Gå till innehåll
tisdag 25 februari 2025
banlon

Orkeslös Finnmaster 4900clx, Yamaha F50 FETL

Rekommendera Poster

Hej!

Tänkte be er fullblodsproffs här på maringuiden om lite hjälp med min nyinköpta 1a båt!

Den är som rubriken antyder en Finnmaster 4900clx -08 som det sitter en Yamaha F50 FETL -09 motor på.

Den har nu gått i ca 14h och inkörd enligt anvisningarna.

Nu till mitt lilla problem:

Jag upplever båten väldigt trög och allmänt slö trots att den enligt Yamahas egen körfakta (http://www.yamaha-motor.se/Images/2009_yamaha-korfakta_svenska_tcm36-127035.pdf) ska gå bättre än vad den gör.

Enligt denna fakta ska båten göra 29knop vid 5600rpm, 2pers och rek. varvtal är mellan 5-6000rpm.

Min båt vid vad jag kallar optimala förhållanden (vindstilla, spegelblankt & ca 18gradigt vatten) gör bara 22GPSknop vid maxvarv 5200rpm & 2pers....  ska den vara så trött eller är det något jag av någon anledning gör fel?

Någon som har en teori om vad som kan vara fel?



Senast ändrad av banlon | 22 juli 2009 | 12:50

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej,

Först bör du kolla att det verkligen är fullgas vid motorn när du har fullgas på fjärreglaget.
Kolla sen vilken propeller du har på, i den körfakta du hänvisar till har de på Yamaha F50 en propeller med diamater 11 3/8 tum x stigning 12 tum, monteringshöjd 0 mm dvs antiventilationsplattan (antikavitationsplattan) jäms med köllinjen på båten.

Kan tänka mig att antingen kan du behöva höja motorn 1 el 2 pinnhål på akterspegeln och eller byta propeller med 1-2 tum lägre stigning. 1 tum ändring i stigning ändrar motorvarvet på fullgas ca 150-200 varv/min. Du borde kunna ändra till 2 tum lägre stigning i så fall.
Jag förutsätter att du vet hur du skall använda den eletriska powetrim så båten går så lätt som möjligt t ex på fullgas. Jag förutsätter även att botten inte är beväxt så det bromsar.

/Bo



Senast ändrad av bossee | 21 juli 2009 | 23:51

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för det snabba svaret.

Om man tänker sig att reglaget är i skala 0-90grader, där 0 är N och 90 är fullgas så varvar den inte mer än 5200rpm mellan ca. 75-90grader. Är det alltså inte säkert att motorn är på fullgas då?

Om det är så att motorn får det den behöver och jag behöver byta propeller så undrar jag vart det står vilken propeller som sitter på i dagsläget?

Powertrimet har jag mixtrat med och kommer då upp i max 22knop.

Ska kanske säga att jag är rookie inom båtsfären så mina frågor kan verka uppenbara för vissa men är man nybörjare så är man Glad

// Erik

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om man tänker sig att reglaget är i skala 0-90grader, där 0 är N och 90 är fullgas så varvar den inte mer än 5200rpm mellan ca. 75-90grader. Är det alltså inte säkert att motorn är på fullgas då?

Du får be nån hålla reglaget i läge fullgas (ha ej motorn igång) och så kollar du med motorkåpan borttagen att gasreglaget vid motorn är i läge för fullgas.


Om det är så att motorn får det den behöver och jag behöver byta propeller så undrar jag vart det står vilken propeller som sitter på i dagsläget?

På Yamaha propellrar brukar det stå stansat på propellern ett nr och stigningen.
Kolla olika aluminium propellrar här till Yamaha F50:
http://www.yamaha-motor.com/outboard/accessories/acscitemdetail/5/265/1102/8461/all/1/3957/0/detail.aspx


/Bo

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...