Gå till innehåll
söndag 22 september 2024
Gäst Ronnie

Lämpligt skrov för vattenjet-bygge

Rekommendera Poster

Gäst Ronnie

Jag skulle vilja ha lite tips på vad som kan vara ett lämpligt skrov för ett vattenjet bygge. Jag har en aluminium V12:a på 300Hk och ett Berkley vattenjetaggregat för ändamålet. Tanken är att båten ska ha ganska hög toppfart, vara grym att svänga med och kunna användas till vattenskidor mm. Har tittat lite åt smuggler 18 men vet inte riktigt om det är rätt båttyp om man ska kunna göra knixiga svängar.. men något liknande i storlek ska det vara. Hoppas någon kan ge mig lite tips Mvh Ronnie

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst danne

det fungerar inte så bra med alltför v-bottnade båtar om farten ska vara hög. Man måste ju skära av en bit av botten för att få dit aggregatet. Om botten då är för spetsig kommer jetten att suga luft och kavitera. Det är viktigt att vattenflödet till aggregatet är fritt för bästa effektivitet

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

hej Det låter som om du tänker lägga i en bmw12 i båten. Jag har hört talas om ett par killar här i uppsala som skulle göra samma sak .Dom ska enligt sägen haft strul med elektroniken och gett upp insrutningen och satt på förgasare.Vad som sen hände vet jag inte Men jag har haft motorn i en bil och den är underbar hoppas ni fixar det Magnus

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Ronnie

Japp det rör sig om en BMW 12:a! Det kommer nog bli lite problem med elen men allt går att lösa, inga problem. Motorn väger bara ca 230kg så med vikten är det ingen fara. Berkley aggregatet har ett ganska smalt inlopp så det är nog ingen fara med V-botten. I värsta fall får man räta ut v-et lite innan inloppet. Nya smugglers är dyra men det finns ju begagnade fina objekt. Funderar även på att köpa ett gammalt offshore skrov, finns billigt men dom är ju väldigt v-bottnade. Tack för tipsen, fler tips mottages tacksamt! Mvh Ronnie

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...