Paddeman 0 Postad 21 Juli , 2009 Hej! Har funderat lite angående den livsnödvändiga hälsningen båtar i mellan. Hur, var, vem och när ska man hälsa på annan sjötrafik? Själv hälsar jag hejdlöst till alla. Stora som små båtar. Segel eller roddbåtar. Yrkestrafik som fritidsåkare. Hur gör ni? Hälsar ni tex på ankrade båtar? På båtar som går ut från en sjömack? Stora båtar? Motor kontra icke motordrivna båtar? En del folk verkar idiotförklara mig för att jag hälsar. Är jag fel på det eller har världen blivit en mindre vänlig plats att leva på? /padde Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
kaarina 0 Postad 21 Juli , 2009 Jo hej själv Jag gör som du hälsar på allt jag har möjlighet till jag tycker det är en trevlig sed att hälsa på dom som delar våran hobby (att vara på /vid vattnet hav eller sjö) /Börje Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
mariatherese 0 Postad 21 Juli , 2009 Jag hälsar på alla - som jag hinner med. Har jag händerna fulla med att skota eller står med näsan i sjökortet (varvid jag inte står vid rorkulten, det är ju bäst att säga det annars så blir det väl påpekat...) så missar jag säkert en och annan. Det blir ett ruskigt hejjande åt höger och vänster ibland... Känner inte till någon gällande etikett om att det är någon man inte hejjar på. Förstår kanske att någon i en kajak inte släpper paddeln för att hejja... Senast ändrad av mariatherese | 21 juli 2009 | 22:20 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bellaragazza 0 Postad 21 Juli , 2009 Hej Det är faktiskt så att det är en uråldrig tradition att hälsa med en vinkning till sjöss och det har egentligen inget med att vara trevlig eller dela en hobby utan just en livsviktig del. En stilla vinkning (eller honnör/flagghälsning innom örlogg) menas att all är ok ombord. Till skillnad mot sjönöd som exempelvis kan vara båda händerna över huvudet... rejält viftande. Forsätt med att hälsa på varann ute på sjön, stora som små, seglande som motorbåtsåkande. d.v.s om allt är bra ombord. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Paddeman 0 Postad 22 Juli , 2009 Hej! Vad trevlig att man inte är själv då. Känns lika trevlig var gång någon lyfter handen och hälsar tillbaka. Tack bellaragazza för din förklaring av denna sed. /padde Senast ändrad av Paddeman | 22 juli 2009 | 08:49 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Westfjord26 9 Postad 22 Juli , 2009 Hälsar också på de flesta jag möter, bestämmer mig dock för att sluta minst 2 ggr per dag då det oftare och oftare inte hälsas tillbaks, utan istället möts man av en blick som om man kom från en annan planet, men sen hälsar man igen. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
BMoon 1 Postad 22 Juli , 2009 Brukar hälsa på alla, stora som små. Om de nu inte hinner hälsa på mig först vill säga! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
sea-ray_230 0 Postad 22 Juli , 2009 Tja. Jag hälsar på alla, eller har gjort. Åker motorbåt själv och alla med motorbåt hälsar tillbaka. När det gäller seglare och då mest den äldre generationen så hälsar hälften tillbaka med resten blänger på en som man vore dum i huvudet som har fräckheten att hälsa på en seglare som äger lederna, så där har jag börjat tröttna, tyvärr. Någon som vet varför det är ett sådant beteende hos den äldre generationen seglare. Ser dom ner på oss motorbåtsägare eller är dom avundsjuka?? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ciaraud 31 Postad 22 Juli , 2009 Är man äldre så har man lite dålig balans och kanske måste koncentrera sig på att hitta någonstans att hålla i sig när svallen från dig kommer? Jag hälsar på alla som hälsar på mig men är man i Sthlms skärgård mitt i semestern orkar jag inte hälsa först till alla alltid. Skulle inte titta på någon utan att hälsa dock. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Doktor_Bjoerk 0 Postad 22 Juli , 2009 Det verkar som de flesta hälsar på alla, vilket jag tycker är riktigt kul!! jag hälsar själv på allt jag ser även fok i land och sådär, trevligt!!! dessutom apropå ingenting, jag är i stort sett uppväxt i stockholms skärgård, var ute i 3 - 4 veckor varje sommar under min uppväxt tills farsan sålde båten, nu har det gått ca 15 år sen ja va ute och har köpt en egen båt, och en sak jag lagt märke till, att det är inte många som har flagga i aktern på båten längre?! och dessutom, vad hände med trumpeta kl 21.00, och alla tog ner flaggan samtidigt?! EU? TRIST! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Volvo_Penta 719 Postad 22 Juli , 2009 Jag hälsar på alla som hälsar på mig..., som ciaraud skriver, leder mig osökt till det gamla talesättet: Jag tycker om alla som tycker om mig; min vänskapkrets är därför liten men utsökt. Skämt åsido, eftersom man på sjön är kompis med alla (nästan) så hälsar jag på alla (nästan). Undantaget är ryggtavlan av de segelbåtsbesättningar, företrädesvis äldre personer, som demonstrativt väljer att med näsan i vädret titta åt annat håll. Och det gör dessa representanter ganska ofta, även när inget annat finns att titta på och även när balansen är fullgod och svallen är i form av krusning... Hoppas att den attityden följer med dess utövare i graven. Doktor_Bjoerk: Nationsflagga i aktern? Alltid! Dock ej efter 21.00 ankrad eller förtöjd. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Doktor_Bjoerk 0 Postad 22 Juli , 2009 Jag tror att det där med nationsflagga har ändrats dock...någon som påpekade att jag inte hade flaggan uppe kl var väl runt 23 någonting och att det någon typ EU-regel. jag föredrar det gamla i alla fall! Trumpet kl 21! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Fredric_sthlm 16 Postad 22 Juli , 2009 Jag hälsar även jag på alla, fritidsskeppare och yrkersskeppare. Det är dock nästan alltid jag som hälsar först när jag möter seglare.... :-) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
sea-ray_230 0 Postad 22 Juli , 2009 Hmm. 3 st svall från mig och dom kan inte ens hälsa fast svallen inte hunnit fram. Hur tusan går det då för dessa ute på fjärden i 10 m/s. Kanske dax att mönstra av då om det är så illa. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
toaen 510 Postad 22 Juli , 2009 Det där med den hälsning man gör båt och båt emellan, har väl inte med att hälsa på de mötande båtarna att göra. Inte av vänlighet eller av olika sympatier. Jag har uppfattat det att den höjda handen betyder att man uppmärksammat varandra och att allt är väl ombord, till skillnad från att vinka med två händer över huvudet som är en nödsignal. Idag när man mitt i sommaren ibland möter hundra båtar i timmen på vissa ställen är det näst in till omöjlig att hälsa på alla. När jag började segla i en avlägsen forntid, mötte man en och annan båt, likaså när jag seglar några veckor i august eller tom in i september. På en vecka kan man möta några få båtar och då är det ju ett helt annat läge att hälsa på alla man möter. tommy Senast ändrad av toaen | 22 juli 2009 | 17:49 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
jontax 0 Postad 22 Juli , 2009 Hej! Är min första säsong ute på sjön nu och jag kan säga att jag blev rätt negativt överraskad då jag märkte hur få det faktiskt är som lyfter näven och hälsar. Inte tala om hur få det är som hälsar först. Jag har varit ute lite då och då under mina yngre år med andras båtar och har alltid varit fascinerad av seden att alla hälsar på alla men som sagt har det blivit sämre med åren eller kommer jag helt enkelt ihåg fel? Jag tycker också den äldre generationen är dålig på att hälsa ibland men eftersom jag har en segelbåt så kan det ju itne vara valet av båt som är fel. Kanske är det synen av en snaggad och tatuerad hårdrockare som står och rattar en segelbåt som de inte tycker om. Hur är det utomlands? Måste säga att tyskarna och holländarna är bra på att hälsa tillbaka men de ser så otroligt överlyckliga ut varje gång man hälsar på dem så är det så att seden är ännu mera utdöd längre söder ut? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
SeaManiac 37 Postad 22 Juli , 2009 Om jag är ute i skogen eller går på en mindre väg och möter någon hejar jag alltid och i allmänhet bevaras hälsningen. Om jag går på en större gata i t.ex. Stockholm hälsar jag inte och om jag gjorde det skulle antagligen en bil med några män i vita rockar dyka upp efter en stund. På liknande sätt gör jag på sjön. En fin dag i semestertid hälsar jag inte på alla i strömmen av båtar t,ex. mellan Yxlan och Blidö, men däremot har jag morsat på alla på vägen dit där det är lite glesare med båtar. Motor- eller segelbåt gör ingen skillnad. Har också noterat att äldre herrar i segelbåt inte hälsar så ofta, men så var det redan i början på 80-talet när jag började segla. Trodde att det var för att jag hade en liten och billig båt, men det blev ingen ändring allteftersom jag bytte upp mig. Borde kanske begripa mig på äldre gubbar bättre nu men jag förstår fortfarande inte varför. Det har definitivt inte blivit fler segelgubbar som hälsar sedan jag blev med motorbåt. Skitsamma, jag glädjer mig hellre åt alla som hälsar. Om surgubbarna känner sig duktiga bjuder jag gärna på det. Sea Maniac Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
yama60 1 Postad 22 Juli , 2009 Jag hälsar alltid på allt och alla, det gäller inte bara på sjön. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Doktor_Bjoerk 0 Postad 29 Juli , 2009 är precis hemkommen från en vecka i stockholms skärgård, hade denna tråd i minnet eftersom jag läste här innan jag åkte, jag har hälsat hej villt på allt och alla och måste bara hålla med tidigare talare, de som inte hälsar tillbaka är oftast äldre herrar i sina segelbåtar, de liksom ser att man hälsar men vänder iskallt bort huvudet bara, hehe, det gör ju bara att man hälsar ännu mer, varje gång han tittar! Sen måste jag ju säga att motorbåtsåkare kan bättre sig lite också, ni behöver ju oftast bara rycka upp handen lite som om man hälsar i en bil...tack och hej ses på sjön! MAXI 68 459 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Edestig 1 Postad 29 Juli , 2009 Doktor_Bjoerk, fortsätt hälsa! Jag försöker hälsa när jag glassar fram i 3-8 knop men när jag drar på och flyter fram i 30 knop är det liksom inte riktigt läge, då har jag fullt upp med att köra båt .... en annan sak ... det där du nämde med EU direktiv om att flaggan ska vara upp dygnet runt, det va väl ett skämt?! Det finns två viktiga klockslag på kvällen .... det första kl 21.00 (flagga ner) och sedan kl 21.45 (tankar för dagen) följt av vädret kl 21.50 ... Mats Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
trewq 591 Postad 29 Juli , 2009 SeaManiac: Det gläder mig att jag inte åldrats så fasligt, trots segelbåt och fyllda 65 hälsar jag på de flesta, men på senare tid har lederna allt mer börjat likna trafiken på Sthlms gator och då börjar det kännas överdrivet. Jämför med filmen med Crocodile Dundee i NY! Som någon sade, man morsar ju normalt på folk man möter på vandringsleder, fast kanske inte när man just lämnat parkeringsplatsen. I alperna morsas det friskt på alla, var och en på sitt eget språk, annars blir man väl betraktad som synnerligen ohyfsad. Dock tyckte jag nästan att det gick för långt när jag i sydtyrolen mötte en skolklass på 30 ungar plus lärare och man hörde Grüß GottGottGottGottGottGottGottGott....... eka mellan bergen. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Daniel_B 0 Postad 29 Juli , 2009 Hälsar på alla jag möter om jag kan se att de ser mig.. och jag inte har fullt upp med att köra båten. Frugan hälsar på alla motorcyklister när hon möter dessa, när hon själv är ute och kör.. Busschafförer hälsar på varandra.. Lastbilschafförer hälsar på varandra.. Har man ett gemensamt intresse, hobby eller jobb så känner man ju lite gemenskap, vilket givetvis yttrar sig i att man hälsar på varandra. Och vattnet, sjön eller havet är ju det gemensamma vi har. Sen om det är segelbåt, motorbåt, plasteka, kanot eller vattenskoter... spelar ju ingen som helst roll. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser