Gå till innehåll
onsdag 15 januari 2025
PG550

yamarin 58 Br

Rekommendera Poster

Vad är det för skillnad på en Yamarin 58 Br och Yamarin 59 Dc när man på den ena får ha 150 hk (58br) och på den andra 115 hk (59dc) när båtarna har samma skrov

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej,

Tror i och för sig att en 59 DC tål 150 hk, finns ju folk som kör med det...

Men en 59 DC har nog lite mer tyngd i fören med fördäcket, krypinet med dess inredningen så jag gissar att det bl a kan ha med viktfördelningen i längsled att göra.

Det kanske kan bli lite obehagliga köregenskaper i högre farter över 40 knop, en 58 BR med Yamaha F150 gör ju 47 knop på topp och då vill man inte ha några överaskningar i den farten typ att fören skär eller nåt liknande. På plattvatten är det säkerligen inga problem med 150 hk på en Yamarin 59 DC men det är kanske i lite sjögång (och i kombination med ev last i krypinet) som det kanske kan bli obehagligheter i högre farter gissar jag.

För 58 BR med 150 hk finns lite indikationer om i Yamarin Produktinfo 2008:
I fall 58BR säljes med F150 ber vi er ta kontakt med Konekesko för att diskutera motorns monteringshöjd och båtens köregenskapen vid max hastighet.

Har själv en 5820 (58 BR hette så innan de bytte namn till 2006 års säsong) med Yamaha F115, jag har väl egentligen aldrig trånat efter 150 hk men det vore förstås rätt kul att prova en 58 BR med F150.

/Bo 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

har haft en 5920/59DC med F150. fungerar aldeles utmärkt men jag var tvungen att ha hydralstyrning samt hissa motorn lite extra och satte senare dit en powerlift. Den toppade vid bra förhålladen 52 GPS knop men oftast runt 50 med 2 man ombord. dock var den svårförsäkrad enda tills jag provade med If. dom tog den och inte var det dyrt heller. hade 100hk innan och då var den ungefär lika törstig som 150 i samma farter.

att den inte är godkänd för 150 tror jag har mer att göra med besiktningsmannens humör och tycke den dagen en vad det har att göra med vikter. 58BR har förvisso inget fördäck men det sitter enhel del annan vikt där fram och kollar man vad båtarna väger så skiljer det inte mkt det är tillockmed så att 58BR enligt körfaktan skall väga 20 kilo mer

/Daniel

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...