Gå till innehåll
måndag 10 februari 2025
dyckert

Hjälp! Ska renovera min nyainköpta Guy 22. Hur ska jag göra?

Rekommendera Poster

Hej!

Jag är ingen seglarkille direkt eller har aldrig varit fram tills nu iaf. Jag har gått skeppsbyggnad på KTH och fått upp ögonen för segling.

Jag har nu spanat in och köpt en Guy 22 som har stått ute i väder och vind i c:a 5 år och inte varit övertäckt. Så det är ganska mycket mossa och annat skit på den samt att det är regnvatten inuti båten. Vad är det man ska göra på själva skrovet för att få den fin igen? Inne i båten är det väl bara att putsa och göra fint?

Mvh Markus

post-10007085-1394236027,198_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tvätta, rubba, polisha och vaxa. Gör det ordentligt så behöver du bara tvätta och vaxa nästa år.

Har regnvattnet frusit i fickor i kölsvinet odyl kan det ha blivit frostspröngningar här då är det bra att lägga ett nytt täckande skickt med topcoat el dyl

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ok låter bra. Vad innebär det att rubba och polisha? dum fråga kanske men säkrast att frågaGlad. Är det något särskillt jag ska tänka på?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tjohooo...
Det viktiga är att inte försöka med allt på en gång utan. Gör upp en plan som ser till att du kommer i sjön relativt snabbt så man kan njuta av båtlivet lite och gör etappmål för att komma till den nivå du vill att slutresultatet ska landa.
Om båtmotor och allt verkar vara OK men inte för skitigt, skulle jag köra med Polish (med en riktig maskin) och se till att friborden blir blanka så underlättar du inför nästa år...
Kolla botten och se till att det inte finns för mycket skador innan bottenmålning, sjösätt och rigga. Inredningen kan man alltid ta senare...
Segling gör man inte i verkstad!

/Jakob

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Sweet det låter bra:) när man bottenmålar måste man preppa ytan innan och hur? efter målning ytbehandlar man igen då?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det är något farligt med KTH!

Min fru läser också där (farkost) och en dag för något år sedan kom hon hem med en nyinköpt segelbåt som var i stort (riktigt stort!) behov av vård.  Nu har vi efter 2 års jobb äntligen fått båten i vatten så nu kan vi börja lära oss att segla. Som Bananaz sa är nog det viktigaste att se till att få båten i vatten så fort som möjligt så att du kan börja njuta av båten och inte bara jobba med den. Vi var iaf nära att tröttna jhelt på båten både en och två gånger innan vi blev klara.

Det kan nog vara en god idé att kolla över bottnen ordentligt så att du inte får några överraskningar senare. Vi hittade t.ex. 3 hål under vattenlinjen som var tätade med sika och sandspackel (!) samt att de på ett ställe hade gjort plastjobb rakt över bottenfärgen. Det kanske inte var så konstigt att den tidigare ägaren sa att hon läcker lite grand...

Lycka till!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...