Gäst Jojje Postad 27 Juli , 2004 Har precis köpt min första motorbåt. Har en Evinrude 120 hk, tvåtaktsmotor. Motorn drar för mycket olja. Undrar om det kan vara en inställningssak ? För övrigt går motorn som en klocka. Hur ställer man in oljeblandningen när man har en separerad oljetank. Tacksam för upplysningar Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst asok Postad 27 Juli , 2004 Hur mycket drar den då? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Sardaukar 12 Postad 27 Juli , 2004 Har en känsla av att min också gör det. Det bara säger slurp typ. Men jag ser positivt på det, för jag behöver inte oroa mig för att den skär pga för lite olja :-) Möjligt att jag inbillar mig eftersom jag inte haft större motorer än 25hk innan. Suzuki 85hk har jag nu... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst jojje Postad 28 Juli , 2004 Tror att den drar cirka 4-5 %. Borde vara hälften av detta antar jag. Finns det något sätt att justera detta? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Summertime 0 Postad 29 Juli , 2004 Hej J & S ! Har ni någon instruktionsbok till motorerna ? Har ingen erfarenhet av utbordare men däremot av snöskotrar, som oxå är separatsmorda. Där finns en liten oljepump på blocket som pytsar in oljan direkt i vevhuset och är styrd via gaspådraget av en wire. Mängden är justerbar via slaget på hävarmen. Det måste vara justerbart även på en utombordare. För mycket olja slaggar igen motorn och så släpper motorn ut väldigt mycket skit oxå.... MVH Kent Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Berra Postad 29 Juli , 2004 Tänk på att kör du tungt lastad ofta och/eller Wakear eller vattenskidor ofta, så går det mycket mera olja, sen e det så att äldre mototer ska ha fetare blandning än nya. Hadde en Yamaha -02 drack oförskämt mycket olja när jag drog skidor effter båten , även när jag körde den hårdt gick det mycket olja Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser