Ramjet 0 Postad 21 Juli , 2009 Jag är ute efter att åka så snabbt som möjligt för 275.000 kr. Hittar inget alternativ på båtsidan så snart köper jag mig en SeaDoo eller Kawasaki JetSki och sätter på ett steg C-kit för då kommer man upp i 80 knop. Finns det någon båt som är ny och som gör 60 knop eller mer och kostar under 275.000 kr? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bossee 11 Postad 21 Juli , 2009 Hej, Ny båt for 275 tkr som gör 60 knop blir nog väldigt svårt. Kanske nån mindre RIB med stor motor, t ex RIB 700 Unlimited brukar flyga iväg rätt fort med rätt motor. Begagnade finns nog, t ex lite äldre Stingray 230 SX med 420 hk gör över 60 knop. Beg Pachanga 22 med 425 hk gör runt 60 knop: http://www.blocket.se/vi/22663481.htm /Bo Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Ramjet 0 Postad 21 Juli , 2009 Var nästan säker på att det inte skulle gå. Får bli en JetSki med steg 3 C-kit. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst n0sliw Postad 22 Juli , 2009 Det blir nog inte 80 knop varje dag dock, lite sjö bara så kommer du knappt över 45 tror ja Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Yammamoto250 2 Postad 22 Juli , 2009 Kan du informera mig när du har 80knop på gps med en vattenskoter. då vill jag ha en sån med. Tyvär så lär du nog inte åka 80 knop med en skoter vilket trimmkit du en sätter på. skroven är inte kompatibla med dom farterna. ju fortare det går ju svårare har jetpumpen att få vatten. Trimma på du, men bi inte besviken när du mäter med gps och den visar betydligt mindre. 80 knop är rätt snabbt. yamaha seadoo o kawas värstingar gör ca 58knop på gps med 250hk så skall du upp i 80 då lär du få lägga på en hel del hk och en herejösses jetpump som desutom skall kunna få vatten i dom farterna. Lycka till! /Daniel Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
cripz 0 Postad 22 Juli , 2009 varför vill man åka i 80 knopp ???? köp en lite katamar eller liknande... bra fart kännsla och bra mycket billigare Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Ramjet 0 Postad 22 Juli , 2009 SeaDoo RXP-X RS har en elektronisk hastighetsspärr vid 60 knop men den kan man lätt ta bort eller så köper men den ostrypt och CE-märkt direkt från generalagenten med full garanti. Det räcker med ett C-kit för att komma upp i närmare 75 knop och det med futtiga 25 extra hästkrafter. För att spräcka 80-sträcket krävs ett steg 3 C-kit så nu vet du det och kan köpa dig en vattenskoter. Du kan ju börja fundera på vad ett steg 5 C-kit klarar när det börjar säljas sommaren 2010...och du med din kunskap som säger att skrovet inte är kompatibla med hastigheterna ifråga. Kul att alla tror sig vara experter på Internet. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
asyvan 0 Postad 22 Juli , 2009 Vad handlar det här om? Ett vad... Jag kan köra 80 knop innan sommaren är slut, ska vi slå vad? Det är rätt stor skillnad på att åka fort i en båt och på en vattenskoter, men det tror jag du inser. I båten kan du dessutom ta med ett gäng vänner och ha trevligt. På skotern trivs du nog endast med en full våtdräkt och inte kanske så värst lång sträcka ändå. Om du vill ha en vattenskoter, köp en... men om du vill åka fort på vattnet och frågar på ett motorbåtsforum... köp en motorbåt. /Rookie Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Yammamoto250 2 Postad 23 Juli , 2009 jag har sett folk som trimmat skiten ur sina seadoos och som lagt hundra tusen pengar på det. alla säger att deras skall göra ofantliga farter typ 80 knop eller liknande. När man sen mäter med GPS så är sanningen någon helt annan. du säger att 25 hk skulle göra ca 20 knop. Vet du hur mkt det krävs för att höja 20 knop från 55-58knop. kolla på yammas fx160ho den har 160 hk hk och gör 52 knop på gps. en RXP med 250hk gör 58knop där skiljer det nästan nästan hundra hk. och det kommer att skilja mer ju snabbare det skall gå. får du en motor och en jett att prestera detta är det endå inte ofta det går att åka så fort för det handlar om att få in vatten i jetten. ju snabbare du kör ju svårare har jetten att ta in vatten. Jag har både haft skoter och snabba båtar jag vet vad jag pratar om. Tyvär lever inte alla på samma planet. jag får dagligen höra folk som skall skryta med att dom åkt nåt som gått 160 knop och liknade. Jag tror att en skoter gör 80 riktiga knop den dagen jag ser det. hitils har jag inte sett det. men oandrasidan har jag bara sett skotrar med ca 350hk. redan där har dom problem att det studdsar ur vatnet av accelerationen men sen att få det att gå 80 knop det blir problem. Mera ax? JA men inte så mycket mer fart. /Daniel Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Bittan 0 Postad 15 November , 2009 Alla i denna tråd som tror att ni kan få upp en orginal skoter med steg 3 trim eller C-kit har väldigt fel. Det går att få en skoter att göra över 80 knop men det är endast ett fåtal i världen som når dessa hastigheter. Här är en länk till en film där där en kille kommer upp i 87,3 knop på en skoter och där sitter det inget steg 3 trim eller c-kit det är helt andra grejer i dessa maskiner. Mer om dessa maskiner kan ni finna på www.guppa.se /Bittan Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Bittan 0 Postad 15 November , 2009 Vad är det för fantastiskt steg 5 c-kit som du pratar om. Du måste ju vara den absolut största experten på nätet som vet något som vi andra inom vattenskoter sporten inte vet om upp till bevis nu ge oss en leverantör alt länk på detta trim så att vi inom vattenskoter racing får veta vad vi skall ha på våra tävlings maskiner nästa år. Idag så har vi trim på våra open maskiner för summor mellan 10.000:- till 300.000:- så finns det ett färdigt kit att köpa som vi inte vet om så skriv det här är du snäll. /Bittan Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Chronic 0 Postad 16 November , 2009 HAHAA han läser en broschyr och blir expert...Jag antar att du lyssnar noga på Elgigantens säljare när du köper marknadens värsta tv också... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
KillerBoo 58 Postad 16 November , 2009 Ahhhh, inte vara sån nu Han är ju trots allt en expert, med ett flertal inlägg och dessutom inte alls dryg i sina kommentare haha Stage 3C är ju annars en diagnos på cancer, så det kanske går fort utför iaf.... Hmm, nä inget bra skämt, men i stort sett det enda som man får upp om man googlar stage 3 iaf.. Senast ändrad av KillerBoo | 16 november 2009 | 16:41 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
coolbeyron 1 Postad 16 November , 2009 Finns två st scarab 28 på blocket för de pengarna. Att trimma sådan motor så att den klarar 60 knop borde inte vara allt för dyrt? Å andra sidan kanske nuvarande fart duger. Att åka 60knop eller mer gör man ju bara på lugnt vatten med en vattenskoter (har själv haft både RXP,RXT och 250X), däremot kan du hålla en hög fart med en båt även om det går lite sjö. Känns som lite märkligt val: Båt eller Vattenskoter. Det är ju två helt olika saker och i så olika prisklasser. Skotern är ju nästan bara en leksak där du kan vara 1-2 ombord. Båten kan ni vara fler och dessuom övernatta. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Bittan 0 Postad 16 November , 2009 Att åka 60knop eller mer gör man ju bara på lugnt vatten med en vattenskoter (har själv haft både RXP,RXT och 250X), däremot kan du hålla en hög fart med en båt även om det går lite sjö. Håller helt med om att man kan köra snabbare med en båt i hög sjö då spelar farkostens längd en betydande betydelse. Men att köra i 50 knop det går att göra även i ganska grov sjö. Den frågan har varit uppe på Vattenskotter forumet www.guppa.se /Bittan Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Carlf 1 Postad 16 November , 2009 Unlimited 700 med suzikis 140 hk och rätt propeller gör 58 gps knop med 4 pers i båten. Får en sådan för 200 kkr. Lätt 60 knop med 1 pers. /C Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser