Gå till innehåll
fredag 17 januari 2025
kallle

Hur mycket få det blåsa för att ni ska stanna på land?

Rekommendera Poster

hej ha båt i hanöbukten. tycket det har blåst mycket där senaste tiden. är det över 4 m/s tycker ja det stutsa och inte alls trevligt att åka. ska köpa en större båt nu bayliner 2052, hur stora vågor tror ni en sådan båt klara utan det ska vara farligt? vad ha ni för egenskaper om blåst innan ni dra ut på sjön

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Beror på.

Typ av båt, typ av vatten (tät skärgård eller öppen fjärd/havsvik med vågor rakt in), typ av skeppare (ska ju vara roligt att vara ute)

Min gamla Crescent 535 på 600 kg så gick jag inte ut planerat över 4 m/s nej.

Med min Saltö på 3500 kg är min gräns nånstans vid 10 m/s.

I inget av fallen pratar vi öppet hav utan hyfsat skyddad skärgård och ingen del av rutten får vågor rakt in från sidan.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Blåste nordostlig kuling när vi gick hem från smögen offshore i lördags. Ovanligt vindförhållande. fick havets dyningar från ena hållet och brofjordens krabba sjö från andra hållet samtidigt en kort bit, plus hällande regn. ganska gropigt men aldrig någon fara, satt ner hela vägen utan njurbälteCool så jag åker ganska komfortabelt i de flesta förhållanden. undviker dock mer vind än så, speciellt om det regnar samtidigt. god sikt är nog viktigare än spegelblank yta när man ska åka fort.

smuggler28

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hanöbukten är lite speciell med krabba höga vågor vid blåst. Man kan inte jämför med tex öppen skånsk kust. Har själv seglat där i busväder som säkert inte var värre än det som var när vi seglade över från danmark till sverige. I Hanöbukten var det dock hopplöst att parera vågorna på ett bra sätt och vi fick söka nödhamn i Karlskrona.

Kan inget om motorbåtar så hur just den går har jag inget att säga om. Vill bara poäntera att du inte kan ta för givet att det är ok att gå ut i 10 m/s i Hanöbukten även om någon annan säger att det är ok med den båten någon annanstans.

Du får väl testa gränserna i närheten av den fina skärgård som finns att krypa in i om det blir för ruskigt.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej,

Vi har länge haft en överenskommelse inom familjen att inte gå ut om det blåser mer än 7 sekund. (30 fotare) Tänk också på att på vår och försommar när vattnet är kallt rivs det inte upp lika lätt. Samma vindar på sensommaren blir det ofta mycket jobbigare sjö av.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst n0sliw

Det beror ju lite på, Är det planerat att vi ska sova över på någon ö och har packning med oss så kan vi nog gå ut i 5-6ms gärna lite mer så våglängden gör att det blir snällare mot skrovet. Vänder gör ja när det blir däckspolning och ja blir dyblöt och det är lågnt kvarSkrattande

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ursäkta en inpassning men det här är ett av mina argument för segelbåt - vi har roligast när det blåser över 5-6!

Men det blir säkert motorbåtsmänniska av mig också - när jag inte orkar segla längre.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag har Öresund/Lomma som hemmaplejs. När vi är ute och fiskar i sundet tycker jag 6-7 m/s är max. Men det är då det är perfekt med segelbåten, upp till 10-11.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Fan va risigt det är med motorbåt... inte kunna vara ute om det blåse mer än 6-7 m/s och är lite sjögång...

varför ha motorbåt??

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

ja mellan 6-10 är det som roligast... fast kanske inte om man ska ha lungn semäster segling med ovana i båter som inte gillar när det lutar och gungar... min polares tjej fick frispel när det kom in en våg i sittbunnen och skrek att vi skulle sjunka...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Har man blivit utsatt för Parka stänket så åker man bara i lugnt vattenOskyldig

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst n0sliw

cripz skrev:

min polares tjej fick frispel när det kom in en våg i sittbunnen och skrek att vi skulle sjunka...

hahaha stackare dåSkrattande tur att ni inte sjönk dåFlört min tjej slutade filma med mobilen när vi fick däckspolSkrattande och la den där d va torrt, alltid lite kul när ovana är med.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Om ovana aldrig fick följa med på havet så blev det nog ganska tomt där innom några år, och det vill vi nog egentligen inte.

eller som det står i en visa av P Rammel; ..... alla har vi varit små, och trots sin röda näsa har han en gång druckit hallonsaft

Nu skulle väl varken jag, pgh73, cripz, ciaraud eller frans73 uttala oss här, då frågan egetligen gällde motorbåtar. Svaret på frågan beror ju väldigt mycket på omständigheterna.

Själv går jag nog inte ut i onödan, dvs om jag absolut inte måste, när det blåser kuling. Sen beror det ju mycket på var man befinner sig, om man skall gå med vind och sjö eller mot. Ibland får man ju ibland mer vind på sig under resans gång ån man räknat med och då måste man ju klara det. Det är i regel inte båten, utan besättningen som sätter gränser.

tommy

seglare

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...