migo 0 Postad 21 Juli , 2009 Hej! Jag har en Bayliner 2355 med en Mercr. 5.7 årsm. 97. Igår när jag kom hem efter ca 2 timmars körning i marchfart så upptäckte jag att det låg ca. 20 liter ljummet vatten under motorn i motorrummet. Var kan detta vatten komma ifrån??? Inget (vad jag kunde se) synbart läckage varken från slangar eller kyllimpor men det är ju lite svårt att se. Någon som har nåt bra tips? Och om det nu skulle vara sönderrostade kyllimpor, är sådana svåra att byta? Tacksam för tips! Micke Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
smuggler28 1 Postad 21 Juli , 2009 mer info vore bra ett par bilder kanske?. sjövattenkylt? halvslutet system? expansionskärl? glykolblandat? ser du inget läckage vid tomgång? troligast är en slang eller slangkoppling som är på väg att ge sig och läcker när motorn varvar och eller håller arbetstemperatur = högre tryck i kylsystemet då. Kör båten i marschfart med öppen motorlucka. en styr och en letar läckage. akta er för alla rörliga delar. ficklampa/pannlampa. Limporna är enkla att byta men det blir oftast helt andra symptom. PS skaffa en automatisk länspump och koppla ett akutstiskt larm till den. då får du direkt veta om det börjar läcka. kan bli väldigt dyrt om du upptäcker ett sånt läckage för sent. DS. smuggler28 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
migo 0 Postad 21 Juli , 2009 Motorn kyls med sjövatten (inget internt glykolsystem). Vad får man för symtom när limporna är på gång att ge sej...? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
smuggler28 1 Postad 21 Juli , 2009 oftast inget alls förrän det är för sent. vatten läcker in bakvägen genom limporna och in i cylindrarna. båten blir svårstartad precis när det börjar krångla. beroende på hur allvarlig skadan är går förloppet ganska fort till motorn stannar. allt inte går att starta... men som sagt jag tycker du ska börja med det enkla. ta med en polare och låt honom/henne köra när du letar läckor med slangkläms-mejseln i högsta hugg. kanske har du sån tur att det bara är att dra åt en slangklämma nånstans. OBS Dra aldrig slangklämmor mer än vad som är nödvändigt, dom är sköra i konstruktionen. lycka till smuggler28 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
migo 0 Postad 21 Juli , 2009 Tack för tipsen! Jag ska testa imorn om det inte ösregnar. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Akvavit 0 Postad 21 Juli , 2009 Tjena. Kolla läget först. Doppa fingret i vattnet och smaka, är det kanske regnvtten som regnat/blåst in genom motorrumsventilationerna på skrovsidorna?. Oftast är det regnvatten som kommit in på något sätt... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
migo 0 Postad 22 Juli , 2009 Nu har jag kollat alla slangklämmor och klämt på slangarna, verkar OK ! Men efter det gick motorn inte att starta. Den går runt enbart med startmotorn, tänder inte alls. Så nu undrar jag om det, när jag klämde på slangarna, möjligen kom in vatten genom en ev. sönderrostad kyllimpa.... Kan det vara så illa, eller ? Tacksam för svar och tips... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
migo 0 Postad 31 Juli , 2009 Vet nån var man köper avgaslimpor till Mercruiser 5.7 och ungefär hur mycket dom kostar. Symptomen på mitt motorproblem tycker jag mer och mer lutar åt limporna (svårstartad och nu även orkeslös vid högre varvtal). Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Alf_Von_Sil 2 Postad 31 Juli , 2009 Vet du när limporna byttes senast? Har du hål i dem så kan det bli otäckt dyrt. * Börja med att titta på oljan. Så du inte har vatten i den. * Skruva ut tändstiften och titta på dem. Ta gärna komprov. Limpor kan du tex köpa här: http://www.hansenmarine.se/hmavgassystem.php Kostar ca 10.000 /par Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gelis 679 Postad 1 Augusti , 2009 Byt komplett avgas system dvs limpa och knä. USA online www.usaonline.se har också limpor till hyffsade priser runt 8000kr för komplett system på en sida Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser