifter finns i den boken och bör ägas av ALLA som har en motor, det bör ju finnas lite självbevarelsedrift. Kunskap är inte tungt att bära. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Chronic 0 Postad 23 Juli , 2009 Flottörens rörelse är inte graderad eller justerbar, hur skulle en verkstadhandbok hjälpa just nu menar du? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
HenrikGbg 9 Postad 23 Juli , 2009 Det finns måttuppgifter som säger hur högt flottören får lyfta innan nålventilen ska stänga. En fråga är om du monterat tillbaka rätt när du hade isär förgasaren, det är nämligen lätt att flottöraxeln hamnar i fel läge, och då blir det fel stängningstid. Det viktigaste är att nålventilerna är lättrörliga och inte kärvar, om så är fallet så putsa lite med nylonputsduk. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
DinoD 0 Postad 26 Juli , 2009 Hej mycket tacksam för all hjälp jag fått! Har nu provat att lätta på förgasarna från cylindrarna och pumpat fram bränsle och ser då att det inte flödar från dem utan det komer bränsle från cylindrarna. Borde det inte vara membranet i bränslepumpen som gått sönder då eller kan det vara något annat? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
DinoD 0 Postad 9 Augusti , 2009 Japp problemet är löst det var elchoken som inte ville stängas. Monterade loss den och blåste rent den sedan började den fungera igen! Tackar för alla tips Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser